Styr unna Yamaha Vinterbro

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Nomade »

BjørnD skrev: 23 okt 2020, 08:41

Det er en grunn til at jeg bygger verksted i Lillestrøm nå, for å si det sånn.
Hehe, håper ikke sjefen din leser her inne da :D

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 10:04 Det ante meg ja. Spørsmålet blir vel om verkstedet du starter blir et "autorisert" verksted som kan gi stempel i boka? Ikke at det betyr så mye isolert sett, men for dem som vil beholde garantien er det jo kjekt. Selv om man trolig må betale mer for dårligere jobb...
Jeg blir autorisert Yamaha verksted, ihvertfall. Så kommer det vel Honda og Suzuki etterhvert.. Hvis kommunen er enig blir det butikk også.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

Nomade skrev: 23 okt 2020, 11:23
Hehe, håper ikke sjefen din leser her inne da :D
Det kan nok hende. Men fakta er fakta, og jeg har greit mye dokumentasjon på ting. Dessuten er jeg lovet endel tillegg jeg aldri har fått, og ei heller kan jeg jobbe til knapper og glansbilder svært mye lenger.. Folk som slutter her og går til helt vanlige Mekonomen-jobber får 60-70 kr mer i timen, så.. :sk?
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av cannon »

BjørnD skrev: 23 okt 2020, 12:16
Nomade skrev: 23 okt 2020, 11:23
Hehe, håper ikke sjefen din leser her inne da :D
Det kan nok hende. Men fakta er fakta, og jeg har greit mye dokumentasjon på ting. Dessuten er jeg lovet endel tillegg jeg aldri har fått, og ei heller kan jeg jobbe til knapper og glansbilder svært mye lenger.. Folk som slutter her og går til helt vanlige Mekonomen-jobber får 60-70 kr mer i timen, så.. :sk?
Tror du det er særlig forskjell mellom din arbeidsplass og andre verksteder knyttet til store merkeforhandlere? Tenker da på ledelsens holdning til hvordan verkstedet skal drives.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

Høres jo ut som en uhyre merkelig praksis og det du sier bør alene kvalifiseres til å boikotte dette firmaet. Arbeidere på minstelønn (og sikkert under det også hvis det stemmer det du sier). Utgiftene står ikke i stil med inntektene og da er altså løsningen å ta fra lønningsposen til ansatte samt skippe vedlikehold?

Samtidig tror jeg du skal være veldig forsiktig med hva du skriver. Spesielt med tanke på at du skal starte for deg selv, noe som kan ansees som et litt uggent forsøk på og ødelegge for den ene for å kapre kunder selv.

Slikt kan det bli rettsaker av. Men har du baller av stål, så står du han vel av mulignes.

Jeg sier ikke at jeg ikke tror på det du sier, for det kan mest trolig være sant, men samtidig mangler man uttalelse fra motpart her...

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

cannon skrev: 23 okt 2020, 12:57
Tror du det er særlig forskjell mellom din arbeidsplass og andre verksteder knyttet til store merkeforhandlere? Tenker da på ledelsens holdning til hvordan verkstedet skal drives.
Har ikke jobbet så mange andre steder, men har inntrykket fra andre som jobbet her før og så har vært andre steder etterpå. Og de sier at ting er bedre andre steder, men det er noen svin på skogen der også.. alle stresser og ser kun bunnlinja.

Men sånn er det vel overalt om dagen.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

I følge proff.no så ser jo ikke tallene så gale ut egentlig, selv om dette kun gir en indikasjon. i 2019 var det 8 ansatte og det samme året var de totale lønnskostnadene på 4.2 mill. Deler man dette på antall ansatte får man godt over 500.000,- pr. snute.

Er disse tallene gale, og evt. hva er det som er galt?

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 13:36 Høres jo ut som en uhyre merkelig praksis og det du sier bør alene kvalifiseres til å boikotte dette firmaet. Arbeidere på minstelønn (og sikkert under det også hvis det stemmer det du sier). Utgiftene står ikke i stil med inntektene og da er altså løsningen å ta fra lønningsposen til ansatte samt skippe vedlikehold?

