fjerning av effektsperre

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
deltat6
Innlegg: 2
Registrert: 21 aug 2009, 15:18
Motorsykkelen din: kawasaki zx-6r 2008

fjerning av effektsperre

Legg inn av deltat6 »

Hei eg har en kawasaki ninja zx-6r 2008 modell og eg vil gjerne ta ut sperra fra 34 hk så eg får litt meir guffe. Og eg veit ikkje korleis eg gjer det, lurte på om dokke andre kunne guide meg litt, alt eg har hørt er at det er en skrue som blokka for å dra den fullt ut.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av cheron »

Tja... Har du tenkt å betalt avgiften i samme slengen? Jeg synes ikke det er verdt å fjerne den om man ikke har lappen på mer en 34 hester..
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av AJ »

cheron skrev:Tja... Har du tenkt å betalt avgiften i samme slengen? Jeg synes ikke det er verdt å fjerne den om man ikke har lappen på mer en 34 hester..
Enig.
Skulle det skje noe (ulykke...) så vil sikkert de rette folka (takstmann...) sjekke om ting (FK-klasse, alder og 34 HK regelen...) er på plass slik det skal og bør være... :mk

Jeg har ikke peiling på hva man kan gjøre for å fjerne effektbegrensningen. Men hadde jeg visst det så tror jeg likevel ikke at jeg hadde fortalt det. Så må de som mener at jeg er moralistisk få mene akkurat det...

Uansett, velkommen til Forumet, deltat6 :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av Ragnhild »

Hyggelig med nye brukere på forumet deltat6 :) Velkommen :)

Ikke ta deg nær av gutta boyz, de er greie på bunnen :splgl

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av Intruder »

Helt enig mwd Cheron og AJ. :[-( :[-X
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

deltat6
Innlegg: 2
Registrert: 21 aug 2009, 15:18
Motorsykkelen din: kawasaki zx-6r 2008

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av deltat6 »

selfølgelig skal eg omregistrere skuta, vær snill og spar meg for moralpreik

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av cheron »

Skjønner du reagerer :) Men jeg ønsker ikke å bidra til at mennesker havner i uføret pga tips herfra... :)

Når det gjelder fjerning av sperrer så ville jeg rett og slett kontaktet ett Kawa verksted og få gjort det der :) Da blir det gjort skikkelig og garantien på sykkelen gjelder enda.
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av AJ »

deltat6 skrev:selfølgelig skal eg omregistrere skuta, vær snill og spar meg for moralpreik
Ok, ok...
Var slett ikke meningen å være belærende, moraliserende eller no', men det er jo ofte slik at mange gjerne vil ta noen "snarveier"...
Og det tjener ikke motorsyklistenes saken, for å si det sånn...

Greit å ha ting på rene... :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av mfajf »

Ja,ja. Der mista vi et nytt medlem gett :knegg
Med respekt: Jeg er helt enig med AJ. Bruk et verksted. Skulle det hende noe kan du risikere i verste fall å ikke få en krone i erstatning selv om det ikke er din skyld.
Jan

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av AJ »

mfajf skrev:Ja,ja. Der mista vi et nytt medlem gett :knegg
Med respekt: Jeg er helt enig med AJ. Bruk et verksted. Skulle det hende noe kan du risikere i verste fall å ikke få en krone i erstatning selv om det ikke er din skyld.
Jan
Tja... vi få vente å se...
Kan hende at deltat6 stikker innom igjen.
Bør vel tåle en sånn reaksjon når han/hun ikke nevner at vedkommende har tenkt å gjøre dette på forskriftmessig måte i den første posten...

Vi hjelper gjerne med info her på Forumet, men da bør de rette premissene være på på plass.
Men bevares! kom gjerne med synspunkter på dette. Jeg skal ikke oppheve meg selv til å være noen moralsk vokter når det gjeler disse spørsmålene som helt sikkert vil dukke opp fra tid til annen så lenge vi har førerkortbestemmelsene som gjør problemstillingen aktuell...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av Pollti »

Jeg er uenig med begge parter jeg \:D/ Men mest enig med AJ og Cheron. Det beste er å holde seg på den smale sti :prf På Skruzuki 600 så er det bare en flens mellom blokk og forgasser som må fjernes. Muligens samme på din.
Forresten så er Kawa Bæiben skikkelig sinna nå fordi jeg nekter å trimme scooteren hennes, Det kan jeg godt leve med :knegg Det er bare ikke verdt å jukse på dette.
Siden jeg høyst sannsynlig er tett i øverste etasjen så skjønner jeg ikke helt maset om hk. Mine 34 hk drar meg fint opp i høyeste tillatte hastigher. Om jeg ender på max tillatt hastighet ett sekund etter alle andre bekymrer meg nix,nil og nada. :notlistening På den annen side så har meget stor sans for et ordentlig bra dreiemoment på lave rpm.

Ragnhild

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av Ragnhild »

mfajf skrev:Ja,ja. Der mista vi et nytt medlem gett :knegg
Det hadde vært dumt. Vi setter pris på aktive deltakere på forumet, også de som har et litt annet syn på tinger og tanger.
Forumet har en takhøyde som vi trives med, og med Kardemommeloven i mente sier det seg selv at råd og vink som legges ut holder seg innenfor gjeldene lovverk. Spørsmålet er mer hvordan man svarer spørsmål som kan ligge på kanten av hva som er tillatt.
Èt svar til deltat6 kunne vært "Kontakt forhandler/merkeverksted og sjekk pris på å få tatt effektsperra. Kontakt Biltilsynet og få pris på hva effektøkningen koster. Kan være at det blir en dyrere affære enn du egentlig liker".
Når det legges ut et spørsmål som dette, er det nærliggende å tro at det er en med A1 i sertifikatet og som ikke har tid til å vente til h*n blir 21 og får en ren A. Men det kan også være en som har en ren A, men som har kjøpt en strupt sykkel og vil fjerne strupinga. Derfor blir det uheldig når noen hopper på den enkleste løsninga, og samtidig svinger det moralske tveegga sverdet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: fjerning av effektsperre

Legg inn av AJ »

Hm... :-k
Du har rett i mye av det du nevner, Ragnhild.
Med litt is i magen kommer man gjerne opp med fornuftige og nøytrale svar, slik du beskriver det. Ingen særlig tvil om det...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar