Hvilket type batteri har BMW S1000R?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 22 jan 2019, 08:53 Men siden denne laderen formodentlig skal "vedlikeholds"lade så kan det vel ikke gjøre noe skade og la den være koblet til?

Hva er det "Power Supply" gjør da som gjør at denne funksjonen fungerer bedre til dette?
Det er funksjonen for blant annet vedlikeholdslading. Skal du lade på vanlig måte må du velge amp styrke på batteri og type batteri.

"Batterilader Exide 12/7 (12 V, 7 A) får du en moderne batterilader med høy effekt. Den passer for deg som stiller høye krav til rask og effektiv lading og ønsker en kostnadseffektiv lader for alle batterier opptil 150 Ah. Batterilader Exide 12/7 er helautomatisk og programmert for avansert lading i fem trinn. Den gir optimal lading for så vel standardbatterier som AGM og Gel. Bruksområdet er vidt – alt fra batterier for bil og MC til båt, bobil og traktor. Batterilader Exide 12/7 har innebygget temperaturkompensator, som justerer ladeeffekten etter temperaturen i omgivelsene og forhindrer overoppheting. I Power Supply-modus kan laderen også brukes for konstant strømforsyning eller vedlikeholdslading. Batteriladeren er gnistsikker og beskyttet mot feilmontering og eventuelle batterifeil."

https://www.manualslib.com/products/Exi ... 09139.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Okay. Blir spennende å se om det er noe liv i batteriet etterpå. Den har stått i ca. 6 måneder nå hvor de siste to ukene har vert relativt kalde.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Okay. Blir spennende å se om det er noe liv i batteriet etterpå. Den har stått i ca. 6 måneder nå hvor de siste to ukene har vert relativt kalde.
Er batteriet defekt så vil laderen gi deg beskjed om det. Vil da ikke klare å forstå signalene den får fra batteriet og lyser bare rødt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 22 jan 2019, 15:40
Bjerknez skrev:Okay. Blir spennende å se om det er noe liv i batteriet etterpå. Den har stått i ca. 6 måneder nå hvor de siste to ukene har vert relativt kalde.
Er batteriet defekt så vil laderen gi deg beskjed om det. Vil da ikke klare å forstå signalene den får fra batteriet og lyser bare rødt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Okay. Jeg satser på at det går bra (denne gangen også) :twothumbs:
I fjor vinter var det jo du som sparket liv i det. Men det var vel ikke helt utladet da heller. Det hadde vel gått rundt fem måneder når du ladet den tror jeg. Det er vel sikkert hakket kaldere der oppe også vil jeg tro.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 22 jan 2019, 15:42
kjellv skrev: 22 jan 2019, 15:40
Bjerknez skrev:Okay. Blir spennende å se om det er noe liv i batteriet etterpå. Den har stått i ca. 6 måneder nå hvor de siste to ukene har vert relativt kalde.
Er batteriet defekt så vil laderen gi deg beskjed om det. Vil da ikke klare å forstå signalene den får fra batteriet og lyser bare rødt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Okay. Jeg satser på at det går bra (denne gangen også) :twothumbs:
I fjor vinter var det jo du som sparket liv i det. Men det var vel ikke helt utladet da heller. Det hadde vel gått rundt fem måneder når du ladet den tror jeg. Det er vel sikkert hakket kaldere der oppe også vil jeg tro.
Kulde tåler batteriet godt dersom det er strøm på det. Det var i alle fall ingen problemer med batteriet i fjor etter 5 mnd. Heller ikke i April 4 mnd senere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg koblet til vedlikeholdsladeren og uten at jeg vet hvor mye strøm det faktisk var igjen på batteriet så så det vertfall ut til at laderen startet ladingen med suksess :)

Lampen blinket gult i tre sekunder for så og lyse konstant gult. I følge bruksannvisningen er da vedlikeholdsladingen i gang. Hadde ikke batteriet tatt i mot lading ville lampen lyse rødt.

Så da gleder jeg meg til å se om lampen lyser grønt i morgen. Da får jeg litt mer ro i sjelen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg sjekket og jeg fikk hjertet i halsen når jeg sjekket til morgenen i dag. lampen blinket gult. Det betyr at den ikke har startet ladingen og det vil da si at den har kuttet ut i tidsrommet fra jeg satte den på til jeg sjekket i dag.

Heldigvis var svaret veldig enkelt etter at jeg fikk fomlet opp mobilen og slått på lommelykten å sjekket. Den ene klipsen på den ene polen hadde løsnet og hang ned ved siden av motorsykkelen. Jeg satte den på igjen og nå ser det ut til at den lader igjen.

Så får vi se om jeg kanskje får se et grønt lys når jeg kommer hjem i dag. Å slik går no dagan...

Men er det foresten noen her som vet med hvor mye ampere den lader? Laderen er en 12v/7amp, men dne lader vel neppe med 7 amp? Det vil jo si at den hadde vert ferdig på en time ca.?

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av mekkern »

sånn spøk til alvor.
Laderen lader mest med tomt batteri-når spenningen øker så faller ladespenningen,og når du kommer på 80-90% er det ikke mer enn muligens 0.5-0.8A..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Haha... er det mulig.... :lol
Kanskje man kunne lagt inn denne på yr appen? :lol

Så hvis man sier (for ikke å dra på) en snitt på 0.7amp i timen og batteriet er på 7amp. så bude det være helt oppladet innen 10 timer (ca.)? Altså hvis det var helt tomt, noe jeg ikke tror det var.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av mekkern »

på slutten av syklusen på de "smarte laderne" så skal cellene utjevnes litt og dette kan ta tid før den prosessen er ferdig..men fullt er det nok på under 10 timer. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Yoohoo! Laderen lyste grønt når jeg kom hjem i dag. Nå er batteriet friskmeldt igjen :)

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av mekkern »

Dette forteller bare at spenningen er oppnådd.. :knegg
hvor mye og hvor lenge det kan avgi effekt derimot en annen sak.. :P

men det går nok fint... det er en tendens til krisemaksimering i dagens samfunn...og alle skal overgå hverandre hvor VIKTIG enkelte ubetydelige detaljer er...

MEN merker du batteriet begynner å bli litt dårlig så bytt det med en gang, hvis ikke går ofte ladekretsen til helvete og det er dyrere enn et batteri.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av FredrikE24 »

Sånn i utgangspunktet faller ladestrømmen etterhvert som spenningen over batteriet øker.
Mot slutten vil da ladestrømmen være «ganske nære» null. Da kan man si at batteriet nærmer seg fulladet :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilket type batteri har BMW S1000R?

Legg inn av Bjerknez »

Dette får meg til å tenke på en annen ting. Hvor mye lader egentlig batteriet når motoren går? La oss si at batteriet er dårlig og man så vidt får start på sykkelen. Hvor lenge bør sykkelen gå før batteriet kan annses oppladet?

Det kommer kanskje ann på hvor mye dynamoen lader og hvor mye strøm som trekkes ellers, men finnes det noe ca. Svar her?

La oss gå ut fra mitt batteri og min sykkel. BMW S1000R og AGM 12v/7amp batteri.

Svar