1 år gammel sykkel som ikke vil starte - startangst

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Kennmad
Innlegg: 10
Registrert: 29 jul 2017, 17:05
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900

1 år gammel sykkel som ikke vil starte - startangst

Legg inn av Kennmad »

Hei

Er ny MC fører (dvs tok lappen og kjøpte en kawasaki z900 i fjor) Dessverre har jeg ikke hatt tid til å få kjøre så mye som jeg ønsket, litt også fordi jeg ikke tør... :redface Grunnen til dette er:
I vinter så hadde jeg sykkelen inne hos Alf Graarud, hvor jeg kjøpte den og fikk satt på holder med strøm til tankveske, samt ny Arroweksos.
I våres (april) - tok jeg en tur med sykkelen (den hadde da stått og ladet med Ctek et par måneder av vinteren) Den startet fint og etter ca en time tok jeg en stopp (skikkelig varm go'værs dag), 10 minutter senere startet den ikke. Den ga lyd om at den ønsket og starte, men det siste "sparket" kom ikke.
Jeg ringte så veihjelp ( Da det var helt flatt og bakkestart ikke var en løsning) og etter ca en time kom de og ga den et sjokk med aggregatet sitt. Da startet sykkelen. Har etter dette vært nervøs for å kjøre langt, i fare for å bli stående igjen.
Jeg har ladet gjennom hele sommeren og tatt et par turer i ny og ne, problemfritt. Nå har sykkelen stått en stund igjen, men CTEKladeren har stått tilkoblet og lyst grønt lenge (vedlikeholdslading)
Men da jeg skulle ut å kjøre til jobb i dag tidlig så startet den ikke igjen. Sendte så mail til verkstedet. De mener det er noe galt med batteriet. Jeg er veldig usikker (i og med at den har startet fint flere ganger siden sist, og laderens indikatorer ikke indikerer feil.) Men noe er galt?
Er det bare å kjøpe nytt batteri tror dere? Eller kan det være noe med starteren? tannhjul? annet. Er som nevnt ikke kyndig. :twothumbs:
Jeg er ikke helt ubrukelig; Jeg KAN brukes som et dårlig eksempel. :crazy:

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: 1 år gammel sykkel som ikke vil starte - startangst

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøp nytt batteri, høres ut som du har noen gåene celler. Kan lade på det så mye du vil, men batteriet vil fortsatt være ustabilt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 1 år gammel sykkel som ikke vil starte - startangst

Legg inn av AJ »

Ett år gammel sykkel + problemer = reklamasjon.
Få fraktet sykkelen til forhandler hvor du kjøpte den og be dem fikse problemet - på garantien.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 1 år gammel sykkel som ikke vil starte - startangst

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 14 sep 2018, 14:08 Ett år gammel sykkel + problemer = reklamasjon.
Få fraktet sykkelen til forhandler hvor du kjøpte den og be dem fikse problemet - på garantien.
Ja, det er ikke en gang noe å tenke på. Lever den inn og be dem fikse problemet på garanti. Det skal være helt bekymringsløst og kjøre en klin ny motorsykkel. :thumleft

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: 1 år gammel sykkel som ikke vil starte - startangst

Legg inn av KåreDump »

AJ skrev: 14 sep 2018, 14:08 Ett år gammel sykkel + problemer = reklamasjon.
Få fraktet sykkelen til forhandler hvor du kjøpte den og be dem fikse problemet - på garantien.
Helt enig!!
Og lading skal ikke være nødvendig selv om den står noen uker!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 1 år gammel sykkel som ikke vil starte - startangst

Legg inn av kjellv »

Enig med alle foran her, dette bør være en garantisak.
Riktignok er det normalt bare ett års garanti på batteri, noen batterileverandører opererer også med 1/2 år. Det er nemlig fullt mulig å ødelegge et godt batteri på kort tid. Et startbatteri tåler blant annet svært dårlig dype utladinger.

Men en CTEC lader er ikke egnet til å stille diagnose på et batteri. Den vil gjøre en enkel analyse av batteriet og velge hvilket ladeprogram den bruker på dette batteriet ut i fra tilstanden på batteriet. Men du ser bare at det enten lyser rødt som betyr at den ikke klarer å analysere batteriet og heller ikke lade det, lyser gult som viser at batteriet lades, eller det lyser grønt som betyr at batteriet er ferdig ladet og blir stående på vedlikeholdslading. Skal du teste batteriet så har forhandleren du kjøpte sykkelen hos mest sannsynlig en batteritester der du får ut en utskrift med resultat av testen.

Et defekt batteri kan godt lades til det lyser grønt på CTEC laderen, men likevel ikke klare å levere nok strøm til å starte motorsykkelen. Samtidig kan også et defekt batteri klare å ødelegge startmotoren på motorsykkelen, og en defekt startmotor kan klare å ødelegge et godt batteri.
Konklusjonen blir derfor, oppsøk forhandleren med problemet. Ikke forsøk på noe selv så lenge du har garanti, du kan klare å påføre følgeskader som ikke omfattes av garanti.

Brukeravatar
Kennmad
Innlegg: 10
Registrert: 29 jul 2017, 17:05
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900

Re: 1 år gammel sykkel som ikke vil starte - startangst

Legg inn av Kennmad »

Tusen takk for svar folkens. Prøver meg reklamasjon. Får håpe på en laaaang høst
Jeg er ikke helt ubrukelig; Jeg KAN brukes som et dårlig eksempel. :crazy:

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: 1 år gammel sykkel som ikke vil starte - startangst

Legg inn av Nomade »

Var det en helt ny sykkel du kjøpte? Eller var den brukt, da kan jo garanti være utgått...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 1 år gammel sykkel som ikke vil starte - startangst

Legg inn av kjellv »

Hvordan har det gått?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar