Styr unna Yamaha Vinterbro

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Danielsoli
Innlegg: 18
Registrert: 14 mai 2018, 13:32
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
Sted: Fredrikstad

Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Danielsoli »

TLDR; Keep away from Yamaha Vinterbro AS. De bryter avtaler og kontrakter.

Jeg hadde i høst en utrolig dårlig opplevelse med Yamaha Vinterbro når jeg skulle bytte inn min MC mot en ny Yamaha Mt-07.
Det hele startet med at jeg tok kontakt med Yamaha Vinterbro i Juli, da det var litt laber respons på min finn-annonse, og spurte Yamaha Vinterbro om de ville ta min MV Agusta Brutale 800 i innbytte mot en MT-07. Jeg hadde lagt den ut til 130k og fikk med en gang svar at den ville de gjerne ha, men kunne kun tilby 115k for den. Greit nok, de er en forhandler og tilbyr lavere priser enn det private markedet. Jeg spurte om de kunne tenke litt over tilbudet og evt gå litt opp. Jeg skulle få svar fra han igjen når han hadde diskutert dette med sin sjef.

Jeg hørte aldri mer fra han og etter en måneds tid tok jeg på nytt kontakt med selgeren hos Yamaha Vinterbro og spurte om tilbudet fortsatt stod og om de kunne gå opp i pris for min MV. Han fortalte meg at tilbudet fortsatt står, men de kan ikke gå opp i pris. Det opprinnelige tilbudet fikk jeg på mail, videre snakket vi sammen pr telefon. Siden dette fortsatt var under det jeg ønsket, trengte jeg litt betenkningstid. Etter en uke ringte jeg han opp og sa jeg ville gå for tilbudet. Tilbudet som gjaldt var 115k for min og 116k for en MT-07 med akra anlegg slik at jeg endte opp med å betale ca 1400kr imellom. Vi begynte å diskutere overleveringsdato og begge var klare for å gjøre handelen.

Senere samme dag får jeg tilsendt en SMS fra selger hvor det står at han trekker seg. Selv om vi hadde en muntlig avtale, er det greit nok. Jeg prøver å få tak i selger, men intet svar. Derfor ringer jeg inn på deres hovednummer og kommer da i snakk med han som sier han er daglig leder for butikken. Han svarer at den avtalen gjaldt i Juli og den var ikke lenger gyldig. Selv om jeg samme dag hadde snakket med selgeren og avtalt dette. Jeg ber om at selger ringer meg opp for å oppklare hva som har skjedd, men blir aldri oppringt.

Den neste dagen ringer jeg så selgeren på nytt og får da tak i han. Han forklarer at hans sjef sier at dette tilbudet ikke lenger står og at han derfor ikke kan inngå avtalen. Jeg forklarer høflig og pent at vi hadde en muntlig avtale på dette og at vi allerede hadde avtalt overleveringsdato osv. Man kan ikke trekke seg fra en muntlig avtale. Vi holder hele tiden en god tone og vi blir til slutt enige om at, jo, vi har en avtale og vi gjennomfører den som avtalt. Han sier til og med at han får ta kjeften fra sin sjef, for han må holde sitt ord med meg. Jeg ber derfor om at han sender meg en mail med all informasjon om avtalen slik at jeg har dette skriftlig. Dette blir gjort og vi har på nytt en bytteavtale med prisinformasjon, dag for overtagelse og bytte, samt hva som inngår av utstyr. Noen dager før bytte ringer jeg inn for å bekrefte tidspunktet jeg skal komme inn. Jeg kommer da i snakk med "daglig leder" igjen og blir fortalt at vi aldeles ikke har noen avtale og at det ikke blir noe bytte. Jeg sier at jeg har alt skriftlig, men det betyr ingenting sier han. Han påstår også at jeg har opptrådd "truende" ovenfor selger og har truet med advokat dersom ikke byttet blir gjennomført. Dette har aldri skjedd og jeg spør om hva slags kjeltringbedrift han driver. "Daglig leder" begynner da å bli rimelig frekk og kommer med en kommentar etter den andre. Vi snakket totalt opp mot 40 minutter på telefon i denne omgangen uten å komme til noe slags enighet. Det er tydelig at selger ikke likevel taklet å få "kjeft" fra sin sjef og har heller feiget ut oganklaget meg for usannheter.

