"Latmannsvoks "

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

"Latmannsvoks "

Legg inn av Solo-rider »

Det finnes mye skrevet om vask og polering av mc her på forumet. :crazy:
Jeg kjører heller mc, enn å bruke timer på vask av mcen min.
Ved vask spyler godt over med hageslangen ,bruker bilshampo uten voks ,skyller og blåser den tørr med løvblåseren. Litt småtørking og dett er dett. :mc2
Men snart er tiden inne for en runde med polering... :O
Mye sort plast på sykkelen :sk? .

Denne "latmannsvoksen" skal kunne brukes både på lakk og plast... :scratch https://bilpleiekongen.no/produkt/autog ... ax-500-ml/
Noen her med erfaring med den ?

http://bilpleie.tv/videoer/slik-legger- ... -minutter/
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: "Latmannsvoks "

Legg inn av overlay »

Hvis du vil ta en skikkelig lat'en ville jeg sjekket ut GYEON wetcoat eller CarPro hydro2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "Latmannsvoks "

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har prøvd litt forskjellige ting. Også hurtigvoks, hurtigshine, snabbglans, god og nøysom vask etterfulgt av Biltema hardvoks.
Det har jo fungert mye av det, sistnevnte kanskje best sånn rent holdbarhetsmessig. Jeg tok imidlertid steget opp og kjøpte en litt dyrere hardvoks, og gikk til innkjøp av en poleringsmaskin(Rupes BigFoot). Det å ta en skikkelig rensk og røsk i lakken med maskin gjør underverker etterfulgt av hardvoks. Ble en helt ny dimensjon. Ikke minst holder sykkelen seg ren.. Jeg vasker så og si ikke sykkelen lenger.. Den bare er ren :scratch

Har tidligere også prøvd 3-step Meguiars, altså lakkrens, polish og carnubavoks for hånd. Får bort litt urenheter, men det blir liksom ikke noe wow-effekt.

Etter en time med poleringsmaskinen og legging av hardvoks etter en vanlig vask:
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Latmannsvoks "

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser "Hydro 2 og Gyeon er nevnt over her. Jeg vil fraråde å bruke disse hvis du ikke vet hva du driver med. Hvis disse produktene brukes feil og spesielt på plast så vil du ødelegge plasten på sykkelen din ved at det blir skjolder. Det er lettvint, men slett ikke skånsomt. Min erfaring er at plasten på motorsykler ikke holder like god kvalitet som på biler.

På lakk derimot og andre "harde" flater er det en sikker vinner.

Jeg sier ikke at plasten på DIN sykkel bør ta skade av dette og kanskje går det fint dem første to gangene, før du ruinerer alt den tredje gangen. Det er en enorm jobb og få dette bra igjen. Derfor kan jeg ikke anbefale de to jeg nevner her.

Skal du ha skikkelig beskyttelse så kommer du ikke utenom å kjøpe noe som er mer dedikert. Slike "sprayvokser" er mest beregnet for å opprettholde glansen på en allerede vokset sykkel mellom voksingene. Det gir litt glans og minimal beskyttelse, men det er det.

Jeg kan derimot råde deg til å kjøpe følgende to produkter. Swissvax Shield og Chemical Guys Speed Wipe. Sistnevnte er en "quickdetailer". Denne sprayer du på og tørker av med en gang for å fjerne støv og lett smuss fra sykkelen, samt opprettholde glansen fra Shield som er en voks/forsegler.

Swissvax Shield er harmløs og kan brukes både på plast, vinduer etc. Det samme kan Speed Wipe gjøre. Swissvax Shield er ikke direkte billig, men den er faktisk en av de beste voksene jeg har prøvd, og jeg har prøvd de fleste. Collinite 845 er like god som Swissvax når det kommer til effekt, men denne er syntetisk og lukter parafin. Den er nok også mer hardfør på plast.

Er du ute å kjører en dag, så stikk innom meg så kan du få prøve Shield og SpeedWipe :)

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: "Latmannsvoks "

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 28 aug 2018, 02:57 Jeg ser "Hydro 2 og Gyeon er nevnt over her. Jeg vil fraråde å bruke disse hvis du ikke vet hva du driver med. Hvis disse produktene brukes feil og spesielt på plast så vil du ødelegge plasten på sykkelen din ved at det blir skjolder. Det er lettvint, men slett ikke skånsomt. Min erfaring er at plasten på motorsykler ikke holder like god kvalitet som på biler.

På lakk derimot og andre "harde" flater er det en sikker vinner.

Jeg sier ikke at plasten på DIN sykkel bør ta skade av dette og kanskje går det fint dem første to gangene, før du ruinerer alt den tredje gangen. Det er en enorm jobb og få dette bra igjen. Derfor kan jeg ikke anbefale de to jeg nevner her.

Skal du ha skikkelig beskyttelse så kommer du ikke utenom å kjøpe noe som er mer dedikert. Slike "sprayvokser" er mest beregnet for å opprettholde glansen på en allerede vokset sykkel mellom voksingene. Det gir litt glans og minimal beskyttelse, men det er det.

Jeg kan derimot råde deg til å kjøpe følgende to produkter. Swissvax Shield og Chemical Guys Speed Wipe. Sistnevnte er en "quickdetailer". Denne sprayer du på og tørker av med en gang for å fjerne støv og lett smuss fra sykkelen, samt opprettholde glansen fra Shield som er en voks/forsegler.

Swissvax Shield er harmløs og kan brukes både på plast, vinduer etc. Det samme kan Speed Wipe gjøre. Swissvax Shield er ikke direkte billig, men den er faktisk en av de beste voksene jeg har prøvd, og jeg har prøvd de fleste. Collinite 845 er like god som Swissvax når det kommer til effekt, men denne er syntetisk og lukter parafin. Den er nok også mer hardfør på plast.

Er du ute å kjører en dag, så stikk innom meg så kan du få prøve Shield og SpeedWipe :)
Ulakkert plast og gummilister blir vell ikke særlig pene av å få voks på seg heller....?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Latmannsvoks "

Legg inn av Bjerknez »

overlay skrev: 28 aug 2018, 09:15
Bjerknez skrev: 28 aug 2018, 02:57 Jeg ser "Hydro 2 og Gyeon er nevnt over her. Jeg vil fraråde å bruke disse hvis du ikke vet hva du driver med. Hvis disse produktene brukes feil og spesielt på plast så vil du ødelegge plasten på sykkelen din ved at det blir skjolder. Det er lettvint, men slett ikke skånsomt. Min erfaring er at plasten på motorsykler ikke holder like god kvalitet som på biler.

På lakk derimot og andre "harde" flater er det en sikker vinner.

Jeg sier ikke at plasten på DIN sykkel bør ta skade av dette og kanskje går det fint dem første to gangene, før du ruinerer alt den tredje gangen. Det er en enorm jobb og få dette bra igjen. Derfor kan jeg ikke anbefale de to jeg nevner her.

Skal du ha skikkelig beskyttelse så kommer du ikke utenom å kjøpe noe som er mer dedikert. Slike "sprayvokser" er mest beregnet for å opprettholde glansen på en allerede vokset sykkel mellom voksingene. Det gir litt glans og minimal beskyttelse, men det er det.

Jeg kan derimot råde deg til å kjøpe følgende to produkter. Swissvax Shield og Chemical Guys Speed Wipe. Sistnevnte er en "quickdetailer". Denne sprayer du på og tørker av med en gang for å fjerne støv og lett smuss fra sykkelen, samt opprettholde glansen fra Shield som er en voks/forsegler.

Swissvax Shield er harmløs og kan brukes både på plast, vinduer etc. Det samme kan Speed Wipe gjøre. Swissvax Shield er ikke direkte billig, men den er faktisk en av de beste voksene jeg har prøvd, og jeg har prøvd de fleste. Collinite 845 er like god som Swissvax når det kommer til effekt, men denne er syntetisk og lukter parafin. Den er nok også mer hardfør på plast.

Er du ute å kjører en dag, så stikk innom meg så kan du få prøve Shield og SpeedWipe :)
Ulakkert plast og gummilister blir vell ikke særlig pene av å få voks på seg heller....?
Det kommer ann på hvilken voks man bruker. Bruker man noe billig skvip så blir det bare klin ja. Nå bruker man jo uansett ikke en dedikert voks for lakk på plast, men om man søler litt voks fra Swissvax på plast så gjør ikke dette noen ting. Søler man med Turtle Wax voksen så er man fort ute å kjøre.

Jeg sier ikke at man derfor må kjøpe svindyre vokser. Faktisk er jeg motstander av å betale mer enn nødvendig så lenge det finnes billigere produkter med de samme egenskapene, men Swissvax Shield er faktisk en utrolig bra voks og den beste jeg noensinne har testet.

En slik boks har man jo i årevis ved bruk på Motorsykkel. :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: "Latmannsvoks "

Legg inn av haakeik »

Har noen erfaringer med glass coating i stedet for voks?
https://www.element119.com/motorcycle.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: "Latmannsvoks "

Legg inn av Bjerknez »

Det er mye snakk om glass coating på detailersclub. Det krever litt kunnskap å legge det og er langt fra like enkelt som å legge en vanlig voks, men det er så klart mer holdbart enn en vanlig voks. Men man vil jo få riper i coatingen også selv om lakken under er beskyttet. Så riper vil du få okke som.

Men orginallakken får en bedre beskyttelse.

Men som sagt, vanskeligere å påføre da det kreves et støvfritt rom, riktig temperatur etc.

Svar