Mapping ECU KTM Super Adventure 1290S

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
lauritzm
Innlegg: 4
Registrert: 24 okt 2018, 12:34
Motorsykkelen din: 2017 KTM Super Adventure 1290S

Mapping ECU KTM Super Adventure 1290S

Legg inn av lauritzm »

Jeg har en 2017 KTM Super Adventure 1290S. Kjempefornøyd med sykkelen på alle mulige måter.

Garantien går ut til neste sesong. Jeg tenkte derfor at jeg skulle se på muligheter for å mappe om ECU.

Er det noen som har erfaring på dette området? Hvilke alternativer har jeg? Slik jeg forstår det er det noe som heter Power Commander som vil være plug-and-play. Alternativt kan man gjøre en custom mapping.

Målene mine er ikke nødvendigvis å få mer hestekrefter, men det er å gjøre motoren mykere og mer komfortabel på lavere turtall. Den "lugger" litt på lavere turtall (si under 3000-4000) og kan også være litt ruskete når man slår av/på gassen.

Slik jeg forstår det er standard mapping fokusert på å redusere utslipp, forbruk, lyd, osv. for EURO4/5 krav, ikke best mulig ytelse og komfort.

Er det noen sjapper i Oslo-området som er spesialisert på dette fagfeltet? Eller er den beste løsningen å kjøpe "plug and play", for eksempel Power Commander.

Sykkelen er ellers standard og med standard eksos.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mapping ECU KTM Super Adventure 1290S

Legg inn av AJ »

lauritzm skrev: 24 okt 2018, 12:40
Målene mine er ikke nødvendigvis å få mer hestekrefter, men det er å gjøre motoren mykere og mer komfortabel på lavere turtall. Den "lugger" litt på lavere turtall (si under 3000-4000) og kan også være litt ruskete når man slår av/på gassen.
Hei og velkommen til oss på MCsiden.no, lauritzm :vs

Jeg har samme sykkel, 2018 modell hvor det kanskje er gjort noen endringer i mappingen, siden jeg ikke kan si jeg opplever dert du beskriver. Kun når jeg glemmer meg bort og ligger i for høyt gir... :redface .

Det som slo meg først da jeg leste det jeg har sitert ovenfor er at kanskje kjedet på sykkelen din er litt for stramt eller for slakt slik at det er dette som er årsaken til "luggingen".
Kanskje sjekke det først, hvis det ikke allerede er gjort?

Ellers er det vel brukeren Espen Klev her inne som er den med mest og best kompetanse på mapping.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lauritzm
Innlegg: 4
Registrert: 24 okt 2018, 12:34
Motorsykkelen din: 2017 KTM Super Adventure 1290S

Re: Mapping ECU KTM Super Adventure 1290S

Legg inn av lauritzm »

AJ skrev: 24 okt 2018, 12:55
lauritzm skrev: 24 okt 2018, 12:40
Målene mine er ikke nødvendigvis å få mer hestekrefter, men det er å gjøre motoren mykere og mer komfortabel på lavere turtall. Den "lugger" litt på lavere turtall (si under 3000-4000) og kan også være litt ruskete når man slår av/på gassen.
Hei og velkommen til oss på MCsiden.no, lauritzm :vs

Jeg har samme sykkel, 2018 modell hvor det kanskje er gjort noen endringer i mappingen, siden jeg ikke kan si jeg opplever dert du beskriver. Kun når jeg glemmer meg bort og ligger i for høyt gir... :redface .

Det som slo meg først da jeg leste det jeg har sitert ovenfor er at kanskje kjedet på sykkelen din er litt for stramt eller for slakt slik at det er dette som er årsaken til "luggingen".
Kanskje sjekke det først, hvis det ikke allerede er gjort?

Ellers er det vel brukeren Espen Klev her inne som er den med mest og best kompetanse på mapping.
Takk for innspill.

Kjedet er nettopp justert ifbm dekkbytte, så tror ikke det er det som er problemet.

Det er derimot mulig det er gjort endringer i mappingen på 2018, men jeg antok at dette kanskje kom som en del av firmware-oppdateringer...? Jeg har i alle fall nyeste oppdateringene der.

Det er også mulig jeg er ekstremt pirkete, dette er på ingen måte noe problem, men jeg merker at den kunne vært mykere på lavere turtall og jeg er litt nysgjerrig på mapping generelt.

Takk for tipset, jeg skal sjekke med Espen Klev.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mapping ECU KTM Super Adventure 1290S

Legg inn av AJ »

lauritzm skrev: 24 okt 2018, 13:56
Det er også mulig jeg er ekstremt pirkete, dette er på ingen måte noe problem, men jeg merker at den kunne vært mykere på lavere turtall og jeg er litt nysgjerrig på mapping generelt.
Til å være en såpass stor V2 motor synes jeg KTM motoren går overraskende mykt på lavturtall i lave hastigheter, selv om også jeg opplever litt nykkete kjøring av og til. Kanskje hyppigst når det er veldig varmt, av en eller annen grunn...
Moto Guzzi'en jeg hadde var langt mer nykkete enn KTM'en, men så er/var det alment kjent i MG miljøet at big block Guzzi motoren var tilgodesett med rimelig grovmasket mapping.
KTM har vært langt flinkere i så måte med sine LC8 motorer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Mapping ECU KTM Super Adventure 1290S

Legg inn av Bjarne89 »

lauritzm skrev: 24 okt 2018, 12:40 Jeg har en 2017 KTM Super Adventure 1290S. Kjempefornøyd med sykkelen på alle mulige måter.

Garantien går ut til neste sesong. Jeg tenkte derfor at jeg skulle se på muligheter for å mappe om ECU.

Er det noen som har erfaring på dette området? Hvilke alternativer har jeg? Slik jeg forstår det er det noe som heter Power Commander som vil være plug-and-play. Alternativt kan man gjøre en custom mapping.

Målene mine er ikke nødvendigvis å få mer hestekrefter, men det er å gjøre motoren mykere og mer komfortabel på lavere turtall. Den "lugger" litt på lavere turtall (si under 3000-4000) og kan også være litt ruskete når man slår av/på gassen.

Slik jeg forstår det er standard mapping fokusert på å redusere utslipp, forbruk, lyd, osv. for EURO4/5 krav, ikke best mulig ytelse og komfort.

Er det noen sjapper i Oslo-området som er spesialisert på dette fagfeltet? Eller er den beste løsningen å kjøpe "plug and play", for eksempel Power Commander.

Sykkelen er ellers standard og med standard eksos.
Ta kontakt med klev tuning. Søk han opp på Facebook. Eller så har han en egen nettside. Espen er utrolig dyktig på det feltet her. Stort flott verksted med en proff dynobenk.:) han holder til i Skoppum. Liten times tur fra Oslo ca.:)

lauritzm
Innlegg: 4
Registrert: 24 okt 2018, 12:34
Motorsykkelen din: 2017 KTM Super Adventure 1290S

Re: Mapping ECU KTM Super Adventure 1290S

Legg inn av lauritzm »

Bjarne89 skrev: 24 okt 2018, 18:29
lauritzm skrev: 24 okt 2018, 12:40 Jeg har en 2017 KTM Super Adventure 1290S. Kjempefornøyd med sykkelen på alle mulige måter.

Garantien går ut til neste sesong. Jeg tenkte derfor at jeg skulle se på muligheter for å mappe om ECU.

Er det noen som har erfaring på dette området? Hvilke alternativer har jeg? Slik jeg forstår det er det noe som heter Power Commander som vil være plug-and-play. Alternativt kan man gjøre en custom mapping.

Målene mine er ikke nødvendigvis å få mer hestekrefter, men det er å gjøre motoren mykere og mer komfortabel på lavere turtall. Den "lugger" litt på lavere turtall (si under 3000-4000) og kan også være litt ruskete når man slår av/på gassen.

Slik jeg forstår det er standard mapping fokusert på å redusere utslipp, forbruk, lyd, osv. for EURO4/5 krav, ikke best mulig ytelse og komfort.

Er det noen sjapper i Oslo-området som er spesialisert på dette fagfeltet? Eller er den beste løsningen å kjøpe "plug and play", for eksempel Power Commander.

Sykkelen er ellers standard og med standard eksos.
Ta kontakt med klev tuning. Søk han opp på Facebook. Eller så har han en egen nettside. Espen er utrolig dyktig på det feltet her. Stort flott verksted med en proff dynobenk.:) han holder til i Skoppum. Liten times tur fra Oslo ca.:)
Høres veldig lovende ut, takk for tips! :)

lauritzm
Innlegg: 4
Registrert: 24 okt 2018, 12:34
Motorsykkelen din: 2017 KTM Super Adventure 1290S

Re: Mapping ECU KTM Super Adventure 1290S

Legg inn av lauritzm »

AJ skrev: 24 okt 2018, 18:08 Til å være en såpass stor V2 motor synes jeg KTM motoren går overraskende mykt på lavturtall i lave hastigheter, selv om også jeg opplever litt nykkete kjøring av og til. Kanskje hyppigst når det er veldig varmt, av en eller annen grunn...
Moto Guzzi'en jeg hadde var langt mer nykkete enn KTM'en, men så er/var det alment kjent i MG miljøet at big block Guzzi motoren var tilgodesett med rimelig grovmasket mapping.
KTM har vært langt flinkere i så måte med sine LC8 motorer.
Enig og enig. Det er jevnt over en fantastisk motor på de alle måter.

Ut fra det jeg vet om EURO4 og EURO5 kravene og alt som må gjøres for å redusere utslipp, støy, osv. så tror jeg derimot det er litt å forbedre om man mapper om.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mapping ECU KTM Super Adventure 1290S

Legg inn av FredrikE24 »

Min erfaring er at det er høyst individuelt. Noen kjører uten å tenke over dette, og andre merker det veldig.
En kollega hadde en S1000XR fra senhøst 2017 til vår 2018. Sykkelen var fin den, men var i følge han selv vanskelig å kjøre under 60km/t. Det lugget og dro hele tiden. Andre kjører S1000XR uten å tenke stort over de tingene som han solgte sin sykkel over. Kjøpte seg en R1200RT istedefor.

perhjalmar
Innlegg: 31
Registrert: 20 feb 2012, 16:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
Sted: Svelvik

Re: Mapping ECU KTM Super Adventure 1290S

Legg inn av perhjalmar »

Har en 16 mod. 1290 (T). Har vært hos Klev Tuning med den, opplevde litt ujevn gange ved 3000. De er satt opp litt magert for å klare utslippskravene. Satte på Wings eksos først, fikk jevnere gange, 4 hk og 3 nm. mere. Litt letter sykkel pga. eksos og Lithiumbatteri.

Svar