Jeg tar kontakt med NMCF som Yamaha Vinterbro er medlem av og forhører meg der hvordan jeg skal gå frem. Han var veldig grei og kom med gode argumenter for hvorfor jeg ikke bør dra dette videre selv da det koster meg mer tid og energi og jeg sitter da igjen med et forhandlerforhold til en uprofesjonell forhandler. Han abefaler heller å finne en annen forhandler som jeg kan gjøre byttet hos og heller melde de inn til forbrukerrådet, samt at han selv vil ta dette videre med forhandler da de har brutt sine medlemsvilkår.

Etter mye om og men bestemmer jeg meg for at, selv om jeg har avtalen på min side, så vil jeg ikke lenger ha noe med Yamaha Vinterbro å gjøre. Jeg har meldt saken til forbrukerrådet, samt NMCF.

I etterpåklokskap ser jeg jo at et lite google-søk viser at de har forferdelig rating, samt at lignende historier har skjedd tidligere.

Det endte opp med at jeg byttet inn min MV Agusta Brutale 800 hos Leere's MC i Fredrikstad som har vært helt utrolige i sin service hele veien. Alt gikk smertefritt og jeg endte opp med en Honda CB650F som jeg er veldig fornøyd med.
Daniel

2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av tormodg »

Takk for at du deler dette. Kjip historie men bra at det ordnet seg hos en annen forhandler.

Steffen94
Innlegg: 7
Registrert: 11 nov 2018, 21:08
Motorsykkelen din: 2015 Yamaha r3

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Steffen94 »

Har en sak gående med Yamaha Vinterbro nå, som gjelder en dainese 2-delt, er helt håpløst..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av FredrikE24 »

Yamaha Vinterbro har jeg ikke noen god erfaring med. Ikke kompisen min heller. Handler aldri av dem uansett. Selv om det lå veldig nære meg før.

McOslo har bedret seg, så handler der dersom noe haster.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Dansekris »

Bilde

Sånne møkkabedrifter håper jeg virkelig får kjenne på konsekvensene av å holde på sånn. Det finnes selvsagt alltid to sider av samme sak, og ofte er det kommunikasjonen som feiler slik at kunden sitter igjen med et forferdelig dårlig inntrykk.

Jeg syns det er så rart at ikke bedrifter skjønnet at et godt omdømme og et positivt "word of mouth" er verdt ti tusen ganger mer enn noen tusenlapper her og der.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av AJ »

Vi ber om at de som vil ytre seg i denne tråden basert på hva de selv har opplevd eller ut fra hva de har lest så langt i tråden, ikke bruker nedsettende karakteristikker om bedriften eller enkeltansatte.
Det holder fint å gjøre som trådstarter, nemlig å beskrive hvordan prosess og subjektivt oppfattet kundebehehandling har foregått.
Meninger som dette er selvfølgelig helt greit å komme med. Det samme med med seriøs og velbegrunnet kritikk, som vi tror den kritikken rettes mot kan lære noe av i de fleste tilfeller.

Men nedsettende karakteristikker synes jeg det er på sin plass å minne hverandre på at vi ikke bruker her inne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av TOH »

Jeg bor 5 minutter fra denne forhandleren. Jeg har heller ikke et godt inntrykk etter flere besøk. Finner det rart at de ikke skjønner at kundeservice er viktig. Jeg kjører heller en time ut til Asker MC og tar servicen der.
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Stian87 »

Har selv handlet masse klær og utstyr på Yamaha Vinterbro (da de faktisk lå på vinterbro), dette ble et naturlig valg da de har en del ting jeg liker og lå på Vinterbrosenteres som jeg bruker mye.

Jeg har vært varierende fornøyd med enkelte klær, vinterhansker som ikke er vanntette og tilsvarende. Men har stort sett et godt forhold til de ansatte, selv om jeg synes en av de er utrolig irriterende.

