Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av niko »

Oppdaga plutselig en vond lyd på sykkelen. Litt urytmisk, kom og gikk. Hørtes ikke bra ut, metall mot metall. Stoppa og sjekka bakdrev og kjede, så bra ut, tok sjansen på å kjøre hjem. Ikke lange biten, gikk bra. Vaska og rensa kjede, ingen stive ledd. Lav kneppelyd i bakhjulet med sykkel på midtstøtte, ingen ulyd fra framdrev. Bakhjul litt løst sideveis når jeg rigger på det, noen millimeter hver vei. Når jeg setter meg på sykkelen og kjører, blir kneppelydene mye høyere. Har bare kjørt noen meter i første, lydene er ikke rytmiske. Lurer på om det er bakhjulslager, men da må det vel være helt kaputt for å lage sånn lyd? Merker ingen unormal motstand i hjulet når jeg snurrer på det. Hjulet skal stå rett i følge målestrekene. Kjedet ser ut til å ligge riktig på bakdrevet. Ingen vridning som jeg kan se.Tenker å sjekke framdrevet, men ville høre her om noen kjenner til dette fra før og kan gi meg en diagnose før jeg begynner å skru på måfå.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av Jompa »

Har du akkurat stramma kjeden?
Når du setter deg på sykkelen blir kjedet stammere.
Lyden kan, som du er inne på, komme fra fremdrevet. Det slites mye fortere enn bakdrevet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av niko »

Takk for kjapt svar. Nei, kjedet er heller litt for slakt. Skal sjekke framdrevet. Bakdrevet ser helt fint ut. Er det er grei jobb å skifte framdrev?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av Jompa »

Ja.det kan hende du må bruke makt på mutteren når den skal av, dvs fastnøkkel og hammer.
Sett sykkelen i første gear, bøy ned låseblekket som ligger under mutteren og er bøyd ut langs den ene av mutterens flater
Om du har med deg en hjelper som kan holde bremsepedalen nede er det ingen ulempe.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av AJ »

Det du beskriver ang. lyden minner om det jeg erfarte for et par år siden på min første KTM.
Kneppelyden utmerket seg spesielt når jeg trillet sykkelen bakover.
Årsaken viste seg å være utslitt kjede. Muligens også drev, spesielt framdrevet, som slites raskere enn bakdrevet, slik Jompa også påpeker.
Dette kan ses tydelig ved at drevtennene f¨r en asymmetrisk form som ligner haitenner.

Legg gjerne ut bilde av kjedet på sykkelen så kan vi kanskje bidra med en analyse av hvor slitt dette er.
Samme med drevene, selvfølgelig.

En ting jeg stusser ved i innlegget ditt er dette med den sideveis bevegelsen på bakhjulet. Det synes jeg høres unormalt ut... :-k .
Jeg mener hjulet skal sitte tight uten slik bevegelse og uten ulyd av noe slag (annet enn litt subbelyd fra bremseklossene, som kan forekomme). Med sideveis bevegelse slik du beskriver kan det virke som at hjullageret er gåent...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av pekle »

Bakhjul skal absolutt ikke være "litt løst sideveis når jeg rigger på det, noen millimeter hver vei", så uansett om lyder kommer derfra eller ei ville jeg uansett fått bakhjulslagrene undersøkt. Har typisk to, så om det ene er kaputt så kan nok hjulet snurre relativt friksjonsfritt likevel når det er ubelastet.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av niko »

Ok. Sjekker utube nå for videoer om front sprocket. Ser relativt greit ut. Det samme med bakhjulslager. Så da ser høstens arbeidsoppgaver slik ut.....så langt: Koble på hurtigladekontakt på batteriet. Skifte kløtsjvaier. Skifte framdrev og hjullager bak. Takk for gode råd :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av kjellv »

Ja dette kan være et bakhjulslager som er i starten av et havari. Det bør sjekkes.
Du har midtstøtte på TDMen. Slakk av bakhjulsakselen og kjedestrammerne, og hekte av kjedet fra bakdrevet. Jeg tror du får til å henge det over svingarma slik at det ikke har kontakt med bakdrevet. Stram til igjen bakhulsbolten. Prøv nå å dreie bakhjulet igjen mens du lytter etter lyder og kjenner etter om det lugger.
Du kan også ta av bakhjulet og sjekke lagrene ved å stikke fingeren inn der bakhjulsbolten skal stå fra begge sider av hjulet. Du må også ta av huben der bakdrevet sitter, denne har også et lager. Altså totalt tre kulelagre. Alle tre skal være lett å dreie, og ingen tegn til lugging.

Se også etter om lyden kan komme fra bremseskive/bremseklosser..

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av niko »

Akkurat....bremsene har jeg ikke tenkt så mye på. Dvs jeg prøvde å legge på litt brems for å sjekke om det hadde noen betydning for lyden men hørte ingen forskjell. Jeg skal ta en grundigere sjekk. Legger bremsesjekk til på to-do lista :-)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av niko »

niko skrev: 27 sep 2018, 21:19 Akkurat....bremsene har jeg ikke tenkt så mye på. Dvs jeg prøvde å legge på litt brems for å sjekke om det hadde noen betydning for lyden men hørte ingen forskjell. Jeg skal ta en grundigere sjekk. Legger bremsesjekk til på to-do lista :-)
Første gang jeg hørte lyden trodde jeg det var en stein i bremsene. Hørtes litt sånn ut.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ekkel ulyd drev eller lager eller kanskje noe helt annet?

Legg inn av niko »

Jompa skrev: 27 sep 2018, 20:48 Ja.det kan hende du må bruke makt på mutteren når den skal av, dvs fastnøkkel og hammer.
Sett sykkelen i første gear, bøy ned låseblekket som ligger under mutteren og er bøyd ut langs den ene av mutterens flater
Om du har med deg en hjelper som kan holde bremsepedalen nede er det ingen ulempe.
Så et lurt triks på nettet for en som ikke har hjelper: Han tok av bakhjulet, putta inn igjen senterbolten med bolten tredd gjennom kjedet. Stramma kjedet rundt bolten, låste av med en skrutrekker gjennom kjedet på begge sider av bolten og voila!

Svar