innkjørings metode - olje merker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 19 nov 2018, 22:53
AJ skrev: 19 nov 2018, 21:22 Tilbake til topic:
Den antakelig største forskjellen mellom billigoljer (Biltema...) og de dyrere merkeoljene er vel tilsatte additiver, som er tilsetninger tilpasset ulike krav fra forskjellige bilprodusenter.
Leser man den lille skriften på oljekanna vil man se en tallkombinasjon sammen med bilmerkenavn som bl.a. Mercedes, BMW, Fiat osv.
Dette vil jeg tro er den enkelte bilprodusents krav til olja i forhold til bilmotorene i bilene de lager. Noen stiller antakelig høyere krav til f.eks. oljas fordamningsegenskaper ved høye driftstempetsturer, pluss en del andre egenskaper.
Som kanskje ikke Biltemaoljen har... for alt jeg vet :dontknow .
Kanskje derfor den er billigere?
Biltema har mange forskellige oljer som tilfredsstiller hver enkelt bilfabrikant sine krav. Feks har de en olje som tilfredsstiller VW 504.00 og 507.00. Den koster 119 kr pr litersflaske. Tilsvarende olje hos den lokale VW forhandleren koster 270-280 kr pr litersflaske. Som en slags sammenligning så hadde jeg ikke fylt bensin på Golfen hos VW til 35 kr pr liter hvis de hadde solgt det.
Uten å overdrive. Det ENESTE jeg har har kjøpt på biltema som fungerer tilfredstillende er ett sett med fastnøkler (som dog ikke akkurat blir mye brukt). Alt annet jeg har kjøpt der har enten gått i stykker eller skuffet meg. Alt fra mikrofiberkluter, terasseskruer, mobillader, bilpleieartikler, oppvaskbørste (ja faktisk... den knakk!), to driller, bits til drill, dab radio, torx skrutrekkere, luft kompressor, campingstol, feiekost og en drøss andre ting. Jeg lærer aldri.

Da sitter det langt inne å fylle biltemaolje på Bimmern (hvis jeg måtte gjøre det selv). Det hadde sikkert gått helt fint, uten tvil, men akkurat DER sparer jeg ikke. Hva andre gjør får være helt opp til dem.

Det eneste jeg kjøper på biltema er ting jeg trenger i hui og hast som kun skal brukes en ytterst sjelden gang. Hadde jeg ikke kjørt forbi Biltema hver dag, hadde jeg aldri handlet der.

Jeg glemte å nevne vindtett underdel jeg kjøpte i fjor før moldeturen. Etter an vask så revnet den i sømmene. Helt utrolig. Bare søppel. Jeg kommer ikke på en eneste ting jeg har kjøpt der som ikke har skuffet meg eller har gått i stykker. Untatt fastnøklene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av FredrikE24 »

Verktøyet har jeg funnet ut er godt nok til hobbybruk. Har vel alt av håndverktøy som pipesett og fastnøkler i alle fasonger og varianter, og det duger. Ellers er det billige greiene noe ordentlig drit ofte.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Dansekris »

Jeg har bare stort sett bare verktøy fra BT og det har aldri gått i stykker. Til mitt hobbybruk er det helt perfekt.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 19 nov 2018, 23:11
Juicebox skrev: 19 nov 2018, 16:34 Hvorfor ikke BT til det motsatte er bevist?
Fordi jeg som uvitende kunde føler meg bedre etter å ha betalt noen slanter ekstra for en olje jeg tror er bedre for motoren. Jeg har kjøpt nok av ting på Biltema til å si at jeg ikke akkurat er imponert.

Kjærringa kjøpte en oppvaskbørste på Biltema for noen år siden. Den røk etter to uker. Skaftet knakk! :lol
Jeg stiller meg bak denne.

Jeg har kjøpt mye rart hos Biltema opp gjennom årene. Noe har vært bra, noe ikke bra i det hele tatt... For meg er ikke Biltema synonymt med kvalitet. Heller tilgjengelighet, i form av stort vareutvalg, og greie/gode priser. Noen ting, der kvalitet er av mindre betydning, handler jeg gjerne her. Motorolje er for meg ikke i den kategorien.

Andre for gjøre akkurat hva de vil med sin motorsykkel, men jeg fyller ikke Biltema olje på min før jeg får presentert overbevisende argumenter for at det er rett ting å gjøre.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Sakkle »

Dansekris skrev: 20 nov 2018, 08:41 Jeg har bare stort sett bare verktøy fra BT og det har aldri gått i stykker. Til mitt hobbybruk er det helt perfekt.
Ja, jeg er helt enig. Mange ting på Biltema funker utmerket. Et skrujern får ikke nok bruk i mitt eie til at jeg merker nevneverdig forskjell på et fra Biltema og et dyrere alternativ. Og uansett har jeg sikkert rotet det bort før det blir ødelagt eller utslitt.

Det er ikke dermed sagt at jeg kjøper (trå)sykkel, telt og sovepose eller hagemøbler på Biltema. Noen ting er de gode på, noen tinger er de OK på og noen ting er de ikke gode på i det hele tatt.

Hvor motorolje faller ned her, må jeg ærlig talt innrømme at jeg ikke vet. Men jeg velger å ikke ta sjansen. Jeg er ikke interessert i å spare 50 kr på en dunk olje, rett og slett, dersom jeg risikerer et dårlig produkt. Om jeg faktisk risikerer det vet jeg ikke, men jeg har nå tatt et valg og lever godt med det.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av mekkern »

Hvem som er leverandør til biltema i dag på oljefronten er ukjent men dette har vært div ganske kjente europeiske merker gjennom årene.
men hvor god kvalitet eksempelvis Statoil kontra Carlube-eller andre har?tja.....så lenge de holder de internasjonale standardene til de ulike kjøretøyprodusentene så bør det funke.

Oljen blir ikke bedre eller dårligere av hvilke plastdunker raffineriet putter de i vil jeg anta.
men sist jeg kjøpte et 200l fat fra statoil var det ikke mange kr for literen kontra litersdunker på benseren..ca 30% minns jeg...

Men som sagt alle får kjøpe det som gir ro i sjela-DET kan ikke prises i KR...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av FredrikE24 »

Etter flaskene og kannene å dømme, så er det Carlube som er leverandør av biltema-oljen akkurat nå. Sikkert ikke noe galt med det merket.
Jeg kjører på Biltema / Carlube helsyntetisk To-taktsolje på Jawa'n. Ryker lite og lukter blomster.
Kjøpte en svindyr litersdunk på den lokale benna(SHELL) da jeg brått gikk tom for suppe på vei til jobb og hadde ikke med olje.
Røyka mer av Shell enda, jeg var nøye med blandinga, ettersom den var så dyr :knegg Med Biltema sin så slumper jeg bare.. :roll

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Dansekris »

Så Biltema-olje blir som polets rødvin å regne?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: innkjørings metode - olje merker

Legg inn av Sakkle »

Dansekris skrev: 20 nov 2018, 13:52 Så Biltema-olje blir som polets rødvin å regne?
Tja... mulig det.

Man blir jo full av den óg... :crazy:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar