Tomgangsturtall på Yamaha XJ900 / Bremser / Dekk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Tomgangsturtall på Yamaha XJ900 / Bremser / Dekk

Legg inn av Geso »

Har ett tomgangsturtall på sykkelen som ligger mellom 12-1500 o/min.

Syntes selv dette er noe høyt, og lurer på hva det bør ligge på?

Sykkelen har gått ca 20' og utifra det jeg kan se av serviceheftet har det ikke vært service hos forhandler siden ca. 6'. så det er kanskje på tide med service? (Det er riktignok byttet olje hver 4' km)
Bør jeg bruke en Yamaha forhandler til service, eller finnes det type "Snap Drive" for MC?

Hva innebærer egentlig service på en MC?
- Bytte olje / filter?
- Justering / synkronisering av forgassere?
- Inspeksjon og justering av gaffel/demper?
- Ventiljustering?
- Annet?


Bremser:
Syntes også bremsene er blitt noe svakere gjennom sesongen. Det kan også skyldes at jeg er blitt litt "tøffere" når jeg kjører.(og bremser)
Klossene er på ingen måte utslitt, men det er kanskje fornuftig å bytte likevel? (Er klosser ferskvare?)

Dekk.
Dekkene begynner å bli lett slitne. Ikke dramatisk, men det ser ut som om de er fra da sykkelen var ny (2001 modell). Har lest at dekk er ferskvare, og at de bør byttes annet hvært år uansett om de er slitt eller ikke....???
Hva skal jeg se etter / spørre etter når jeg skal ha nye dekk? (Dette er en touringsykkel)
Selger "vanlige steder" dekk? (Dekkmann, Vianor etc.) eller selges dette kun hos MC butikker?


Ha en fin dag
Geir
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tomgangsturtall på Yamaha XJ900 / Bremser / Dekk

Legg inn av AJ »

Geso skrev:Har ett tomgangsturtall på sykkelen som ligger mellom 12-1500 o/min.
Tomgangen er noe lavere på TDM'en ca. 1100, men slik skal det sikkert også være siden turtallsregisteret på denne parralelltwin'en er lavere enn XJ'en. Så 1200 (varm motor) og ca. 1500 (kald motor) høres kanskje ikke så gæernt ut...? :-k
Geso skrev: Hva innebærer egentlig service på en MC?
Hadde TDM'en inne til 40.000 km. service nå nylig. Ventilene på denne modellen skal først sjekkes ved dette intervallet. Noe oftere på andre sykler og det gjelder kanskje også XJ'en? Ventiler ble kontrollert på TDM'en og to av 10 måtte justeres litt.
Bremser sjekkes vel også på service og mekanikeren jeg vanligvis bruker pleier å gi beskjed om hvor slitt de er og når han tror de må byttes. Fikk ingen slik beskjed denne gangen, men nå brukte jeg også et annet verskted som kanskje ikke er så nøye med å gi slike beskjeder... Olje/filter byttes på 5 til 10.000 intervaller på de fleste sykler - filter hver 20.000 og olje hver 10.000 på TDM'en.
Geso skrev: Dekk.
Dekkene begynner å bli lett slitne. Ikke dramatisk, men det ser ut som om de er fra da sykkelen var ny (2001 modell). Har lest at dekk er ferskvare, og at de bør byttes annet hvært år uansett om de er slitt eller ikke....???
Hva skal jeg se etter / spørre etter når jeg skal ha nye dekk? (Dette er en touringsykkel)
Selger "vanlige steder" dekk? (Dekkmann, Vianor etc.) eller selges dette kun hos MC butikker?

Ha en fin dag
Geir
Jeg har byttet dekk på TDM'en hver sesong fra 2007 (kjøpte sykker'n ny i sept. 2006) og det er blitt gjort fordi de er slitt forbi TWI-merkene (mønsterslitemerkene).
Det betyr at jeg kjører ganske mye hver sesong, mer enn 10.000 km og kjører man såpass mye og mer og gjerne også ofte med passasjer slites dekk fortere. Noen mer enn andre, så klart. Selv har jeg kjørt på Dunlop Sportmax, Bridgestone Battlax BT-021 og Avon Storm ST. Bridgestone og Avon har omtrent samme slitestyrke på TDM'en, men Avon dekkene er mye behageligere og oppleves som tryggere å kjøre på.

Touringdekk bør ha rimelig god slitestyrke og begge de jeg har nevnt brukes av mange på sykler til slikt bruk.
Men mange bruker også Michelin dekk og skryter veldig av disse. Metzeler og Pirelli og kanskje også Maxxis er andre gode alternativer.

Her jeg bor er det kun en av de vanlige dekkforhandlerne som påtar seg jobb med å bytte MC-dekk og det er Dekk1 Mohagen.
Kan være et brukbart alternativ til de tre lokale MC-verkstedene her jeg bor...

Har dekkene på din XJ sittet på siden 2001 ville jeg byttet før høstsesongen setter inn for fullt. Veiene ha en lei tendens til å bli litt sleipe mange steder utpå høsten.[/quote]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Tomgangsturtall på Yamaha XJ900 / Bremser / Dekk

Legg inn av ejs »

:scratch
Minste lovlige mønsterdybde er 1,6 mm..
Et dekk regnes som nytt i 2-3 år dersom det er lagret riktig.

Det under her er sakset fra motorsykkeldekk.com
;) ;)
Når regnes nye dekk ikke lenger som nye?

Dekk blir som regel utviklet og produsert slik at produksjonsegenskapene oppretteholdes hele dekkets levetid. Alle dekk gjennomgår likevel en aldringsprosess som også oppstår under lagring.
Aldringsprosessen forløper forskjellig for hvert dekk, alt etter profil, gummiblanding og konstruksjon. Dekkprodusenten tilsetter sine substanser i gummiblandingen, som sinker aldringsprosessen. Når et dekk blir lagret skikkelig, beholder det også etter flere år (opp til 5 år) sin fulle yteevne og kan regnes som nytt. Aldersgrensen ligger generellt på 10 år - deretter burde et dekk ikke lenger monteres eller benyttes. Skulle en produsent uttale seg avvikende fra dette, er slike anbefalinger å følge.
Testresultater: gamle dekk mot nye

Dekkprodusenten METZELER testet under løpsbetingelser et fem år gammelt sett motorsykkeldekk samt et ferskt produsert sett, og sammenlignet resultatet. De fem år gamle dekkene hadde vært fagriktig lagret. Både de gamle og de nye dekkene ble innkjørt over 200 km og ble testet av samme motorsykkel på teststrekningen Vizola i over 5 runder. Forskjellen på rundetiden var mellom de gamle og de nye dekkene så liten, at det ikke ble noen entydig seier og heller ikke mulig i praksis å fastsette noen kvalitetsforskjell. [Kilde: METZELER Technikseminar 2004]
Rettslig vurderinger og anbefalinger fra fagorganisasjoner
Etter følgende tidsforløp kan dekk fremdeles regnes som nye:

* BRV: 3 år etter produksjonsdato
(BRV: Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.)
* ADAC: 2 år etter produksjonsdato
* AG Worms: 2 års lagring etter produksjonsdato
(Amtsgericht Worms, päätös 03.12.1992, DAR 1993, 303)
If it ain't broke, I'll break it.

Svar