EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Rotekoppen »

Kommer rett fra, Elpack, nå..
Thor er en sann entusiast og utrolig flink.!!!!!!!!!
Han fant feilen vi andre ikke klarte..

Når han sjekker ladingen, så lader sykkelen..
Men det er kun frem til den blir varm, da lader den ikke noe som helst.!
Å vi har jo kun målt kald sykkel når det har vist at den ladet ](*,)

Når jeg hadde oppe statoren så ser faktisk den ny ut, men når jeg forteller dette til, Thor, så har ikke han hørt om statorer som har det beige/hvite belegget som jeg har på min..
Jeg handlet ny stator av, Thor, og skal begi meg ut på bytte i løpet av neste uke..
Har ikke sjekket hva de forskjellige statorene ligger på i pris, men jeg betalte 1,000,- for min, og det er samme som, Thor, bruker på sin GSX..
Han sverger til de statorene å da gir jeg den en sjanse..

Fikk også med meg en brukt duppeditt til forhjulet slik at jeg får km klokka til å virke igjen..
Han har også en pen sal han kunne selge meg billig, så jeg tror jaggu jeg tar med det en av dagene også..

Om det er slik at statoren virkelig ble byttet av forrige eier:
Er det noe som gjør at den kortslutter etter kort tid.?
Eller var det dårlig kvalitet på stator.?
Eller var dette en brukt stator som ingen visste funket eller ei.?

Fortsettelse følger.........
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Ragnhild

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Ragnhild »

Rotekoppen skrev:Fortsettelse følger.........[/b]
Vi følger med :mk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Kjellrf »

Det er enkelte som får viklet om statorene (ingen heksekunst for proffer/kyndige), men de har ikke alltid rett varme og oljebestandig lakk (finnes lakk som tåler olje og det finnes lakk som tåler varme, men kombinasjonen er verre) på trådene. Dette fører til at man etterhvert får kortsluttning i viklingene, og må bytte igjen etter kort tid.
Har solgt bøtter og spann av statorer og regulatorer til Suzuki på 80 og 90 tallet, men feilen din var faktisk ny for meg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

JayB
Innlegg: 22
Registrert: 25 sep 2009, 14:59
Motorsykkelen din: VMAX, TDM900
Sted: Sandnes

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av JayB »

Hei
Trøbblet mye med sykkelen du ser jeg.
Det skal ikke være nødvendig å lade batteriet til en motorsykkel med en x-tern lader i det hele om ladinga på sykkelen er ok og batteriet er ok. Bare når du setter sykken bort for en lang stund.
Mål spenninga som er på batteriet når motoren går, den skal ideelt sett være 14,4v, men alt mellom 13.8 til 14.8V er akseptabelt.
Har du lavere spenning enn det er det noe galt med regulatoren, eller dynamoen. Eller har en jordingsfeil.
Har ikke sett skjema over det elektriske anlegget på denne sykkelen, med du kan også har brudd i en ledning, eller mangle en jording siden sykkelen ikke går med lyset slått av. (Kan få jordinga si igjennom lyspæra.)
På min V-Max har jeg trøbblet mye med jordinga på regulatoren. (Vanlig feil på disse)
Har du skjema kan du jo sende det over til meg på mail så skal jeg kikke på det.
Lykke til!
Mvh
JayB
JayB

Pollti

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Pollti »

JayB skrev:Hei
...alt mellom 13.8 til 14.8V er akseptabelt.

:oh Helt OK med 13,8V hvis du er tilhenger av å drepe batteriet og at det er konstant utladet. Da er 13,8V veldig bra da ! Men det ønsker du slettes ikke tror jeg. Så det idelle er temp styrt lading men det er upraktisk på MC så da får en nøye seg med det beste en kan. 14,2V er ikke så hakke galt selv om det er en sikker batteri livstids forkorter.
Over 14,2 V er akseptabelt men en bør ikke grine om den lader over 15,6 V på dynamoen det er helt OK selv om det høres brutalt ut. Og de som tror jeg bare tuller kan møte opp med lesebriller og syrevektsmåler for å sjekke tilstanden på mine gamle båtbatterier. De er gamle men i nesten perfekt kondisjon pga intelligent, temp styrt lading.
Det er slettes ikke så dumt å bruke intelligent eksternlader nå og da selv om en ikke har daglige strømproblemer på mopeden.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av FJZZR »

Denslags el-problemer virker kjent på suzukier fra den tiden.

Sånn du skriver det, vil jeg tro at det er sykkelen som har tatt knekken på batteriet ditt.
Suzukier fra den tiden har en regulator som må "spise opp" overskuddet fra dynamoen.
D.v.s kortsluttes overskuddet til jord. (Dette gjøres med tre tyristorer som sitter inne i regulator)

Som du skjønner, så blir denne bedrøvelig varm, og loddingene inne i enheten går opp i liminga.
Hadde en 750 ES (liknende konstruksjon) og den spiste regulatorer.
En "nabo" og en kompis hadde samme sykler, og samme problem!

Jeg ble lei av å kjøpe svindyre regulatorer og fant på følgende løsning:
Koble bort ene fasen fra dynamo (en av tre gule ledere inn på likeretter på 750 ES)
Isoler denne med tape og la den henge!
Du har nå redusert dynamoens effekt med ca 50%, og batteriet er nå i stand til å "spise opp" overskuddet selv uten å bli ødelagt, forutsatt at du kjører med lyset på, noen som er påbudt.

Dette høres i utgangspunktet litt "tvilsomt" ut, men det fungerer greit. Har gjort det på flere sykler, og ingen har "klaget" i etterkant.
Detkan bli lite strøm i -10, men det kan du kanskje leve med. LYKKE TIL!

Ragnhild

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Ragnhild »

Takk for tips FJZZR, vil tro det er flere med tilsvarende Suzukier rundt forbi som sliter med strømmen.
Og velkommen på forumet FJZZR :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av AJ »

Javisst, velkommen FJZZR :)

Hadde en EF1100 for mange, mange år siden, jeg. Ingen elproblemer på den, men wobblingen i det 16 tommers forhjulet ga grunn til bekymring mer enn én gang, for å si det sånn... :-
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av Kjellrf »

Istedenfor å bruke den originale Sukiregulatoren, kjøper du en brukt fra en annen fabrikant, med 6 ledninger på (5 på Suki). Mest vanlig fra div. Yamaha, Honda (f.eks CB750/900/1100) eller div Kawaer.

Den ekstra ledningen kobles til tenning (eller var det rett på batteriet) og driver regulatoren.

Kunnskap og deler finnes hos bl.a. Spinnin' Wheel på Mysen, som jeg varmt anbefaler.
Har solgt bøttevis av disse regulatorene.

Ang de å koble ut en fase, originalt på Suki'ene blir den 3. fasen koblet inn når du setter på lyset (går via lysbryter). Beregnet på å ikke kjøre med lys om dagen. Men i norge kjører vi med lyset på hele døgnet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av FJZZR »

AJ skrev:Javisst, velkommen FJZZR :)

Hadde en EF1100 for mange, mange år siden, jeg. Ingen elproblemer på den, men wobblingen i det 16 tommers forhjulet ga grunn til bekymring mer enn én gang, for å si det sånn... :-
Takk for det!
Min Suzuki spiste en coil, tok fyr under tanken :lol en gang (varmgang i en plugg) og i tillegg dette med lading.
På den ES'en til "naboen" måtte alt som var av lyspærer skiftes, men all elektronikk (turteller/tenning) klarte seg heldigvis.
En liten drittjobb, spesiellt disse små pærene til gear indikatoren!
Batteriet hans "stekt" bokstavelig talt.

16" forhjulet hadde jeg derimot stor sans for!
Har kjørt over 300 000 tilsammen med Suzzi og to FJ'er, og har aldri opplevd noe negativt med wobbel.
"Små" hjul tåler merkelig nok mere last også. Derfor har/hadde? Goldwing 15" bak!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av AJ »

Vel, forklaringen kan like gjerne være en annen enn 16 " forhjul på Suki'en jeg hadde. Som feks. feil olje eller ulikt oljenivå eller noe sånt no`i gaffelbeina...
Jeg kjente ikke historen til sykker'n, så det er ikke gitt å vite hva årsaken var. Men at den wobblet mer enn jeg satte pris gjorde den.
Var flott å kjøre svinger med, husker jeg :)
Takket være 16" hjulet, kanskje?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EL-problem på Suzuki GSX 1100EF

Legg inn av mekkern »

16 toms forhjul og bratt gaffelvinkel gir svingegenskaper litt i det vasseste området for mange men konge på småveiene i norge...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar