GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av gsx750_80 »

En bekjent har nylig importert en '83 Suzuki GS 1000 G fra Sverige. Ut fra det han forteller over telefon har følgende skjedd:
Han har ladet batteriet, som sies å være relativt nytt, og startet sykkelen uten problemer, i dag.
Sykkelen ruslet og gikk, men tomgangsturtallet var lavt, og motoren stoppet. Deretter fikk han strøm til lys på sykkelen, men
det er 0 respons ved forsøk på å starte sykkelen.. (Han har ikke forsøkt å "trillstarte".)
Noen gode forslag til hvor han kan starte å lete feil?
- dårlig kontakt til batteripoler? Irr på kontakter til eventuelle sikringer? Annet?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av Jompa »

Starbryter, startrele, sikringsboks, kontakter osv.
M ulighetene er mange. Om han har et multimeter er det lettere. Det skal være strøm på ei side av sikringer, bryter osv. Han kan jobegynne med batteriet, minimum 12,5 volt på et brukbart batteri.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev: 01 aug 2018, 15:56 Starbryter, startrele, sikringsboks, kontakter osv.
M ulighetene er mange. Om han har et multimeter er det lettere. Det skal være strøm på ei side av sikringer, bryter osv. Han kan jobegynne med batteriet, minimum 12,5 volt på et brukbart batteri.
Takk. Formidler følgende: "Hils tuzen takk for respons."
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av Kawagutten »

Hvis det er samme tenningssystem som på 1100 fra samme år så kan problemet kanskje løses ved å lene sykkel litt godt over på høyre side og så skru av svinghjulet og sette det på igjen med riktig moment.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av gsx750_80 »

Takk for tips. Snakket med eier av GS 1000 G som ikke vil starte. Han hadde gjort noen målinger, og hovedmistanken går i retning av defekt startrele. Får se hva det konkluderes med etterhvert..
Sist redigert av gsx750_80 den 12 aug 2018, 22:20, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av Jompa »

Kawagutten skrev: 01 aug 2018, 19:25 Hvis det er samme tenningssystem som på 1100 fra samme år så kan problemet kanskje løses ved å lene sykkel litt godt over på høyre side og så skru av svinghjulet og sette det på igjen med riktig moment.
Hvorfor skal det nytte å skru løs svinghjulet hvis ikke startmotoren går rundt.
Svinghjulet er endel av generatoren og under svingjulsdekselet er det olje med ei papirpakning som ganske sikkert ikke er hel lengre når dekslet er åpnet. Man oppnår bare å lage oljelekjasje.
Tenningsanlegget sitter på høyre ende av veivakslingen og er elektronisk CDI. Uansett om det er i orden eller ikke skal startmotoren gå rundt så lemge den får tilstrekkelig med strøm.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av Kawagutten »

Har ikke noe teknisk svar på det. Hadde start problem på de gsx1100 jeg hadde og var på verksted og fikk gjort det.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av Honda-Bjarne »

Bare for å presisere, hvis starteren går rundt når man aktiverer startknappen så er det ikke noe feil med startrelèet.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av ejs »

Kawagutten skrev: 02 aug 2018, 08:03 Har ikke noe teknisk svar på det. Hadde start problem på de gsx1100 jeg hadde og var på verksted og fikk gjort det.
Kunne skje at svinghjulet slurte/spant på veivaksel tappen..starterclutchen er skrudd fast på baksiden av svinghjulet. ......
Opplevd det sjøl med en gs1000l jeg hadde.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av Kawagutten »

ejs skrev: 02 aug 2018, 10:26
Kawagutten skrev: 02 aug 2018, 08:03 Har ikke noe teknisk svar på det. Hadde start problem på de gsx1100 jeg hadde og var på verksted og fikk gjort det.
Kunne skje at svinghjulet slurte/spant på veivaksel tappen..starterclutchen er skrudd fast på baksiden av svinghjulet. ......
Opplevd det sjøl med en gs1000l jeg hadde.
Godt det kom en med erfaring her hehe for jeg husker ikke detaljer og lot derfor være med noen nærmere forklaring :prf
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av gsx750_80 »

