Styr unna Yamaha Vinterbro

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 15:30 Å med det så sier jeg takk for meg i denne tråden.

Jeg ønsker deg virkelig all lykke med eget verksted og jeg håper du får det til. :thumleft
Jeg sier ikke at ingen andre her duger til det de gjør. Mange andre her er svært flinke til å gjøre tingene de er satt til, selv om de ikke er sertifiserte.. Kjell, for eksempel kan lett selge kjøleskap i Antarktis uten å prøve engang. Beste selgeren på planeten. Men de blir ofte overkjørt av toppen og får ikke styre egen hverdag eller lage egne avtaler, og da blir det oftest ikke bra. Lønnsnivået er ingen hemmelighet, men jeg ser poenget ditt.
Jeg skal holde de mest graverende tingene for meg selv, for hadde jeg sagt det hadde du trodd dette var en hatkampanje.. :knegg

Hvis noen er ytterlige nysgjerrige så får det bli på PM. Jeg har allerede lagt hodet på stabben, men jeg gidder ikke overlevere øksa.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av pekle »

BjørnD skrev: 23 okt 2020, 14:51 I 2019 hadde nesten alle 200 kr i timen her, jeg hadde 215. Do the math. Det er knapt 400K hver oss
Ikke mye å leve av i Oslo-området det. Høres ut som du har alt å tjene på å starte selv.

Har ingen erfaring med YV, men har godt inntrykk av "mitt" verksted i Holmestrand. Fikk et sensorproblem i vår. De tok den inn, og mens den var der ringte de og sa at hjullager foran trolig kom til å ta kvelden i løpet av sesongen, og spurte om de skulle skifte det i samme slengen. Dette var midt i våronna, så tviler sterkt på at de fant det på for å få ting å gjøre :D. Håper de får ordentlig lønn for jobben i alle fall. Har svakere inntrykk av verkstedene hos et par andre Oslo-baserte forhandlere - at det kan ha sammenheng med relativt laber lønn og mye gjennomtrekk kan sikkert tenkes.

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av APettersen »

Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 07:19 Hver gang jeg henter Bimmern på verksted så har jeg betalt pengene med en anelse vemodighet. Dem har sikkert byttet olje og filter etc. men jeg tviler på at dem har gått VELDIG nøye over alle sjekkpunktene.
Takk. Jeg leverte K1200rs'n på et verksted du helt sikkert kjenner til, i fjor sommer. Symptomer: høyt drivstofforbruk, sort eksosrøyk, og selvsagt duften av uforbrent fuel. Nå er ikke jeg noen motorekspert, nei langt derifra. Og derfor føltes det komfortabelt å sette bort feilsøkingen til noen med blå/hvit propellogo over inngangsdøra. Jeg hadde dessuten litt dårlig tid. Skulle kjøre til Tyskland og se på Formel1-løp som gikk uken etterpå. Og drikke øl, selvsagt.

Vel, vel. Fikk den tilbake, og til min glede gikk den bra igjen. Ja, for det var satt i nye tennplugger. Og bensintrykket var visst bra (visst faen var det bra. Den slukte jo bensinen verre en en firesylindra BMW 3er fra 2006 sluker motorolje!).

Sykkelen gikk fint, den. Helt til Göteborg. Da var plugga fulle av bensin igjen, og kjøring under fartsgrensen på E6an medførte harking og kommentarer fra de som kjørte bak meg, om at denne farkosten nok ikke tilfredsstilte utslippskrava.

Tilbake i Norge en stund senere, bestemte jeg meg for å prøve et annet verksted. De lever ikke på servicejobber til ett år gamle sykler, så de er kanskje mer interessert i en slik "drittjobb", var planen min da. De begynte med å koble til diagnose-plugg, og kjørte ut feilkoder. Det tok vel et kvarter fra jeg svingte inn hos de, til feilen var funnet. Finner det svært merkelig at det andre verkstedet ikke "gikk veien om" diagnoseprogrammet. Deilig med sykkel uten garantikrav..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av FredrikE24 »

Får vondt når det skiftes plugger bare, på slike symptomer. Var det lambdasonden?

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

pekle skrev: 23 okt 2020, 18:23 Ikke mye å leve av i Oslo-området det. Høres ut som du har alt å tjene på å starte selv. Har svakere inntrykk av verkstedene hos et par andre Oslo-baserte forhandlere - at det kan ha sammenheng med relativt laber lønn og mye gjennomtrekk kan sikkert tenkes.
Ja, laber lønn i forhold til bil er en ting, en annen ting er at mc-kyndige mekanikere ikke vokser på trær. Bilmekanikere ser rart på oss - og jeg har måttet vise til en bil-utdannet som tidligere skulle bli teknisk leder hva en kamaksel er, hva en løfter er, hva de gjør i motoren, og forklart hvor shimsen ligger og hvorfor vi må justere klaringa - når vi sier at det må justeres ventiler.

For det gjør de ikke på biler i det hele tatt lenger. Alt er hydraulisk der. De folka bytter motor om EN ventil er svidd :lol :lol . Jeg plukker av toppen, planer den, freser nytt sete eller bytter det før fresing hvis det er helt ferdig, retter av eller bytter ventil, hey presto! så er det frisk motor. I det hele tatt er rent bil-utdannede folk sjelden selvgående mc-mekanikere før etter ett års tid, hvor jeg jobber som lærer, og da ikke produserer (og da blir det sure miner). Og det er hvis de gidder høre... for det er et eget fag.

Å rive og overhale en elektronisk styrt upside/down cartridge-gaffel på en YZF-R1M er ikke helt som å slå fra hverandre en forgaffel på en DT50 '88...

Derfor mener jeg personlig at hvis en finner kyndige folk - eller folk som vil lære faget - så må en betale de så de vil bli. Ikke bare se på den månedlige bunnlinja. Det tjener en bøtter på ett år senere.. vi taper jo masse på at jeg er skolelærer hver sjette-syvende måned.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Kjellrf »

Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 15:18
BjørnD skrev: 23 okt 2020, 15:09
Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 14:55 Skjønner. Men det du ber meg om å gjøre her er egentlig å tro mer på dine ord, enn det som er oppgitt i regnskapet og til skattemyndighetene.
Ber deg ikke tro på noe. Jeg sier bare at lønnsnivået her er 215kr timen. Hvordan de fikk til de oppgitte tallene vet jeg ikke. Og hvis du vil se årsoppgaven min på PM fikser jeg det, hvis det skulle være tvil om jeg sitter og surrer.. :)
Bjerknez skrev: Jeg synes du virker veldig bitter, noe som forøvrig kan være forståelig. Jeg synes uansett det ikke er veldig greit og utgi slik informasjon på et offentlig forum, så lenge tredjepart ikke får greie på det og dermed kan svare på beskyldningene.

Det at du også har planer om å starte for deg selv, får litt av troverdigheten din ut på sidelinjen også. Tenker da mest på "kapring" av evt. kunder etc.
Det var dere som spurte om hvordan det drives her... jeg svarte. Er ikke bitter, så mye gidder jeg ikke legge i det. Og, siden vi ikke tar i mot Yamahaer eldre enn 2000 her, og jeg kommer til å jobbe med eldre enn det, så er det lite kapring av kunder jeg tenker på. Det jeg bryr meg om er at kundene får det de betaler for. Alltid.
Som sagt, så er det ikke slik at jeg IKKE tror på deg. Jeg sier bare at det blir litt i overkant og fortelle hva dine kolleger tjener, samt opplysninger om at dem ikke duger til det dem gjør, drittslenging i retning ledelsen og nå mener du at tallene dem har oppgitt i regnskapet ikke stemmer. Samtidig forteller du at dem driver med "snusk" vedrørende verkstedarbeide og at dem lurer kundene.

Jeg sier ikke at dette IKKE er sant, men når ikke motpart kan svare for seg, så blir det på en måte bare dine ord. Du sier samtidig at du skal starte for deg selv og når alt kommer til alt så er konklusjonen min som følger.

Jeg vil så gjerne tro deg, og jeg tviler ikke på at du er en god mekaniker, men jeg synes du drar den litt langt bare. Mye kritikk her som kun går en vei.