Det skal sies at jeg aldri har reklamert på noe ovenfor dem. Nå har nok jeg en noe høyere terskel for å reklamere på ting enn enkelte andre.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Skogstrollet »

Jeg kjøpte sykkelen min der, og har brukt dem for servicene. De virker å ha mye å gjøre på verkstedet der, men har ikke nektet å ta imot sykkelen min selv om de klart å rote bort service-tiden min (feil i systemet som gjorde at de ikke kunne lagre den i kalenderen visstnok). Sånn sett er det jo greit.
Har kjøpt noe utstyr der, men ikke så mye. Har funnet feil størrelser i pakkene og hull i et par base layer bukser fra Dainese, men hivs det er bevisst/ubevisst av de ansatte, eller hvis det er kunde som prøvd og klønet det til vet jeg jo ikke.

For det meste hyggelige selgere der, men noterer at de ikke er de samme selgene som jobbet der nå de faktisk lå på Vinterbro - i hvert fall ikke de jeg møtt - og en av de har en tendens til å irritere meg noe. Ikke for det han ikke er hyggelig, men han kommer ikke alltid med sannheter i det han sier har jeg lagt merke til... Å snakke liker han!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjøpte min første sykkel på Yamaha Vinterbro. Cruiseren.

Ingenting å utsette på dem, med mitt ENE besøk. Men nå har jeg aldri reklamert på noe overfor dem heller.

Mener å huske overdragelsen av ny motorsykkel gikk knirkefritt. Dem hadde også faktisk polert motorsykkelen før levering da jeg la merke til noen riper i den. Ripene var helt borte når jeg fikk den.

Danielsoli
Innlegg: 18
Registrert: 14 mai 2018, 13:32
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2018
Sted: Fredrikstad

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Danielsoli »

Ser det er flere med dårlige erfaringer fra dem her ja, samt noen med greie erfaringer. Det jeg vil presisere er at selgeren jeg snakket med under hele prosessen oppførte seg veldig høflig og var veldig hyggelig å prate med, selv om det til slutt endte med at han feiga ut og lot "sjefen" få kjefte og krangle med kunden.
Det er kjipt når slike relativt kjente bedrifter får holde på på denne måten uten konsekvenser. Som sagt har jeg meldt det videre og håper for all del at de tar lærdom og ikke behandler fremtidige kunder på denne måten. Det var veldig lett å skjønne på daglig leder at han hadde vært borte i mange slike situasjoner tidligere og skremselstaktikk og rett og slett frekkhet har fungert for han tidligere.

Sålenge jeg har mitt på det rene, vil jeg alltid følge opp det jeg har krav på, men i dette tilfellet syntes jeg det holdt med å melde det og samtidig legge det ut her for at andre skal være OBS på hva de kan møte hos dem. De hadde kanskje fortjent at jeg hadde tvunget gjennom byttet, men det tar tid og energi jeg ikke ønsker å bruke på dette.

Hadde uansett en fantastisk forhandler rett i nærheten som jeg fikk gjort bytte med. Har for sikkerhetsskyld også tatt vare på alt av korrespondanse med Yamaha hvis det skulle bli noe mer mtp NMCF og forbrukerrådet.
Daniel

2018- Honda CB650F 2018
2016-2018 MV Agusta Brutale 800 2015
2014-2016 Yamaha R6 2002

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Atrox »

Skal ikke legge meg opp i selve saken men synes på generelt grunnlag at slike diskusjoner mister litt sin verdi så lenge motpart ikke får mulighet til å komme med sitt motsvar. Er i ett par andre fora og der får en ikke lov å legge ut navn på firma uten at det kan dokumenteres at firmaet har fått skriftlig beskjed om at de "henges" ut i en tråd på forumet. Nettopp for at begge parter skal få muligheten til å uttale seg. Noe for moderator å vurdere?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Stian87 »

Støtter muligheten for at virksomheten skal kunne gi sitt tilsvar. Men jeg synes ikke det har noe for seg at man ikke skal kunne publisere egne erfaringer med en forhandler. Så ser vi jo også at det har vært forskjellig erfaring med Yamaha Vinterbro, og det mener jeg er verdifullt.

