Misfarging? Bilder :-)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Eirikvestfold »

Jeg tror ikke det er voksrester siden jeg skyller svært nøye etter hver vask. Har heller aldri vasket den i sola, kun skygge.

Så zalo tror jeg at jeg lar være denne gang og kjøper heller den Stian87 og Bjerknez anbefaler. Den kommer vel i posten ila uka.

Jif-shampoen får jeg ikke tak i her.. mulig de har noe bra på speed.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 10 aug 2018, 09:00
Bjerknez skrev: 10 aug 2018, 07:57 Denne skal være god:
https://scandicshine.no/product/chemica ... ing-473ml/
Bruker denne, og kan bekrefte at den funker som en kule. Bare før på, og tørk av med et håndkle. Hvis du i ettertid oppdager at det er blitt litt skjolder er det bare å gnikke det av med et håndkle. :thumleft
Jepp. Det billige klinet man stort sett får kjøpt på Biltema er vertfall noe ikke JEG skal påføre på sykkelen vertfall. Det jeg ikke liker med Biltema er at det ikke er noe navn bak produktene annet enn Biltema sitt eget navn. De aller fleste skjønner jo at vi snakker om rebranding her og man vet egentlig aldri helt hva man faktisk får. Man har heller ingen andre enn Biltema og kontakte og jeg tviler på at dem er eksperter på innholdet i varene sine.

Unngå og bruke billige, tykke og klinete produkter som legger igjen en fet hinne. Bruk skikkelige saker i steden er mitt råd. Turtlewax og Biltema er noe jeg generelt holder meg unna når det kommer til bilpleieprodukter. Testet en kjedespray (for morroskyld) fra Biltema på Bimmern for en stund tilbake. Den gikk i søpla for å si det sånn.

Det samme gjelder voks som beskyter lakken. En god voks holder lenge på beskyttelsen og lager ingen merker hvis man søler på andre steder enn lakken. Den flytende syntetiske guffa man får kjøpt fra Turtle som forøvrig lukter Parafin, er bare noe skvip.

Den beste voksen jeg noengang har prøvd (og eid) er Svissvax Shield og Collinite 845. Begge holder like lenge (sånn ca.) på beskyttelsen etter gjentatte testinger (ca. 3-4 måneder på bil som går på vinteren, og enda lenger på en motorsykkel som stort sett går i finvær).

Er jo en ganske heftig prisforskjell på disse to og det er en grunn til at jeg har dem begge. Collinite bruker jeg på mors bil og eller ellers, mens Svisswax Shield bruker jeg på egen sykkel. Sistnevnte lukter også himmelsk, ved siden av at den også kan påføres over alt, som vinduer etc.

Den er nok ikke verdt den ekstra prisen med tanke på funksjon, men skulle jeg ha glemt å smøre på eg deodorant og det skulle dukke opp et kvinnemennske i garasjen så kan jeg bruke denne. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Bjerknez »

Eirikvestfold skrev: 10 aug 2018, 10:18 Jeg tror ikke det er voksrester siden jeg skyller svært nøye etter hver vask. Har heller aldri vasket den i sola, kun skygge.

Så zalo tror jeg at jeg lar være denne gang og kjøper heller den Stian87 og Bjerknez anbefaler. Den kommer vel i posten ila uka.

Jif-shampoen får jeg ikke tak i her.. mulig de har noe bra på speed.
Hvis det er falmet plast, så vær obs på at det kan kreve gjenntatte påføringer. Jeg gjorde dette på min gamle BMW som så helt jævlig ut etter en vask. Jeg holdt på i flere dager før den ble 100% igjen. Jeg tipper 10-15 påføringer.

Hvis du kun brukte denne shampoen fra Biltema og kan relatere feilen til denne, så kast den (eller bruk den andre steder). Kjøp deg en mild og god shampoo før neste vask. Bilpleiekongen.no fører Sonax og dem har en shampoo som skal være veldig bra. PS! Knalltilbud på denne nå!! Kjøp mange! :)
https://bilpleiekongen.no/produkt/sonax-glansshampo/


Denne er også knakande god:
https://bilpleiekongen.no/produkt/megui ... gLft_D_BwE

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Nomade »

Jeg har brukt "bumpershine" i alle år, funker på bil og mc ;-)

http://www.autoglym.no/bumper-and-trim-gel

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 10 aug 2018, 10:47 Jeg har brukt "bumpershine" i alle år, funker på bil og mc ;-)

http://www.autoglym.no/bumper-and-trim-gel
Sikkert god denne også. Den inneholder ikke fargestoffer etc. så da bør også den funke :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Nomade »

Jeg er veldig langt i fra å være noen detailer, men synes Autoglym sine produkter er okay, godt nok for meg ihvertfall :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 10 aug 2018, 11:16 Jeg er veldig langt i fra å være noen detailer, men synes Autoglym sine produkter er okay, godt nok for meg ihvertfall :-)
Autoglym har mye bra ja. Men litt overpriset. Jeg mener man får bedre produkter for lavere pris. Men som alltid så er det ikke selve merket som sier om noe er bra. Man må rett og slett bare teste ut forskjellige produkter og merker for å finne en bra combo.

Chemical Guys har veldig mye som er bra, men også en del ting som er søppel. Veldig opp og ned. Scholl har stort sett gode produkter, Svisswax har stort sett kun gode produkter, men mange av dem er totalt hinnsides overpriset. Spesielt er dem kjent for voksene sine.

Det er et hav og ta av der ute, og jeg tror jeg har testet veldig mye av det.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Stian87 »

Litt OT riktignok, men noen som har en god felgvoks eller annen beskytter å anbefale?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 10 aug 2018, 11:39 Litt OT riktignok, men noen som har en god felgvoks eller annen beskytter å anbefale?
Jeg har testet Svisswax sin felgvoks "Autobahn" og den gir ikke noe bedre beskyttelse enn en god sealer som feks. Colline 845 eller Svisswax Shield, så jeg tror ikek du har noe behov for en dedikert felgvoks.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 10 aug 2018, 07:28 Det der kan se ut som samme problemet som jeg hadde. Det ser ut til at plasten er falmet. Det er trolig noe du har brukt som ikke plasten har tålt. Dette kan også skje hvis såpen tørker på plasten. Spesielt hvis du står i solen.
Vask og polering i solskinn er NO NO!! Blir aldri bra!!
Når sola skinner så kjører man sykkel, så får man heller vaske og polere i gråvær! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 10 aug 2018, 12:34
Bjerknez skrev: 10 aug 2018, 07:28 Det der kan se ut som samme problemet som jeg hadde. Det ser ut til at plasten er falmet. Det er trolig noe du har brukt som ikke plasten har tålt. Dette kan også skje hvis såpen tørker på plasten. Spesielt hvis du står i solen.
Vask og polering i solskinn er NO NO!! Blir aldri bra!!
Når sola skinner så kjører man sykkel, så får man heller vaske og polere i gråvær! :-)
Ble rett og slett litt rørt... :redface :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 10 aug 2018, 12:06
Stian87 skrev: 10 aug 2018, 11:39 Litt OT riktignok, men noen som har en god felgvoks eller annen beskytter å anbefale?
Jeg har testet Svisswax sin felgvoks "Autobahn" og den gir ikke noe bedre beskyttelse enn en god sealer som feks. Colline 845 eller Svisswax Shield, så jeg tror ikek du har noe behov for en dedikert felgvoks.
Da velger jeg nok bare å bruke Colline 845 i stedet. Er veldig fornøyd med denne ellers på lakkerte flater. Spørsmål - legger du denne på etter hver vask, eller ser du det litt an?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 10 aug 2018, 13:33
Bjerknez skrev: 10 aug 2018, 12:06
Stian87 skrev: 10 aug 2018, 11:39 Litt OT riktignok, men noen som har en god felgvoks eller annen beskytter å anbefale?
Jeg har testet Svisswax sin felgvoks "Autobahn" og den gir ikke noe bedre beskyttelse enn en god sealer som feks. Colline 845 eller Svisswax Shield, så jeg tror ikek du har noe behov for en dedikert felgvoks.
Da velger jeg nok bare å bruke Colline 845 i stedet. Er veldig fornøyd med denne ellers på lakkerte flater. Spørsmål - legger du denne på etter hver vask, eller ser du det litt an?
Kommer litt ann på hvor ofte du vasker. Men heller for ofte enn motsatt. Det gjør jo ingen skade :)

Steder som er under berøring oftere bør vokses jevnlig ja, men andre steder så holder det nok nesten en hel sesong. Litt avhengig av hvor aggressive vaskemidler du bruker.

Collinite er ikke veldig sofistikert, men den er sabla god og holdbar til prisen! Bang for the bucks :thumleft

Ett tips:
Legg Collinite i glovarmt vann (flasken altså) og la den ligge til innholdet blir tyntflytende. Da blir den langt drøtere i bruk og lettere og jobbe med :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Bjerknez »

Felgene blir utsatt for mye dritt og slitasje så disse bør vokses oftere. Jo oftere jo bedre, men selv så vokser jeg felgene kun to ganger pr. sesong. Dem er jo også pulverlakkerte og tåler litt mer juling enn vanlig lakk. Med parafin blir det blankt okke som :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Misfarging? Bilder :-)

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 10 aug 2018, 13:41 Kommer litt ann på hvor ofte du vasker. Men heller for ofte enn motsatt. Det gjør jo ingen skade :)

Steder som er under berøring oftere bør vokses jevnlig ja, men andre steder så holder det nok nesten en hel sesong. Litt avhengig av hvor aggressive vaskemidler du bruker.

Collinite er ikke veldig sofistikert, men den er sabla god og holdbar til prisen! Bang for the bucks :thumleft

Ett tips:
Legg Collinite i glovarmt vann (flasken altså) og la den ligge til innholdet blir tyntflytende. Da blir den langt drøtere i bruk og lettere og jobbe med :thumleft
Skikkelig stalltips det der, har stort sett bare rista som en galing. :thumleft På flasken står det at man skal vente til det tørker/herder, synes det er vanskelig å se, men det er kanskje lettere når den er mer tyntflytende.

Det spørs hvor ofte jeg vasker. Er det sol og pent vær er det sjeldnere, er det skikkelig drittvær som akkuratt nå pleier jeg å vente til det har gitt seg. Normalt ca. annenhver uke. Presiserer at jeg ikke bruker like mye tid som deg per vask da, ca 2,5 timer.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar