Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av niko »

Dro glad og lykkelig på besøk til kjente på sørlandskysten. Parkerte sykkelen midt i solsteken og tilbrakte de neste dagene på stranda og ved grillen. Gjett hva som skjedde da jeg skulle hjem? Ingen ting. Sykkelen starta ikke. Etter mye tenking og mekking ble bensinen bytta. Sykkelen starta som ei kule. At varme var så skadelig for bensin visste jeg ikke gitt. (men når jeg tenker meg om burde jeg kanskje visst det)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av AJ »

Så da er det antakelig lurt å spandere på sykkelen 98 oktan på de varmeste dagene?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av niko »

AJ skrev: 03 aug 2018, 20:17 Så da er det antakelig lurt å spandere på sykkelen 98 oktan på de varmeste dagene?
Spurte en mekaniker jeg kjenner om det, for jeg tenkte det samme som deg.. Njaaaa, var svaret. Jeg skal i hvert fall å være flinkere til å sette sykkelen i skyggen.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av Jompa »

Om etanolen fordamper kan det vel ikke være annet enn en fordel ?
Da blir jo bensinen 100 % ren og etanol er iflg mange det verste man kan gi motoren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av niko »

Jompa skrev: 03 aug 2018, 20:41 Om etanolen fordamper kan det vel ikke være annet enn en fordel ?
Da blir jo bensinen 100 % ren og etanol er iflg mange det verste man kan gi motoren.
Hva er det som skjer da tror du? Den bensinen jeg tappa av var helt daff. Da jeg lukta på den så var det ikke antydning til "sting" i nesa. Det var god gnist på pluggene, men bensinen tente rett og slett ikke.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av Jompa »

niko skrev: 03 aug 2018, 20:49
Jompa skrev: 03 aug 2018, 20:41 Om etanolen fordamper kan det vel ikke være annet enn en fordel ?
Da blir jo bensinen 100 % ren og etanol er iflg mange det verste man kan gi motoren.
Hva er det som skjer da tror du? Den bensinen jeg tappa av var helt daff. Da jeg lukta på den så var det ikke antydning til "sting" i nesa. Det var god gnist på pluggene, men bensinen tente rett og slett ikke.
Skrev det mest som en spøk.
Vet ikke hva som skjer, men etanolen er vel kjemisk bundet til bensinen og vil vel ikke fordampe separat.
Jeg vet som sagt ikke.....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av niko »

Jompa skrev: 03 aug 2018, 21:27
niko skrev: 03 aug 2018, 20:49
Jompa skrev: 03 aug 2018, 20:41 Om etanolen fordamper kan det vel ikke være annet enn en fordel ?
Da blir jo bensinen 100 % ren og etanol er iflg mange det verste man kan gi motoren.
Hva er det som skjer da tror du? Den bensinen jeg tappa av var helt daff. Da jeg lukta på den så var det ikke antydning til "sting" i nesa. Det var god gnist på pluggene, men bensinen tente rett og slett ikke.
Skrev det mest som en spøk.
Vet ikke hva som skjer, men etanolen er vel kjemisk bundet til bensinen og vil vel ikke fordampe separat.
Jeg vet som sagt ikke.....
Akkurat. Jeg som er litt treig av meg :-). Men det hadde vært artig å høre hva det er som forringer kvaliteten dersom noen har peiling. Vil vel tro andre på forumet har hatt startvansker av samme årsak også (eller vil få det etter hvert som klimaet endrer seg). Bør forresten stå en del sykler nedover i Europa nå......

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av AJ »

niko skrev: 03 aug 2018, 21:32 Vil vel tro andre på forumet har hatt startvansker av samme årsak også (eller vil få det etter hvert som klimaet endrer seg). Bør forresten stå en del sykler nedover i Europa nå......
Har så langt ikke opplevd dette fenomenet.
Heller ikke i sommer og da vi var på tur til Italia for fem år siden med gloheite temperaturer på langt over 30 grader i Milano og Piemonte regionen.

Et spørsmål om mulig årsak, spurt av ren uvitenhet:
kan dette ha skjedd pga. manglende utlufting fra tanken?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av niko »

AJ skrev: 03 aug 2018, 22:48
niko skrev: 03 aug 2018, 21:32 Vil vel tro andre på forumet har hatt startvansker av samme årsak også (eller vil få det etter hvert som klimaet endrer seg). Bør forresten stå en del sykler nedover i Europa nå......
Har så langt ikke opplevd dette fenomenet.
Heller ikke i sommer og da vi var på tur til Italia for fem år siden med gloheite temperaturer på langt over 30 grader i Milano og Piemonte regionen.

Et spørsmål om mulig årsak, spurt av ren uvitenhet:
kan dette ha skjedd pga. manglende utlufting fra tanken?
Mulig du har et poeng. Mekkern ba meg blåse gjennom nedenfra for å sjekke om det var tett da sykkelen gikk på en sylinder for en stund siden. Jeg blåste så øya holdt på å ramle ut, men veit ikke om det hjalp. Mulig det er der årsaken ligger og de andre greiene er symptomer? Har googla litt nå. Bensin består av mange bestanddeler, noen fordamper veldig lett. Det opereres derfor med sommer - og vinterbensin. Det sies at fordamping forringer kvaliteten, at den tenner dårligere. Det stemmer med min erfaring, bensinen jeg tappa ut var skikkelig daff. Det snakkes også om damplåser, gassbobler som oppstår ved oppvarming og sperrer for bensintilførselen. Tror ikke det gjaldt meg siden pluggene var våte. Men som du sier, med temperaturene rundt omkring nå burde problemet vært mer utbredt.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av niko »

niko skrev: 03 aug 2018, 23:16
AJ skrev: 03 aug 2018, 22:48
niko skrev: 03 aug 2018, 21:32 Vil vel tro andre på forumet har hatt startvansker av samme årsak også (eller vil få det etter hvert som klimaet endrer seg). Bør forresten stå en del sykler nedover i Europa nå......
Har så langt ikke opplevd dette fenomenet.
Heller ikke i sommer og da vi var på tur til Italia for fem år siden med gloheite temperaturer på langt over 30 grader i Milano og Piemonte regionen.

Et spørsmål om mulig årsak, spurt av ren uvitenhet:
kan dette ha skjedd pga. manglende utlufting fra tanken?
Mulig du har et poeng. Mekkern ba meg blåse gjennom nedenfra for å sjekke om det var tett da sykkelen gikk på en sylinder for en stund siden. Jeg blåste så øya holdt på å ramle ut, men veit ikke om det hjalp. Mulig det er der årsaken ligger og de andre greiene er symptomer? Har googla litt nå. Bensin består av mange bestanddeler, noen fordamper veldig lett. Det opereres derfor med sommer - og vinterbensin. Det sies at fordamping forringer kvaliteten, at den tenner dårligere. Det stemmer med min erfaring, bensinen jeg tappa ut var skikkelig daff. Det snakkes også om damplåser, gassbobler som oppstår ved oppvarming og sperrer for bensintilførselen. Det skrives en del om det blant veteranbileiere. Tror ikke det gjaldt meg siden pluggene var våte. Men som du sier, med temperaturene rundt omkring nå burde problemet vært mer utbredt.
Det er forresten ingen phsssss-lyd når jeg åpner tanklokket, ikke noe trykk som vil ut eller inn. Kan det ha vært dårlig kvalitet på bensinen jeg fylte rett før jeg parkerte? Fylte tanken på en bensinsstasjon en mils vei fra hytta jeg skulle til så den sto parkert med nesten helt full tank.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av mekkern »

Etanolen fordamper nok ikke.... men de andre «lette» bestanddelene forsvinner fort i varmen- og da er det vanskeligere å få tent blandinga, og etanol tenner ikke lett.
Dette er også grunnen til E85(15% bensin) for å få tent etanolen.
En «godt ventilert» tank fordamper de lette delene fort i den varmen vi har hatt i det senere.

En liten digresjon er når JET startet opp i Norge så var det mange som slet med den bensinen i varmen, fusking damplås og tenningsbank. Grunnen til dette var at de hadde impregnert bensinen med propan for å øke oktanen og denne fordampet lett i sommervarmen..men det var en billig måte å øke oktanen på «billig bensin»
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av niko »

mekkern skrev: 03 aug 2018, 23:42 Etanolen fordamper nok ikke.... men de andre «lette» bestanddelene forsvinner fort i varmen- og da er det vanskeligere å få tent blandinga, og etanol tenner ikke lett.
Dette er også grunnen til E85(15% bensin) for å få tent etanolen.
En «godt ventilert» tank fordamper de lette delene fort i den varmen vi har hatt i det senere.

En liten digresjon er når JET startet opp i Norge så var det mange som slet med den bensinen i varmen, fusking damplås og tenningsbank. Grunnen til dette var at de hadde impregnert bensinen med propan for å øke oktanen og denne fordampet lett i sommervarmen..men det var en billig måte å øke oktanen på «billig bensin»
Akkurat. Da var jeg ikke helt på jordet. Det betyr at utluftinga bør være grei i tanken min i alle fall. Minner litt om gamle dager dette her, da fattern la papp-plater foran diagonaldekka på bobla i sommervarmen :D

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av haakeik »

Jeg vet at ventilasjonen på tanken min virker. Når det begynner å bli et trykk i tanken, begynner den å plystre. Forstod ikke bæra første gang jeg opplevde det :scratch
Visst nok ganske vanlig lyd på Triumpher, i følge div. fora.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av AJ »

haakeik skrev: 04 aug 2018, 09:47 Jeg vet at ventilasjonen på tanken min virker. Når det begynner å bli et trykk i tanken, begynner den å plystre. Forstod ikke bæra første gang jeg opplevde det :scratch
Visst nok ganske vanlig lyd på Triumpher, i følge div. fora.
Noe av det samme på KTM'en har jeg registrert. Kjenner en svak bensindamplukt etter stans (tenning avslått) i den varmen som nå har vært.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Etanolen i bensinen fordamper i varmen.

Legg inn av gsx750_80 »

haakeik skrev: 04 aug 2018, 09:47 Jeg vet at ventilasjonen på tanken min virker. Når det begynner å bli et trykk i tanken, begynner den å plystre. Forstod ikke bæra første gang jeg opplevde det :scratch
Visst nok ganske vanlig lyd på Triumpher, i følge div. fora.
Ninja 250en min plystrer også, under kjøring. Vanlig på disse. Særlig flink er den ikke. Ganske langt fra feks Mexican Whistler, med Roger Whittaker.
mvh

-gsx750_80

Svar