Men hvis daglig Leder kommer med noen kommentarer her, så hadde man fått nyansert litt. Men dte blir bare skjitkasting og tull av det.
I lønnsutgifter har dere ikke tenkt på at den utgiftspost også inkluderer arbeidsgiveravgift, den var vel på 14,1% i fjor.

Så ikke alt er direkte lønning til de ansatte.

Jeg jobbet i MC-bransjen i 14år, hvorav halvparten av tida med eget firma, det blei lite penger av det, kan bekrefte at det er lave timelønning i bransjen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av dypen »

Lønn, arbeidgiveravgift, forsikringer, pensjon, kurs ++++ Ta en titt på oversikten i linken under:

https://www.smartepenger.no/jobb/2735-d ... n-per-time
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

Kjellrf skrev: 24 okt 2020, 21:36
Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 15:18
BjørnD skrev: 23 okt 2020, 15:09
Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 14:55 Skjønner. Men det du ber meg om å gjøre her er egentlig å tro mer på dine ord, enn det som er oppgitt i regnskapet og til skattemyndighetene.
Ber deg ikke tro på noe. Jeg sier bare at lønnsnivået her er 215kr timen. Hvordan de fikk til de oppgitte tallene vet jeg ikke. Og hvis du vil se årsoppgaven min på PM fikser jeg det, hvis det skulle være tvil om jeg sitter og surrer.. :)
Bjerknez skrev: Jeg synes du virker veldig bitter, noe som forøvrig kan være forståelig. Jeg synes uansett det ikke er veldig greit og utgi slik informasjon på et offentlig forum, så lenge tredjepart ikke får greie på det og dermed kan svare på beskyldningene.

Det at du også har planer om å starte for deg selv, får litt av troverdigheten din ut på sidelinjen også. Tenker da mest på "kapring" av evt. kunder etc.
Det var dere som spurte om hvordan det drives her... jeg svarte. Er ikke bitter, så mye gidder jeg ikke legge i det. Og, siden vi ikke tar i mot Yamahaer eldre enn 2000 her, og jeg kommer til å jobbe med eldre enn det, så er det lite kapring av kunder jeg tenker på. Det jeg bryr meg om er at kundene får det de betaler for. Alltid.
Som sagt, så er det ikke slik at jeg IKKE tror på deg. Jeg sier bare at det blir litt i overkant og fortelle hva dine kolleger tjener, samt opplysninger om at dem ikke duger til det dem gjør, drittslenging i retning ledelsen og nå mener du at tallene dem har oppgitt i regnskapet ikke stemmer. Samtidig forteller du at dem driver med "snusk" vedrørende verkstedarbeide og at dem lurer kundene.

Jeg sier ikke at dette IKKE er sant, men når ikke motpart kan svare for seg, så blir det på en måte bare dine ord. Du sier samtidig at du skal starte for deg selv og når alt kommer til alt så er konklusjonen min som følger.

Jeg vil så gjerne tro deg, og jeg tviler ikke på at du er en god mekaniker, men jeg synes du drar den litt langt bare. Mye kritikk her som kun går en vei.

Men hvis daglig Leder kommer med noen kommentarer her, så hadde man fått nyansert litt. Men dte blir bare skjitkasting og tull av det.
I lønnsutgifter har dere ikke tenkt på at den utgiftspost også inkluderer arbeidsgiveravgift, den var vel på 14,1% i fjor.

Så ikke alt er direkte lønning til de ansatte.

Jeg jobbet i MC-bransjen i 14år, hvorav halvparten av tida med eget firma, det blei lite penger av det, kan bekrefte at det er lave timelønning i bransjen.
Er klar over det.

3.7 mill er det som er oppgitt i KUN lønn i 2019. Dem har 8 ansatte. Hvis alle ansatte er fulltids ansatt (noe jeg kanskje tviler på) får jeg snittlønnen til å bli 462.000ish per ansatt. Jeg vet ikke om lederlønnen er med i disse tallene eller ikke. Men denne er oppgitt til 600ish tusen.

Likviditeten er tilfredstillende, lønnsomhet er meget god samt soliditet god.

Det er ikke så mye her som jeg ser trykker så veldig økonomisk hvis man ser på 2019 tallene. At ansatte misstrives eller føler seg urettferdig behandlet kan godt være. Det kommer vel mer av at ledelsen er udugelig og lite egnet til å se den enkelte person samt det som skjer rundt driften. Dem sitter der med kalkulator og nistirrer på bunnlinjen.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av utc »


Bjerknez skrev:
FredrikE24 skrev: 22 okt 2020, 22:27 Og derfor skrur jeg på syklene selv. Er ikke vært gjort noe ventiljustering på min sykkel på service hvertfall.
Ja, jeg er ganske overbevist om at i mange tillfeller er selvgjort velgjort. jeg stoler ikke fullt ut på det profesjonelle part. Det være seg verkstedfolk, elektrikere, rørleggere, snekkere og annet.

.
Så det du faktsikt proklamerer er at du ikke er til å stole på? I andre ser man ofte seg selv heter det i et gammelt ordtK. Har ikke gått ut på dato så det gjelder i høyeste grad ennå.

Jeg synes det er uverdig å stigmatisere store faggrupper som du gjør her. Jeg er selv håndtverksmester og stole på de aller fleste. Men ett har jeg lært meg: Å se folks øyner, de forteller alt uansett hvilken profesjon man har.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 25 okt 2020, 11:18
Bjerknez skrev:
FredrikE24 skrev: 22 okt 2020, 22:27 Og derfor skrur jeg på syklene selv. Er ikke vært gjort noe ventiljustering på min sykkel på service hvertfall.
Ja, jeg er ganske overbevist om at i mange tillfeller er selvgjort velgjort. jeg stoler ikke fullt ut på det profesjonelle part. Det være seg verkstedfolk, elektrikere, rørleggere, snekkere og annet.

.
Så det du faktsikt proklamerer er at du ikke er til å stole på? I andre ser man ofte seg selv heter det i et gammelt ordtK. Har ikke gått ut på dato så det gjelder i høyeste grad ennå.

Jeg synes det er uverdig å stigmatisere store faggrupper som du gjør her. Jeg er selv håndtverksmester og stole på de aller fleste. Men ett har jeg lært meg: Å se folks øyner, de forteller alt uansett hvilken profesjon man har.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Jeg kommer egentlig aldri til å bli den "profesjonelle" part, fordi jeg ikke har noe som helst utdannelse. Det jeg driver med gjør jeg fordi jeg har lyst og jeg har en interesse for det. Ikke fordi det bare er en jobb jeg fikk fordi jeg valgte dette som fag på skolen.

Jeg har større tro på folk som har en genuin interesse for det dem holder på med og ikke hvilke kvalifikasjoner dem har på papiret.

I enkelte yrker kreves det selvsagt lang utdannelse som feks. Piloter. En pilot må jo være pilot fordi han/hun er genuint interresert, for lønnen står så absolutt ikke i stil med ansvaret man har. Men enkelte ting krever andre ting av en også utover det å kunne fly en jumbojet. Mentalt stabil, god fysikk, gode samarbeidsevner etc.

Men det er stor forskjell på en pilot som flyr en jumbojet med 300 passasjerer og en elektriker som kobler en taklampe. Eller en rørlegger som fester en vannlås, plugger vannrør etc.

Jeg gikk selv tre år på skole som rørlegger. GK Rørlegger, VK1 Bygning, og VK1 industrirørlegger. Jeg besto alle årene med glans med snittkarakter på 4.2. I praksis fikk jeg full pott. Utrolig nok. Jeg jobbet igså som rørlegger (utplassert fra skole) i en bedrift tre dager i uken ett helt år. Jeg la merke til snarveiene som ble tatt, hvordan dem skrev timelister og jeg opplevde også at enkelte kunder ble lurt. Fordi rørleggerne måtte kunne skrive enn full arbeidsdag på kundene dem hadde den dagen.

Ofte kjørte dem innom en butikk på veien, hadde litt lange pauser etc. og denne tiden ble fordelt på kundene.

På flere steder vi var måtte vi tilbake igjen for å fikse vannlekasjer og jeg så flere ganger at dem glemte og dobbeltsjekke koblingene. Noe jeg påpekte flere ganger og mange ganger hadde jeg rett og forårsaket at dem slapp og dra tilbake igjen.

Stikkordet her var hastverk tror jeg. Jeg opplevde såpass mye det ene året at jeg mistet lysten på og bli rørlegger, noe jeg også bestemte meg for å ikke bli. De som jeg jobbet sammen med baksnakket kundene, mange ble lurt og dem hadde ikke noe som helst annen interesse for dem dem holdt på med enn å bli ferdig. Vertfall ikke de tre rørleggerne jeg var med ut på oppdrag. To av dem var rørlegger mestere.

Jeg kan fortsette slik alle steder jeg har jobbet. Vil du feks. Vite hvordan mobilladeren din blir laget (i 2002) og hvordan den blir kontrollert? Jeg har laget slike, samt kontrollert dem. Jeg hadde ikke engang turt å brukt laderen som Nokia brukte på sine telefoner den tiden.

CE godkjenningen av elektronikk var null verdt. Kravene var den gangen så grunnleggende at dem allerede ble fulgt. Men for å få godkjenningen på papiret kostet det en del penger. ISO9000 godkjenningen derimot var mer omfattende. Dette er en godkjenning som viste at man kunne spore en feil med et produkt helt tilbake til datoen og klokkeslettet det ble produsert og hvem ansatt som hadde begått feilen. Da ble man holdt mer eller mindre ansvarlig for det man gjorde. Noe som betyr at man tenkte seg om ett par ganger før man satt på "passed" merket.

Jeg driver et eget firma selv ved siden av min hovedinntekt, og der kan man stole på meg, og jeg skal forklare hvorfor. Jeg gjør dette fordi jeg har en genuin interesse. Jeg lever ikke av det og kommer aldri til å gjøre det. Det er heller ikke noe mål. Det gor meg en god sideinntekt og er en slags hobby. Dette er penger jeg egentlig ikke trenger. Men jeg er opptatt av at kunden får valutta for pengene. Altså at det lønner seg å gjøre dette. Det gir meg en boost.

Å trives med det man gjør er vel stikkordet her. I dag tror jeg det er veldig mange som ser jobben som et onde og bare teller seg ned til hver helg og eller feriedag.

Jeg har jobbet sammen med en Batchler utdannet innenfor digital markedsføring. Han visste ikke hvordan man brukte Photoshop... Fantastisk.

Så nei, jeg stoler ikke blindt på den profesjonelle part. Men enkelte ganger kan man selvsagt finne noen der ute som skiller seg kraftig ut i positiv grad. Feks. Han som monterte kjøkkenet vårt for noen måneder siden. Helt ufattelig flink og jeg er ganske kresen. Tvers igjennom kanonflott jobb, noe jeg også ringte sjefen hans å fortalte. Det er ytterst sjekden jeg blir så positivt overrasket.

Elektrikern derimot er et annet kapittel. Men må man så må man...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

Men når jeg jobbet som rørlegger eller elektromontør, kunne man feks. Ikke stole på jobben jeg gjorde. Ikke fordi jeg er et dårlig menneske, men fordi man blir presset på tid og da går det fort litt galt. Spesielt når man ikke er interresert eller er fersk i gamet. Tror jeg.

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av APettersen »

FredrikE24 skrev: 24 okt 2020, 09:21 Får vondt når det skiftes plugger bare, på slike symptomer. Var det lambdasonden?
Jada, det var den :thumleft

Bredpitt
Innlegg: 17
Registrert: 30 jun 2011, 03:06
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bredpitt »

Dansekris skrev: 16 nov 2018, 14:45 En fordel med å ha en sykkel utenfor garantiperioden er at jeg fritt kan velge det verkstedet som gir best pris og service. Jeg kjører gjerne en time for å få nettopp det.

Her i byen er det uansett umulig å få time hos MCOslo (for oss med BMW/Honda) i høysesongen hvis noe uforutsett skulle oppstå. Sist jeg var i kontakt med de hadde var det en ventetid på minimum tre måneder.
Men du kan jo komme innom meg, jeg har (desverre) ikke nok kunder til å ha 3 måneders ventetid.
Og jeg (mener selv) at jeg er minst like god på BMW og Honda.. og mye annet.


MC Service (Lørenskog)

Bredpitt
Innlegg: 17
Registrert: 30 jun 2011, 03:06
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bredpitt »

tudeluuu

Svar