Gire uten clutch ved maks pådrag.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
primuss
Innlegg: 6
Registrert: 26 mai 2018, 13:26
Motorsykkelen din: Din MC her

Gire uten clutch ved maks pådrag.

Legg inn av primuss »

Hei. :D

Om min KTM 690 SMC-R 2014mod tar skade av å gire uten og clutche ved maks pådrag? Det er såpass mye moment å at sykkelen løfter seg, at jeg føler det blir litt mer "safe" ved og ikke bruke clutchen.

Primuss

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gire uten clutch ved maks pådrag.

Legg inn av Bjerknez »

Hvis den ikke har quickshift så kan den vel ta skade av det ja, og strengt tatt er det vel nesten ikke mulig ved fullt gasspådrag og smette den i gir uten å vlutche. Ikke anbefalt.

Det enkleste er nok å gi litt mindre gass :)

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Gire uten clutch ved maks pådrag.

Legg inn av vim »

Lykke til med det :)
Med mindre KTM kan noe ingen av mine sykler har kunnet, så må du nok slippe gassen gitt. Om du overhodet får vekslet uten å slippe gassen, vil du nok høre lyder man absolutt ikke ønsker å høre.
Du kan sikkert derimot legge litt press på girspaken når du gjør klar til girskift, slik at sykkelen girer (uten clutch) idet du slipper av på gassen et øyeblikk. Greit å øve litt uten absolutt fullt pådrag kanskje...

primuss
Innlegg: 6
Registrert: 26 mai 2018, 13:26
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Gire uten clutch ved maks pådrag.

Legg inn av primuss »

Off beklager men dårlig forklaring av meg. Jeg mente det du sier her at jeg slipper selvfølgelig gassen idet jeg skal hive den opp i gir, det var det jeg lurte på, om det tok skade ved slik giring, at du slipper gasser og girer uten clutch :knegg
Sist redigert av primuss den 27 jun 2018, 14:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Gire uten clutch ved maks pådrag.

Legg inn av gsx750_80 »

primuss skrev: 27 jun 2018, 13:59 Off beklager men dårlig forklaring av meg. Jeg mente det du sier her at jeg slipper selvfølgelig gassen idet jeg skal hive den opp i gir, det var det jeg lurte på, om det tok skade ved slik giring, at du slipper gasser og girer uten clutch :knegg
Medfører antakelig unormalt høy slitasje. Potensielle skader må naturligvis veies opp mot feks egen nytelse ved å geare uten clutch, og evt problemer for den som evt kjøper sykkelen senere.. En tråd relatert til dette finnes her: viewtopic.php?t=12569
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gire uten clutch ved maks pådrag.

Legg inn av Bjerknez »

Dette ville jeg nok ikke anbefalt nei. Jeg tror jeg heller vill bygget meg litt kjøreerfaring slik at du kan takle kreftene i sykkelen. Er jo tross alt en ganske "snill" sykkel dette så vidt jeg vet.

primuss
Innlegg: 6
Registrert: 26 mai 2018, 13:26
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Gire uten clutch ved maks pådrag.

Legg inn av primuss »

gsx750_80 skrev: 27 jun 2018, 14:27
primuss skrev: 27 jun 2018, 13:59 Off beklager men dårlig forklaring av meg. Jeg mente det du sier her at jeg slipper selvfølgelig gassen idet jeg skal hive den opp i gir, det var det jeg lurte på, om det tok skade ved slik giring, at du slipper gasser og girer uten clutch :knegg
Medfører antakelig unormalt høy slitasje. Potensielle skader må naturligvis veies opp mot feks egen nytelse ved å geare uten clutch, og evt problemer for den som evt kjøper sykkelen senere.. En tråd relatert til dette finnes her: viewtopic.php?t=12569
Ja du sier noe der :)
Bjerknez skrev: 27 jun 2018, 14:32 Dette ville jeg nok ikke anbefalt nei. Jeg tror jeg heller vill bygget meg litt kjøreerfaring slik at du kan takle kreftene i sykkelen. Er jo tross alt en ganske "snill" sykkel dette så vidt jeg vet.
Den er ikke akkurat snill når det gjelder og ha forhjulet nede på asfalten. hehe. Grunnen til jeg lurte var at når jeg går på bakhjulet så hadde jeg foretrekket og gire uten clutch, men vil ikke utsette sykkelen for mer slitasje enn nødvendigt, så jeg dropper det :D Takk for svar

Svar