Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av Ridelikethewind »

Hei folkens!

Er nødt til å bytte olje på sykkelen, men min venn er veldig lite tilgjengelig,da han har hatt mye som har skjedd privat. Jeg ønsker ikke å mase, men ønsker heller ikke å la min baby være stående.

Så jeg lurer derfor på om noen av dere kan hjelpe meg med å bytte olje? Eller vet om steder jeg kan gjøre å hjelp til å bytte olje?

Setter pris på hjelp!:)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av Sakkle »

Er selv helt amøbe på alt som har med motor å gjøre, men...



EDIT:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av Bjarne89 »

Ridelikethewind skrev: 01 aug 2018, 14:15 Hei folkens!

Er nødt til å bytte olje på sykkelen, men min venn er veldig lite tilgjengelig,da han har hatt mye som har skjedd privat. Jeg ønsker ikke å mase, men ønsker heller ikke å la min baby være stående.

Så jeg lurer derfor på om noen av dere kan hjelpe meg med å bytte olje? Eller vet om steder jeg kan gjøre å hjelp til å bytte olje?

Setter pris på hjelp!:)
Hvordan sykkel har du?:)

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av Ridelikethewind »

Hei! Har en gsxr 2000 modell 600 kubikk .

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av Bjarne89 »

Ridelikethewind skrev: 01 aug 2018, 14:47 Hei! Har en gsxr 2000 modell 600 kubikk .
Kan ta en titt på det i helgen kanskje:) kjører en gsxr 600 selv:) men nå skal jeg ut å kjøre meg en liten runde i godværet:)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av Dansekris »

Det er veldig enkelt å bytte olje, så det klarer du selv.

Du må bytte oljefilter samtidig. Kjør opp på Snellingen MC og få filter + riktig olje i riktig kvantum. Du trenger også en spilldunk som den gamle olje kan renne ned i. Den kjøper du på Biltema.

Deretter er Youtube din venn. Det er egentlig veldig lite du skal gjøre. Du må kjøre motoren varm. Finne pluggen under sykkelen og skru av opp. Da fosser olja ut. Du skal la den renne seg helt tom. Så skrur du av oljefilteret. Det sitter nederst på motoren ut mot forhjulet. Det kan hende du må løsne kåpene for å komme til. Du slår bare en skrutrekker gjennom det gamle filteret og skrur det ut. På med nytt filter. Du smører litt olje rundt pakninga og skrur det til med håndkraft. Så fyller du så mye olje som det står du trenger i håndboka ved skift av olje + filter. Når du har fylt på olje må du la motoren gå varmt slik at du får sjekka om du trenger mer.

Alt dette er beskrevet i maaaange videoer på Youtube. Du finner garantert en video som tar for seg din modell.

Evt kan du dra på et verksted. Det er dyrt.

Jeg er ingen spesialist, men bytter min egen olje, så kan sikkert hjelpe deg hvis du ønsker det.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av Kawagutten »

En ting som gjør det lettere å ta selv er å se etter en servicemanual på nett. Får du ikke tak i noen i nærheten så kan du sende meg en pm men er rett over timen unna.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av Ridelikethewind »

Tusen hjertelig takk:) Har vært opptatt siste dagene, så har ikke fått tid til å gå inn og se på svarene. Jeg har sett noen youtube filmer, noe bra og noe dårlig. Jeg tror "mekke" angsten er der, spesielt når verkstedene presiserer at det er veeeeeldig vanskelig og at man heller bør la det være opp til de. Men jeg skjønner ikke at de kan seg 900+ betalt for en jobb som tar 30 min ish.

Jeg har som sagt kjøpt olje og filter, Skal prøve å se på service manualen. Er noen av dere tilgjengelige på ferdagen eller lørdagen?

Takker så mye for utmerket hjelp!

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av Ridelikethewind »

Bjarne89 skrev: 01 aug 2018, 14:51
Ridelikethewind skrev: 01 aug 2018, 14:47 Hei! Har en gsxr 2000 modell 600 kubikk .
Kan ta en titt på det i helgen kanskje:) kjører en gsxr 600 selv:) men nå skal jeg ut å kjøre meg en liten runde i godværet:)
Takk så mye! Utrolig kul sykkel, er bare litt "redd" for å kjøre den dårlig pga oljen. Tror du at du har tid til helgen?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av mekkern »

Hvis du gidder å kjøre til Tranby (ved Liertoppen) i kveld eller i morgen efta så skal jeg hjelpe å fixe det for deg.
Send ev en PM
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: Hjelp til å bytte olje i Oslo. har kjøpt inn olje og filter

Legg inn av Bjarne89 »

Fått bytta olje:)? Hvis ikke så kan jeg sikkert se på det i løpet av uken hvis du vil.:)

Svar