Veimaling på splitter ny sykkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Veimaling på splitter ny sykkel

Legg inn av L M »

Hei. Hentet ut min Street Triple RS på tirsdag, og har kjørt omtrent 900km på den til nå. Tok en skikkelig shine av sykkelen nå nettopp, og oppdaget da en masse små, gule mailingsflekker på flere steder. Spesielt radiator og undersiden av bakenden på sykkelen har fått gjennomgå. Hva kan jeg gjøre med dette?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Veimaling på splitter ny sykkel

Legg inn av AJ »

Uffda!
Ikke særlig hyggelig med sånt noe på ny sykkel. Det forstår jeg veldig godt.
Men det har neppe noe for seg å klage til Statens Vegvesen... :-k.
Da får du vel bare høre at du plikter å kjøre etter forholdene.

Uansett må gulmalingen fjernes. Avfetting er det mange som fraråder å bruke på MC. Jeg har også sluttet med det og bruker heller god gammaldags parafin.
Så jeg anbefaler deg å prøve det først.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Veimaling på splitter ny sykkel

Legg inn av Rune75 »

Er visst Clay som er det som skal fungere best. Ihvertfall der det er lakk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Veimaling på splitter ny sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Parafin løser nok opp maling ja. Prøv gjerne også med clay. Husk å bruke clay lube.

Nå er nok muligens den veimalingen ganske sterk, så jeg ville satt i gang med det samme.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Veimaling på splitter ny sykkel

Legg inn av L M »

Takk for tips, handler meg det jeg trenger etter jobb i morgen. Radiatoren tror jeg ikke jeg vil klare å få ren, så tenker jeg heller går til innkjøp av en radiatorguard, noe jeg uansett hadde planlagt. Legger ut bilder av sluttresultatet etter vasken i morgen.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Veimaling på splitter ny sykkel

Legg inn av L M »

Da kommer det et kjapt bilde etter behandling med clay. Brukte også parafin på plasten, det funket knall. Har ikke fått vekk alt under bakenden på sykkelen, men det er bare snakk om å bruke en times tid med parafin og mikrofiberklut, så er alt borte. Med radiatorguard vil det nok se ut som at det aldri har skjedd, tror jeg. Jippiii! Takk for alle tips og innspill.

Bilde

Slenger også med et kjapt bilde av sykkelen i sin helhet:

Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Veimaling på splitter ny sykkel

Legg inn av Fsva »

Tror jeg hadde blitt litt klam i trøya hvis jeg hadde sett sånne gule flekker på så ny sykkel :O

Ble heldigvis pent igjen :-)å :drg

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Veimaling på splitter ny sykkel

Legg inn av L M »

Jeg skal love deg at det ikke bare var trøya som var klam når jeg oppdaget det. :D
Tok litt tid før jeg faktisk skjønte hva som hadde skjedd, trodde først jeg hadde drept verdens største veps! Men som du sier, det ble heldigvis pent igjen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Veimaling på splitter ny sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Parafin er en god allrounder for mc vasken. Det løser opp oljerester og asfaltflekker etc. Felgene ser nypolerte ut etter en runde med parafin og mikrofiber.

Men et godt tips på tampen.
Sett inn alle plastdeler (ulakkerte) med plastfornyer og beskyttelse med gjevne mellomrom. Da metter du plasten og den vil holde seg sort og din lenger, samt at det blir lettere og fjerne innsekter etc.

Svar