I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg googlet for å finne forventet levetid på en bestemt type motor.
Da dukket bla følgende opp:

"With fully synthetic 0w-40 oil and oil changes at the correct intervals, at least 200,000 kms.

with 20w-50, about 15,000 kms

with 15w-40, about 40,000 kms.

My Yamaha is 40 years old and has 50,000 kms on it…."

Hvis man forutsetter at oljen skiftes i henhold til serviceintervaller, ville det da forventes å ha vesentlig betydning for slitasje og levetid
hvorvidt det ble benyttet 0w-40, 20w-50, eller 15w-40 ?

Personen over synes å mene at 0w-40 vil gi flere ganger levetiden hos motoren, sammenliknet med feks 20w-50.
Antar det ikke stemmer.

Men: Noen som vet om det har vesentlig betydning?

Selv kjører jeg i all hovedsak mer enn 30 minutter / 4 mil, når sykkelen (Kawa 250) først startes. Burde pendler- og turbruken av sykkelen påvirke valget av olje? (Foreløpig antar jeg at det er benyttet olje med spek. i henhold til manualen for sykkelen.)
Sist redigert av gsx750_80 den 05 sep 2018, 11:40, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av cannon »

Nei. Ingen betydning. Bruk den olje-specen som gjelder for din sykkel. Avvik begge veier (lavere eller høyete viskositet) blir feil.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av cannon »

By the way: 0W-olje er racingolje, i motsetning til det motul og andre kaller racingolje og selger til vanvittig overpris.
0W- oljen er svært tyntflytende(lav viskositet), gir lite indre friksjon i motor, forårsaker mer "metall-mot-metall" i lagere etc og medvirker til at motoren må ha en årlig full overhaling.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av Rune75 »

Om det er 0w-40, 20w-50, 15w-40 eller en SAE30 olje har jo egentlig ikke noe med kvaliteten på oljen å gjøre det sier jo bare noe om tykkelsen ved kald/varm olje.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av Rune75 »

cannon skrev: 05 sep 2018, 12:05 By the way: 0W-olje er racingolje, i motsetning til det motul og andre kaller racingolje og selger til vanvittig overpris.
0W- oljen er svært tyntflytende(lav viskositet), gir lite indre friksjon i motor, forårsaker mer "metall-mot-metall" i lagere etc og medvirker til at motoren må ha en årlig full overhaling.
Den er bare tynn når oljen/motoen er kald. En 0w-40 er like tykk som en 15w-40 når motoren blir varm. 0w-40 passer fint om man bor i grisekalde strøk.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av cannon »

Rune75 skrev: 05 sep 2018, 12:12
cannon skrev: 05 sep 2018, 12:05 By the way: 0W-olje er racingolje, i motsetning til det motul og andre kaller racingolje og selger til vanvittig overpris.
0W- oljen er svært tyntflytende(lav viskositet), gir lite indre friksjon i motor, forårsaker mer "metall-mot-metall" i lagere etc og medvirker til at motoren må ha en årlig full overhaling.
Den er bare tynn når oljen/motoen er kald. En 0w-40 er like tykk som en 15w-40 når motoren blir varm. 0w-40 passer fint om man bor i grisekalde strøk.
Jepp, den passer fint i grisekalde strøk hvis produsenten av sykkelen har spesifisert den for grisekalde strøk.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av Rune75 »

cannon skrev: 05 sep 2018, 12:37
Rune75 skrev: 05 sep 2018, 12:12
cannon skrev: 05 sep 2018, 12:05 By the way: 0W-olje er racingolje, i motsetning til det motul og andre kaller racingolje og selger til vanvittig overpris.
0W- oljen er svært tyntflytende(lav viskositet), gir lite indre friksjon i motor, forårsaker mer "metall-mot-metall" i lagere etc og medvirker til at motoren må ha en årlig full overhaling.
Den er bare tynn når oljen/motoen er kald. En 0w-40 er like tykk som en 15w-40 når motoren blir varm. 0w-40 passer fint om man bor i grisekalde strøk.
Jepp, den passer fint i grisekalde strøk hvis produsenten av sykkelen har spesifisert den for grisekalde strøk.
Skulle gjerne like å se noe dokumentasjon på at en 0w- olje ikke er fordelaktig ved meget lave temperaturer uansett motor. En 0w-40 olje er jo fortsatt mye tynnere når den er varm enn når den er kald. Derfor er påstanden din om at 0W- olje er svært tyntflytende og forårsaker mer "metall-mot-metall" i lagere etc og medvirker til at motoren må ha en årlig full overhaling helt feil.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av cannon »

Enig. 0W-... er for unøyaktig. Det nest leddet er også gjerne et lavt tall for racingoljer.
Uansett: for denne tråden er mitt svar: bruk det som motorprodusenten foreskriver.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av kjellv »

0W har neppe noe for seg for de fleste av oss, bortsett fra de som kjører hele året. Da ville nok denne være ei god vinterolje for å sikre bra pumpbarhet ved kaldstart.
20W er heller ikke spesielt velegnet her hos oss, selv om den er anbefalt viskositet på en del sykler. I California eller Spania kanskje, men for oss som kan ha mange kaldstarter i +10 i sommerhalvåret er den ikke det beste valget.
En 10W-40 passer bra i vårt klima. God pumpbarhet når den er kald, og holder en bra tykkelse når den er varm. 10W-50 til racing motorer eller motorer som begynner å bli slitne kanskje.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av Jompa »

Jeg bruker 0W-20 på snescootern, selv den blir treg når det næermer seg - 30.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av FredrikE24 »

BMW speccer til min sykkel 15W-50 delsynt. Tjukk og fin.. Starter opp om morran nå i 8-9 grader og oljetrykket slukker lampa såvidt starteren turner, og den turner sakte rundt. I og for seg helt ok, men skulle jeg vinterkjørt, så hadde jeg gått ned på 10W-40 delsynt.
På gamle BMWer med fire hjul som piskes på bane, så har det blitt brukt 10W-60. Normal bruk 10W-40. Min "moderne" 99-modell BMW med bensinsekser er glad i 5W-30 og det merkes at denne fungerer godt som en allrounder og at alt dette vaskemiddelet som finnes i longlife-oljene holder motoren gullende ren inni med de skifteintervallene jeg har.
På motorsykkelen finner jeg ingen partikler av noen art hverken i oljefilteret eller i bunnpanna.

Slitasjemessig så er ikke nødvendigvis en racingolje en bra ting. En racingmotor skal yte best og verst, med det, så mener jeg at den ikke nødvendigvis er laget for motorer som skal gå i 20år uåpnet. Det er heller beregnet en sjekk av klaringer/overhaling med jevne mellomrom.

Generelt vil jeg si at produsenten av motoren best vet hva som er best for den. Mao. er produsentens anvisninger rundt viskositet og egenskaper det man bør se på.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: I hvilken grad har type olje betydning for slitasje og en motors levetid?

Legg inn av gsx750_80 »

Takk for innspill i forbindelse med olje. Satser på at de som skifter olje, når sykkelen er på service, alltid benytter olje som passer sykkelen.
Om det alltid er den optimale løsningen vet jeg ikke. I det minste skifter jeg olje og filter hver 6000 km, så sykkelen burde berge rimelig bra..
mvh

-gsx750_80

Svar