[Løst] MC jukser ved pådrag

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC jukser ved pådrag

Legg inn av AJ »

JanH skrev: 30 mar 2019, 16:50 Det ser nå ut som at jeg har indetifisert problemet.
Det viser seg faktisk at plugghetta på sylinder 1 ikke har hatt ordentlig kontakt, selv om målingene tilsier det.
Kjører nå med en NGK hette, og sykkelen oppfører seg helt topp.

Ønsker fortsatt å benytte de gamle hettene da de dekker hele hullet i toppen, så skal forsøke å lodde på en ny ledning å teste igjen.
Jeg hadde samme problem på min Moto Guzzi Stelvio for noen år siden. En litt vel gammeldags løsning med noe som lignet mistenkelig på en billig treskrue som festepunkt mellom kabel og plugghette førte til 'juksing' ved pådrag på den ene sylinderen. Mao. dårlig kontakt.
Denne "geniale" italienske ingeniørkunsten fant jeg best å skrote og erstattet den med NGK kabler med ferdig påstøpt tennplugghette, uten mulighet til skru av.
Etter det gikk Guzzi'en upåklagelig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: [Løst] MC jukser ved pådrag

Legg inn av HeHy »

JanH skrev:Det ser nå ut som at jeg har indetifisert problemet.
Det viser seg faktisk at plugghetta på sylinder 1 ikke har hatt ordentlig kontakt, selv om målingene tilsier det.
Kjører nå med en NGK hette, og sykkelen oppfører seg helt topp.

Ønsker fortsatt å benytte de gamle hettene da de dekker hele hullet i toppen, så skal forsøke å lodde på en ny ledning å teste igjen.
Vær obs på at det ikke er mulig å lodde/skjøyte en tennpluggkabel på normalt vis. De holder kjempehøy spenning og det oppstår problemer ved små endringer i motstand.

JanH
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2018, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT 2019

Re: [Løst] MC jukser ved pådrag

Legg inn av JanH »

HeHy skrev: 05 apr 2019, 00:14
JanH skrev:Det ser nå ut som at jeg har indetifisert problemet.
Det viser seg faktisk at plugghetta på sylinder 1 ikke har hatt ordentlig kontakt, selv om målingene tilsier det.
Kjører nå med en NGK hette, og sykkelen oppfører seg helt topp.

Ønsker fortsatt å benytte de gamle hettene da de dekker hele hullet i toppen, så skal forsøke å lodde på en ny ledning å teste igjen.
Vær obs på at det ikke er mulig å lodde/skjøyte en tennpluggkabel på normalt vis. De holder kjempehøy spenning og det oppstår problemer ved små endringer i motstand.
For å bytte ledning på orginalpluggen må man lodde på en skive på enden av ledningen slik at det ikke er mulig å dra den ut av hetta.
Slik er det gjort fra fabrikken. Det er ikke snakk om skjøting av ledning.

Mest sannsynlig har jeg hatt dårlig forbindelse i overgangen coil/ledning.
Sykkelen fungerer nå utmerket med orginalhetter, og nye ledninger.

Svar