Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av FredrikE24 »

Først og fremst.

Bytt stator om du måler avvikende motstand mellom viklingene. Du sier den er svart. Bytt.

Gå over kontaktene hele veien fra stator til regulator. På en kompis sin VTR var dette svidd av dårlig kontakt. Pusset alle kontakter.
Puss jordingspunktene. Sjekk så veien fra regulator til batteri. På kompisen sin VTR gikk dette til en kombinert startrelé/hovedsikring som på et tidspunkt hadde fylt seg med vann. Hele driten var irra. Pusset hovedsikring og kontakter.
Ikke videre imponert over hvordan dette er lagt opp på Honda, men sikkert helt normalt på de fleste sykler(ikke de fleste BMWer dog).

Hos han var det shuntregulatoren som var brent. Trolig fordi det var ræva kontakt fra regulator og videre ut til batteri.

Min to-do list når det feilsøkes på dette:

Koble fra stator, mål motstand mellom hver av viklingene og viklingene mot jord.

Hvis ikke OK bytt stator

Hvis OK

Start opp motor og mål VEKSELspenningen over viklingene. Denne spenningen følger turtallet. Måles omtrent samme spenning mellom alle tre så kan du anse det som OK.

Puss alle kontakter med en liten fil. Vask med kontaktspray.

Sjekk koblinger frem til regulator, puss jordingspunkt og sjekk veien fra regulator og helt til batteri(trolig via startrelé).

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av mekkern »

På slike "problemsykler" bør det monteres en regulator som bare tar ut last og ikke svir av overskuddsenergi.
dermed så belastes stator minimalt i forhold-mulig ned i en 25-30%.
Men også:.
NB! HONDA VFR800: Sjekk støpsel på startrele for varmgang/kontakt før du monterer ny regulator/stator. Det samme gjelder jordingspunktet på ramma. Disse to punktene er ofte årsaken til at regulator/stator ryker på disse syklene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av FredrikE24 »

Samme som VTR, og derfor driten røyk på en kompis sin.

Shaman1981
Innlegg: 4
Registrert: 25 mai 2020, 19:57
Motorsykkelen din: Honda VFR 800

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av Shaman1981 »

Så en Shindegen mosfet kan virke bra? Hvor finner jeg startrelet og jordingspunktet på ramma? Tenker å bytte stator (igjen), r/r og lage eget ledningsnett til denne kretsen. Startrele og jordingspunt er fortsatt like viktige å sjekke?

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av mekkern »

Aller best er en serieregulator. Men mosfet er bedre enn shunt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av HeHy »

Shaman1981 skrev:Så en Shindegen mosfet kan virke bra? Hvor finner jeg startrelet og jordingspunktet på ramma? Tenker å bytte stator (igjen), r/r og lage eget ledningsnett til denne kretsen. Startrele og jordingspunt er fortsatt like viktige å sjekke?
Ja, fortsatt viktig å kontrollere og eventuellt utbedre startrele og jordingspunkter.
Husk at stator burde være original, de fleste som går for kinapris får kinakvalitet og stator går i stykker veldig fort. Dyr fornøyelse..

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Shaman1981
Innlegg: 4
Registrert: 25 mai 2020, 19:57
Motorsykkelen din: Honda VFR 800

Re: Stator og regulatorbytte på Honda VFR800 VTEC 05 modell

Legg inn av Shaman1981 »

Den jeg hadde var levert av Wurth, burde vel være bra kvalitet det. Kjøpte den hos autorisert Honda forhandler.

Svar