Stive ledd i kamkjedet

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av ZZR-Erling »

Slik ser mitt kamkjede ut etter kun 250 timer..
Hvorfor blir det slik, og er det "normalt"?

Bilde

YZ250F

ZZR-Erling

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av ZZR-Erling »

Merka ingenting på motoren, men fikk nå lyst å bytte det iom en crosser lever ett hardt liv. Alt ellers var ok.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av Rune75 »

Kun 250 timer ! Er ikke anbefalt bytte ved ca 100 timer ? Det har stive ledd fordi det er slitt.

ZZR-Erling

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av ZZR-Erling »

Vet ikke, men hvorfor blir det så fort slik da? En gatebike kan jo gå 1000 ganger lenger og fortsatt ha ok kjede.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev: 02 jan 2019, 21:09 Vet ikke, men hvorfor blir det så fort slik da? En gatebike kan jo gå 1000 ganger lenger og fortsatt ha ok kjede.
Tja, 1000 ganger lengre blir vel å ta i vel mye..

Hvis vi sier at gjennomsnittlig hastighet under drift er 60 km/t, så vil 250 driftstimer tilsvare 250 ganger 60 km, som blir 15 000 km.
10 x 15 000 km = 150 000 km.
1000 x 15 000 km = 15 millioner km.

(Snitthastigheten for crosseren er antakelig laaangt under 60 km/t, men..)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av kjellv »

Hva slags olje kjører du på?

ZZR-Erling

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av ZZR-Erling »

Snittet ligger nok mere rundt 30km/t iom topphastigheta på bana vår på de beste er ca 50.

Kjører på Castrol Power 1 15w50. Og samme bare 10W40.

ZZR-Erling

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av ZZR-Erling »

Av de stemplene er nå bare 1 mitt. De andre er fra en 2T. De holder jo bare 40t.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av Rune75 »

ZZR-Erling skrev: 02 jan 2019, 22:18 Snittet ligger nok mere rundt 30km/t iom topphastigheta på bana vår på de beste er ca 50.

Kjører på Castrol Power 1 15w50. Og samme bare 10W40.
Men hva er snittturtallet ? Du cruiser vel ikke akkurat rundt på høyeste gir. Er derfor det er timeintervall på servicene og ikke km.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av Jompa »

Kjedet er ferdig, ingen tvil om det.
Årsak ? Vet ikke, men temperaturen på oljen i en crossmotor er vel svært mye høyere enn i en gatesykkel.
Høy oljetemp gir dårlig smøreevne og sykkelen kjøres vel på konstant høyt turtall.
Om det stemmer at anbefalt skifteintervall på kjedet er 100 timer erdet laangt på overtid.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av mekkern »

For kamkjedet så blir alle aks/brems av tutallet samme som du hadde stått og nærmest skamrusa motoren konstant i 12 dager.....
Dessuten vil skarpere kamtider med mer og raskere løft på kammen gi høyere belastninger enn gatesykkel.
En sylinder gjør også at kammen ikke snurrer like jevnt som eksempelvis en firer.dette belaster komkjedet ohså mer ujevnt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av haakeik »

Ser ut som om service intervallene er mye kortere en 200 timer hvis man kjører konkurranse.
https://www.vitalmx.com/forums/Race-Sho ... le,1297482

ZZR-Erling

Re: Stive ledd i kamkjedet

Legg inn av ZZR-Erling »

Oki... 🙂 Tar neste bytte etter 100t.
Biken går suuuuoersmooth nå etter nytt kjede og satt ventilklaringen til maks.

Svar