Det viste seg å være startreleet som var defekt på denne GS 1000 G. Eieren og undertegnede kjørte en tur i kveld, og Suzukien ble startet med bistand av et skrujern som ble benyttet til å kortslutte startreleet.
Men, vi konstaterte at Suzukien ikke gikk på alle 4 sylinderne. Etter "hovedturen" skiftet vi ut en tennplugg med en jeg hadde liggende. Dermed går GS'en på alle 4 igjen..
Men, da har vi et annet spørsmål: I hvilken grad kan det ha vært uheldig å ha kjørt sykkelen på kun 3 av 4 sylindere?
Sist redigert av gsx750_80 den 12 aug 2018, 22:17, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av Rune75 »

gsx750_80 skrev: 12 aug 2018, 21:49
Men, da har vi et annet spørsmål: I hvilken grad kan det ha vært uheldig å ha kjørt sykkelen på kun 3 av 4 sylindere?
Kan da umulig ha noen negative konsekvenser. Bensinen blir jo bare blåst rett igjennom og fordamper i eksosanlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av Jompa »

Det KAN ha kommet bensin ned i oljen. Om motoren har vært skikkelig varm er bensinen som evt har passert stempelringene mest sansynlig fordampet og"resirkulert" gjennom innsuget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev: 12 aug 2018, 21:49 Dermed går GS'en på alle 4 igjen..
Men, da har vi et annet spørsmål: I hvilken grad kan det ha vært uheldig å ha kjørt sykkelen på kun 3 av 4 sylindere?
Har ingen erfaring med MC som går på tre av fire, men derimot erfaring på dette med bil.
Med Alfa'en jeg kjøpte fra et familiemedlem for halvannet år siden skjedde dette og jeg tok sjansen på å kjøre ca. 6 mil med tre fungerende sylinder og en fjerde som virket av og til. Samtidig lyste den gule motolampe på dashbordet ledsaget av en jevn varselpipelyd...

Det viste seg at coilen til den ene sylinderen sang på avslutningsverset.
Alle fire ble byttet ut med nye og etter det gikk bilen helt fint igjen og har gjort det siden.
For øvrig ikke helt unaturlig at coilen røyk etter 11 år på en motor med direkteinnsprøytning, som gir ekstra belastning på nettopp tenningsanlegget og spesielt coilene...

Så jeg tror neppe at den robuste GS 1000 motoren har tatt skade av dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 12 aug 2018, 22:02
gsx750_80 skrev: 12 aug 2018, 21:49 Dermed går GS'en på alle 4 igjen..
Men, da har vi et annet spørsmål: I hvilken grad kan det ha vært uheldig å ha kjørt sykkelen på kun 3 av 4 sylindere?
Har ingen erfaring med MC som går på tre av fire, men derimot erfaring på dette med bil.
Med Alfa'en jeg kjøpte fra et familiemedlem for halvannet år siden skjedde dette og jeg tok sjansen på å kjøre ca. 6 mil med tre fungerende sylinder og en fjerde som virket av og til. Samtidig lyste den gule motolampe på dashbordet ledsaget av en jevn varselpipelyd...

Det viste seg at coilen til den ene sylinderen sang på avslutningsverset.
Alle fire ble byttet ut med nye og etter det gikk bilen helt fint igjen og har gjort det siden.
For øvrig ikke helt unaturlig at coilen røyk etter 11 år på en motor med direkteinnsprøytning, som gir ekstra belastning på nettopp tenningsanlegget og spesielt coilene...

Så jeg tror neppe at den robuste GS 1000 motoren har tatt skade av dette.
På en bil kan katalysatoren ta skade om den får uforbrent bensin i seg. Er vist derfor mån ikke skal dytte i gang en bil med katalysator. Har jeg hørt.

Svar