Samtidig tror jeg du skal være veldig forsiktig med hva du skriver. Spesielt med tanke på at du skal starte for deg selv, noe som kan ansees som et litt uggent forsøk på og ødelegge for den ene for å kapre kunder selv.

Slikt kan det bli rettsaker av. Men har du baller av stål, så står du han vel av mulignes.

Jeg sier ikke at jeg ikke tror på det du sier, for det kan mest trolig være sant, men samtidig mangler man uttalelse fra motpart her...
Jeg kan nok si det sånn at uttalelsen fra motparten her er at jeg får sparken. Det pleier å være normen om en ikke er helt robot og "helt med på laget". Vi har jo fått streng beskjed om å kose oss på jobb....... :scratch

Mc-mekanikere får generelt ikke godt betalt, men snittet for en ny-faglært bilmekaniker i 2019 var noe rundt 230kr i timen. Jeg har jobbet med MC og motorer på høyt nivå siden 1991 og hatt fagbrev på MC siden sept. 1994... de fleste jeg kjenner med tilsvarende på bil har ansennitets- og erfarings-tillegg som lett tupper de opp i 260-ish per time. Så skal jeg få endene til å møtes, må jeg starte eget.

Unnskyldningen i denne bransjen er at det er sesongbasert. Men med 150 vinterlagringer, som vi - vi er 2 til 2.5 mekanikere her - oftest ikke rekker å fikse alle på før utleveringene starter og servicene på våren velter inn, så er dette like fulltid som i enhver annen bransje..
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 13:59 I følge proff.no så ser jo ikke tallene så gale ut egentlig, selv om dette kun gir en indikasjon. i 2019 var det 8 ansatte og det samme året var de totale lønnskostnadene på 4.2 mill. Deler man dette på antall ansatte får man godt over 500.000,- pr. snute.

Er disse tallene gale, og evt. hva er det som er galt?
Alle som jobber her utenom ledelsen har 215 kr timen, flatt, uansett utdanning og erfaring. De fleste har bare vært ansatt noen måneder hvert år, så 8 faste er mildt sagt litt flytende. Nå er vi to selgere, 2 mek, en delelager/mek + ledelsen, som er 2..

Det sier kanskje litt om ledelsens lønnsnivå..
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

Lederlønnen er oppgitt til 600.000 ish i 2019. I mine øyne ikke en veldig høy lønn til lederlønn og være?

Prøver ikke å være vanskelig her altså, jeg bare er født skeptiker til det motsatte er bevist :)

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 14:07 Lederlønnen er oppgitt til 600.000 ish i 2019. I mine øyne ikke en veldig høy lønn til lederlønn og være?

Prøver ikke å være vanskelig her altså, jeg bare er født skeptiker til det motsatte er bevist :)
I 2019 hadde nesten alle 200 kr i timen her, jeg hadde 215. Do the math. Det er knapt 400K hver oss, på dengang meg, Kjell, Peter, Christian og Roger. Det henger ikke på greip, nei. Det er 2 mill på alle oss, 1.2 på ledelsen.... og 1.2 på deres barn, som også "jobber" her..
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

BjørnD skrev: 23 okt 2020, 14:51
Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 14:07 Lederlønnen er oppgitt til 600.000 ish i 2019. I mine øyne ikke en veldig høy lønn til lederlønn og være?

Prøver ikke å være vanskelig her altså, jeg bare er født skeptiker til det motsatte er bevist :)
I 2019 hadde nesten alle 200 kr i timen her, jeg hadde 215. Do the math. Det er knapt 400K hver oss, på dengang meg, Kjell, Peter, Christian og Roger. Det henger ikke på greip, nei. Det er 2 mill på alle oss, 1.2 på ledelsen.... og 1.2 på deres barn, som også "jobber" her..
Skjønner. Men det du ber meg om å gjøre her er egentlig å tro mer på dine ord, enn det som er oppgitt i regnskapet og til skattemyndighetene.

Jeg synes du virker veldig bitter, noe som forøvrig kan være forståelig. Jeg synes uansett det ikke er veldig greit og utgi slik informasjon på et offentlig forum, så lenge tredjepart ikke får greie på det og dermed kan svare på beskyldningene.

Det at du også har planer om å starte for deg selv, får litt av troverdigheten din ut på sidelinjen også. Tenker da mest på "kapring" av evt. kunder etc.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av BjørnD »

Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 14:55 Skjønner. Men det du ber meg om å gjøre her er egentlig å tro mer på dine ord, enn det som er oppgitt i regnskapet og til skattemyndighetene.
Ber deg ikke tro på noe. Jeg sier bare at lønnsnivået her er 215kr timen. Hvordan de fikk til de oppgitte tallene vet jeg ikke. Og hvis du vil se årsoppgaven min på PM fikser jeg det, hvis det skulle være tvil om jeg sitter og surrer.. :)
Bjerknez skrev: Jeg synes du virker veldig bitter, noe som forøvrig kan være forståelig. Jeg synes uansett det ikke er veldig greit og utgi slik informasjon på et offentlig forum, så lenge tredjepart ikke får greie på det og dermed kan svare på beskyldningene.

Det at du også har planer om å starte for deg selv, får litt av troverdigheten din ut på sidelinjen også. Tenker da mest på "kapring" av evt. kunder etc.
Det var dere som spurte om hvordan det drives her... jeg svarte. Er ikke bitter, så mye gidder jeg ikke legge i det. Og, siden vi ikke tar i mot Yamahaer eldre enn 2000 her, og jeg kommer til å jobbe med eldre enn det, så er det lite kapring av kunder jeg tenker på. Det jeg bryr meg om er at kundene får det de betaler for. Alltid.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

BjørnD skrev: 23 okt 2020, 15:09
Bjerknez skrev: 23 okt 2020, 14:55 Skjønner. Men det du ber meg om å gjøre her er egentlig å tro mer på dine ord, enn det som er oppgitt i regnskapet og til skattemyndighetene.
Ber deg ikke tro på noe. Jeg sier bare at lønnsnivået her er 215kr timen. Hvordan de fikk til de oppgitte tallene vet jeg ikke. Og hvis du vil se årsoppgaven min på PM fikser jeg det, hvis det skulle være tvil om jeg sitter og surrer.. :)
Bjerknez skrev: Jeg synes du virker veldig bitter, noe som forøvrig kan være forståelig. Jeg synes uansett det ikke er veldig greit og utgi slik informasjon på et offentlig forum, så lenge tredjepart ikke får greie på det og dermed kan svare på beskyldningene.

Det at du også har planer om å starte for deg selv, får litt av troverdigheten din ut på sidelinjen også. Tenker da mest på "kapring" av evt. kunder etc.
Det var dere som spurte om hvordan det drives her... jeg svarte. Er ikke bitter, så mye gidder jeg ikke legge i det. Og, siden vi ikke tar i mot Yamahaer eldre enn 2000 her, og jeg kommer til å jobbe med eldre enn det, så er det lite kapring av kunder jeg tenker på. Det jeg bryr meg om er at kundene får det de betaler for. Alltid.
Som sagt, så er det ikke slik at jeg IKKE tror på deg. Jeg sier bare at det blir litt i overkant og fortelle hva dine kolleger tjener, samt opplysninger om at dem ikke duger til det dem gjør, drittslenging i retning ledelsen og nå mener du at tallene dem har oppgitt i regnskapet ikke stemmer. Samtidig forteller du at dem driver med "snusk" vedrørende verkstedarbeide og at dem lurer kundene.

Jeg sier ikke at dette IKKE er sant, men når ikke motpart kan svare for seg, så blir det på en måte bare dine ord. Du sier samtidig at du skal starte for deg selv og når alt kommer til alt så er konklusjonen min som følger.

Jeg vil så gjerne tro deg, og jeg tviler ikke på at du er en god mekaniker, men jeg synes du drar den litt langt bare. Mye kritikk her som kun går en vei.

Men hvis daglig Leder kommer med noen kommentarer her, så hadde man fått nyansert litt. Men dte blir bare skjitkasting og tull av det.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Styr unna Yamaha Vinterbro

Legg inn av Bjerknez »

Å med det så sier jeg takk for meg i denne tråden.

Jeg ønsker deg virkelig all lykke med eget verksted og jeg håper du får det til. :thumleft

Svar