Ceramic Coating

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Solo-rider »

Jeg bruker motorsykkelen uansett om det er regn eller ikke. :mc1 Pendler til jobb med den og der står den ute. Spøker med kollegaer at det er bra at det regner for da får jeg spylt sykkelen. :lol

Tilbake til temaet. Er det noen flere her som har erfaring med Ceramic Coating ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 17 apr 2021, 16:39 Coating har noe for seg, og varer lenger enn en voks. Det er det ingen tvil om. Jeg gidder ikke å vokse en gang i måneden.

For å holde sykkelen pen. Hold den unna sola når den ikke er i bruk, parker under tak eller i garasjen i skygge og uten direkte eksponert fra vann fra oven.
Coating har noe for seg ja. Den varer lenger enn voks, men er som oftest vanskeligere å legge og koster mer.

Hvis du må vokse en gang i måneden har du brukt feil voks og eller fremgangsmåte. Jeg har testet en DRØSS av vokser på mangfoldige biler. De aller dårligste voksene holder nok knappe noen få uker, men de bedre voksene holder flere måneder på lakkerte flater.

Merk at mange av de voksene som ikke holder mer enn noen få uker er vokser som også ofte er enklere og jobbe med. (Ikke alltid). Kjøp en skikkelig voks som feks. Fusso 99. Den koster rundt 300 kroner og varer trolig livet ut hvis du bruker den kun på sykkelen.

Hvordan sjekker du forresten at voksen er borte?

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Solo-rider »

Ceramic Coating koster endel det er sikkert. :O

Under kommer tilbudet jeg fikk på fredag:
On Friday, April 16, 2021, 10:04:25 ..............kepler.no> wrote:
Hei
Vi kan tilby lakkforsegling på MC ja, vi holder til på Sem, Andebuveien 63.
Evershine ultima – 8990.- - keramisk lakkforsegling.
Kepler lakkforsegling 1990.- - voksbasert lakkforsegling.
Skal vi avtale tid ?

Googlet litt på Fusso 99.
Denne testen kom opp: https://bjerknez.no/test-soft99-fusso-c ... kte-13190/ :thumleft
Kanskje vedkommende savner mc pusling etterhvert og forbarmer seg med en liten demo på mcen min når Coviden tar ferie. :-k
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

Solo-rider skrev: 18 apr 2021, 09:21 Ceramic Coating koster endel det er sikkert. :O

Under kommer tilbudet jeg fikk på fredag:
On Friday, April 16, 2021, 10:04:25 ..............kepler.no> wrote:
Hei
Vi kan tilby lakkforsegling på MC ja, vi holder til på Sem, Andebuveien 63.
Evershine ultima – 8990.- - keramisk lakkforsegling.
Kepler lakkforsegling 1990.- - voksbasert lakkforsegling.
Skal vi avtale tid ?

Googlet litt på Fusso 99.
Denne testen kom opp: https://bjerknez.no/test-soft99-fusso-c ... kte-13190/ :thumleft
Kanskje vedkommende savner mc pusling etterhvert og forbarmer seg med en liten demo på mcen min når Coviden tar ferie. :-k
Jeg kan godt demonstrere hvordan denne virker på din MC, men å kjøre en "demo" på HELE sykkelen din overlater jeg til deg. :)

Det viktigste er uansett hva man gjør FØR man vokser. Lakken bør poleres og renses skikkelig samt vakes selvsagt. Jeg kan kjøre en demo på tanken din, men resten får du ta selv :)

Spør forøvrig xyvind her i forumet. Han var hos meg og fikk demonstrert resultatet etter polering og litt voks :)

Btw... 9 laken for og forsegle motorsykkelen med coating!!!!?? Spar pengene dine sier jeg bare.

Jeg skylder deg vel ett par dusin kaffekopper også, så det skal du selvsagt få :)

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Solo-rider »

Takk for tilbudet Bjerknez :thumleft
Ikke umulig at jeg skal en liten svipptur :mc2 til Alf Graarud Motor når ting forhåpentlig åpner opp igjen på forsommeren . Tar kontakt med deg i forkant.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Voodoodoo »

Det er lett å legge coating, før måtte man ha ir lamper osv. når man la det. dagens coating er både billig og lett og legge. Liker fusso99 sjøl, den fungerer godt på mc men på bil som brukes i den saltlake vi har om vinteren opplever jeg at den forsvinner raskt.

Man får en god coating til 3-400kr for et kit og den varer i 2-3år på en mc. En coating gir også litt beskyttelse mot riper....
Det er vesentlig forskjell på glansen på coating og fusso..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

Voodoodoo skrev: 18 apr 2021, 13:56 Det er lett å legge coating, før måtte man ha ir lamper osv. når man la det. dagens coating er både billig og lett og legge. Liker fusso99 sjøl, den fungerer godt på mc men på bil som brukes i den saltlake vi har om vinteren opplever jeg at den forsvinner raskt.

Man får en god coating til 3-400kr for et kit og den varer i 2-3år på en mc. En coating gir også litt beskyttelse mot riper....
Det er vesentlig forskjell på glansen på coating og fusso..
På hvilken måte gir coating beskyttelse mot riper?

En voks eller coating gir ikke noe glans. Det er poleringen og forbehandling som gir glans. Den eneste gangen voks eller coating gir økt glans er når underlaget er ubehandlet. De som opplever at en voks gir glans er dem som ikke har polert skikkelig først.

Jeg kan bevise når som helst at en voks ikke gir mer glans til en polert overflate. Det man oppelever som glans er endring i fargen fordi lysbrytningen blir noe annerledes siden det er et lag til utenpå lakken. Enn noe mørkere farge gir en illusjon av en liten forskjell som mange mener betyr blankere. Slik jeg ser det.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ceramic Coating

Legg inn av xavi0n »

Fordi mange coatings inneholder bla silica som legger seg som en "hinne" utpå lakken, dermed er også en coating et tykkere beskyttelseslag enn voks.
Vasker du bilen med grus redder ikke en coating deg, børster du snø av panseret med snøkosten kan nok coating redde deg fra riper
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 18 apr 2021, 16:17 Fordi mange coatings inneholder bla silica som legger seg som en "hinne" utpå lakken, dermed er også en coating et tykkere beskyttelseslag enn voks.
Vasker du bilen med grus redder ikke en coating deg, børster du snø av panseret med snøkosten kan nok coating redde deg fra riper
Ja, men man vil vel også få riper i selve coatingen? Utseendemessig vil jo ikke det endre noe som helst. I praksis klarer jeg ikke å se nytteverdien, sett opp mot hva det koster. TS kan vel hellakkere sykkelen for den summen dem skulle ta for jobben? Det er rett og slett ikke verdt det spør du meg.

Legger man en helt ren glassrute utenpå en helt ren glassrute så vil man ikke se bedre gjennom ruten. Men det øker faren for refleksjoner i lyset, noe som i enkelte tillfeller kan skape en illusjon av en blankere bil.

Legger man coatingen selv og betaler omtrent like mye som voksen samt at den er like ledd og legge, så kjør på. Coating er ikke dårlig i mine øyne. Bare høyst unødvendig.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ceramic Coating

Legg inn av xavi0n »

en coating kan fjernes å legges på nytt billigere enn man kan lakkere en bil.
Selv har jeg akkurat fått foliert tanken på min egen sykkel med blank folie for å beskytte den, regner med det må gjøres på nytt om et år eller to, men veldig mye billigere enn å lakkere, og ca like mye jobb som å polere
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 18 apr 2021, 16:32 en coating kan fjernes å legges på nytt billigere enn man kan lakkere en bil.
Selv har jeg akkurat fått foliert tanken på min egen sykkel med blank folie for å beskytte den, regner med det må gjøres på nytt om et år eller to, men veldig mye billigere enn å lakkere, og ca like mye jobb som å polere
Hvis hovedformålet er å beskytte tanken (og ikke å få den til å se blankest mulig ut) så er folie bra greier. Eller hva man ønsker å bruke av trekk. Hvis blankest mulig tank vil oppnås på enklest mulig måte, så er polering eneste veien å gå.

Polering gjør bilen blank da polering fjerner småriper samt noen dypere riper. Voks/coating er der bare for å beskytte. Jeg la fusso på min sykkel i fjor sommer og den lå like godt før jeg solgte den for ett par måneder siden.

For all del, kjør på med coating. Men mye av effekten som skrives om coating er i mitt hode mye plasebo. Spesielt på motorsykkel med langt mindre lakkerte overflater ser jeg ikke poenget. Dessuten er det metalldeler på sykkelen som blir mest skittent. Da er vel AC50 en god ting kanskje?

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ceramic Coating

Legg inn av xavi0n »

En voks vil i tillegg til å beskytte også fylle igjen mye vaskeriper så¨det ser ut som de er borte (i alle fall fram til første vask)
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 18 apr 2021, 16:57 En voks vil i tillegg til å beskytte også fylle igjen mye vaskeriper så¨det ser ut som de er borte (i alle fall fram til første vask)
Ja, hvis ikke grunnlaget (poleringen) er gjort skikkelig...

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Ceramic Coating

Legg inn av xavi0n »

Å av akkurat den grunn vokser hvermansen bilen i stedet for å polere, får et godt resultat der og da, billig, lite tidkrevende og lite til inget utstyr eller kunnskaper som kreves
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ceramic Coating

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 18 apr 2021, 17:25 Å av akkurat den grunn vokser hvermansen bilen i stedet for å polere, får et godt resultat der og da, billig, lite tidkrevende og lite til inget utstyr eller kunnskaper som kreves
Ja, nettopp :)

Svar