Dette er tross alt ikke en avis der krav til samtidig imøtegåelse må ivaretas.

Jeg har også hørt mye rart om MC Oslo, har selv et glimrende kundeforhold til dem. Jeg har også registrert at folk har forskjellige forventninger til selgere. Man kan få inntrykk på enkelte at noen forventer rød løper og champagne når de kommer inn i butikken med umiddelbar oppfølgning av nærmeste selger. Selv hater jeg innpåslitne selgere og foretrekker å spørre om jeg lurer på noe.

Den andre saken med Yamaha på forumet her hadde jeg aldri giddet å henge meg opp i, denne saken er derimot verre. Hvis jeg vurderer å kjøpe en motorsykkel av en forhandler synes jeg uansett det er fint å vite noe om forhandleren på forhånd, slik at jeg kan gjøre meg opp en egen mening.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Juicebox »

Det er det som er så bra med Internett, er at det skal være åpent og usensurert, selvfølgelig med måte. Å "henge ut" forhandlere syns jeg er helt innafor. Det er 2018 folkens, forhandlere burde følge med på kundene sine her på forumer også for å forbedre sin service og ikke bare bassert på den gamle fysiske måten. Det å være gammeldags er på ingen måte en unnskyldning. Det er flere andre internasjonale forumer der forhandlere er med på å diskutere med sine kunder i et åpent offentlig sted som dette. Det er flere forhandlere her på forumet, og det syns jeg er ganske positivt. Flere større aktører burde gjøre det samme. Ganske masse å hente her.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av AJ »

Atrox skrev: 14 nov 2018, 14:16 Skal ikke legge meg opp i selve saken men synes på generelt grunnlag at slike diskusjoner mister litt sin verdi så lenge motpart ikke får mulighet til å komme med sitt motsvar. Er i ett par andre fora og der får en ikke lov å legge ut navn på firma uten at det kan dokumenteres at firmaet har fått skriftlig beskjed om at de "henges" ut i en tråd på forumet. Nettopp for at begge parter skal få muligheten til å uttale seg. Noe for moderator å vurdere?
Forhandler er blitt skriftlig orientert om begge trådene hvor de er blitt ufordelaktig omtalt.
Om de har interesse av å respondere får være opp til dem.

Ellers kan jeg nevne litt om såkalt samtidighet og tilsvarsmuligheter, som praktiseres i media.
MCsiden.no er et forum og ingen nyhetskanal. Derfor praktiseres ikke prinsippene om samtidighet her inne.
Skulle vi gjort det måtte vi ha hatt en godkjenningsordning for innlegg før de blir lagt ut. I tillegg til å holde disse tilbake til virksomheten som omtales får anledning til å komme med et tilsvar etter å ha fått lest innlegget før publisering.
Slik praksis anser vi som unødvendig på et forum som MCsiden.no. I tillegg krever det en viss administrasjon.

At virksomheter navngis av misfornøyde kunder ser vi som uproblematisk. Det problematiske oppstår først når virksomheten omtales på en nedsettende, trakasserende og sjikanøs måte. Det har skjedd også her på MCsiden.no tidligere, men siden da har vi skjerpet inn på dette og vil gripe inn når grensen for hva som aksepteres tråkkes over.

At brukere her inne gir uttrykk for gode eller dårlige subjektive erfaringer med aktører i MCbransjen ser vi altså på som uproblematisk så lenge spesielt de dårlige erfaringene framlegges på en voksen og en så objektiv måte som mulig uten alt fra nedsettende karakteristikker til hatefulle ytringer.

Videre ser vi det som uproblematisk at virksomheter navngis siden innhold på MCsiden.no som omhandler slike navngitte virksomheter gir forumleserne mer eller mindre relevant forbrukerinformasjon på lik linje med en lang rekke andre nettsider.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar