Honda CBR, litt små fiks ;-)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Gizmodude »

Da kamkjeden på CBR'n til dama (det bare måtte bli cbrdama ut av det ... ) begynte å rasle noe voldsomt forleden, fikk jeg oppdraget med å fikse det.
Prøvde i det lengste å overhøre lyden, men det begynte bare å høres dyrere og dyrere ut, så da var det bare å gyve løs ...

Med det samme vi var igang skulle vi "bare" gjøre noen andre småting også. :roll
Skifter stempelringer, honer sylindere, sliper opp ventilene, bytter ventilforinger, pusse ned og lakkere opp kåpen :-

Slik så vidunderet før vi startet.
Bilde

Så har vi plukket "litt" deler av den. ;e
Bilde
Motoren godt plassert på benken.
Bilde
Jaggu plukket jeg litt deler av den også
Bilde
Bilde
Pakke fra David Silver kommer godt med :prf
Bilde
cbrdama pusser litt på toppen før jeg går løs på ventiler og slikt ....
Bilde
Bilde

Har montert motoren foruten toppen, da jeg venter på 1 stk vippearm fra David Silver Spareparts.
Glemte å ta bilder, ble litt ivrig ....

Første pulje med plast grunnet i hjemmelaget "lakkboks".
Bilde
Sist redigert av Gizmodude den 27 aug 2009, 18:01, redigert 1 gang totalt.
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av AJ »

Ikke helt ferdig enda, ser jeg...
Men ut fra det som er gjort er jeg spent på sluttresultatet :)
Tviler ikke et øyeblikk på at det blir meget bra :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av AJ »

Bilde

ja, dette var ikke rare sykkelen...
Uttrykket 'nakensykkel' skulle passe utmerket, sku' je mene... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Misha »

Hvor mye har'n gått, da, og fant du nevneverdig slitasje i motoren? :scratch
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Gizmodude »

Misha skrev:Hvor mye har'n gått, da, og fant du nevneverdig slitasje i motoren? :scratch
Den hadde gått 163000 :thumleft

Alle lagere var innenfor anbefalt grense, fant ingen slitekant i sylindere, det var strengt ikke nødvendig å bytte stempelringer da også ringene fortsatt var innen anbefalt grense.
Det eneste som var så slitt at det må byttes, foruten kamkjede, var 1 stk vippearm.

Konklusjon: typisk god Honda kvalitet :=D>
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Pollti

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Pollti »

Er jo liksågreit å bytte stempelringer når du har motoren i biter alikevel. Det er vel stort sett bare mopedgutta som driver aktivt gjenbruk av stempelringer ?

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Misha »

Ergo har jeg lenge igjen før jeg trenger å sprette noe, min har bare gått 86000 :thumleft

Og det bekrefter jo bare at en mc-motor holder like lenge som en bilmotor med riktig stell, dvs vel så lenge som resten av kjøretøyet. Iallefall japse :-
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Pollti

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Pollti »

Har en motor kjølevann og kvalitetsolje og en ikke banker møkka ut av de før de har arbeidstemperatur så holder de lenge lenge lenge. Min kjære 2T motor har gått 4 ganger over den km stand hvor det blir påstått at det er nødvendig å bytte stempel og ringer, og veivlager har snart gått dobbelt av hva som sies å være normalen for overhaling og lagerbytte. Men så blir den koset og kjælt med så det holder. Det eneste som krangler på den nå er eksosventilen, og det gjør den bare fordi at Cheron ikke skal tvinne tommeltotter til vinteren. Litt særiøs fjerning av sot så er den sikkert bedre enn ny igjen. :knegg
Og ser det for ille ut når en kikker inn eksosporten på stempel og ringer etter at eksosventilen er demontert så blir jeg ikke lei meg av den grunn. Uansett så har det vært og er en knallbra motor.

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Gizmodude »

Etter å ha stått å sparklet, pusset, gnukket og grunnet i timesvis er konklusjonen min at noen lakkerer er jeg IKKE :[-(

To timers crash-kurs på nettet hjalp ikke det heller ... :scratch

Trøsta er at det bare kunne bli bedre enn det det var :knegg
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Pollti

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Pollti »

Det greieste er å ta grovpussen selv og så betale lakkereren for finfinish, sprøytesparkling og lakking. Utrolig lett men helt vanlig å legge kreftene inn på de "gale" stedene. Proffene vet godt hvor de kan jukse.

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Gizmodude »

Vel, da er CBR'en satt sammen igjen \:D/

Hadde tatt noen bilder underveis, men gudene må vite hvor dem ble av :-k

Uansett, her er ferdig resultat med 1 stk VELDIG fornøyd cbrdame oppå :love
Bilde

Motoren murrer nydelig, ingen plagsomme kjederaslinger lengre, ble så "tight" og fin så :prf
Hadde en liten prøve/innkjøringstur på 20 mil idag, bærre lækkert ja ...
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av AJ »

Ojsannn!
Dette ble jo riktig bra!! :thumleft
Ser jo ny ut, jo!

Du verden... Imponerende :notworthy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Intruder »

Pollti skrev:Har en motor kjølevann og kvalitetsolje og en ikke banker møkka ut av de før de har arbeidstemperatur så holder de lenge lenge lenge. Min kjære 2T motor har gått 4 ganger over den km stand hvor det blir påstått at det er nødvendig å bytte stempel og ringer, og veivlager har snart gått dobbelt av hva som sies å være normalen for overhaling og lagerbytte. Men så blir den koset og kjælt med så det holder. Det eneste som krangler på den nå er eksosventilen, og det gjør den bare fordi at Cheron ikke skal tvinne tommeltotter til vinteren. Litt særiøs fjerning av sot så er den sikkert bedre enn ny igjen. :knegg
Og ser det for ille ut når en kikker inn eksosporten på stempel og ringer etter at eksosventilen er demontert så blir jeg ikke lei meg av den grunn. Uansett så har det vært og er en knallbra motor.
Levealder på flere motorsykler er vel høy,se på TV-snutten med gammal HD som startes igjen i Brumunddal med tidligere eier på vel åtti år tilstede ! :=D> :notworthy:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av OleB »

Gizmodude skrev:
Med det samme vi var igang skulle vi "bare" gjøre noen andre småting også. :roll
Skifter stempelringer, honer sylindere, sliper opp ventilene, bytter ventilforinger, pusse ned og lakkere opp kåpen :-

Så har vi plukket "litt" deler av den. ;e
Bilde

Må være godt å få gjort litt sånt "småtteri" :oh :lol

jeg blir vettaskremt når jeg ser sånne ting :sk?
kan det være nødvendig med så mye "betær" for å lage en tohjuling??? :oh :oh

et tonn respekt til deg som får til sånt :notworthy: :=D>
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)

Legg inn av Intruder »

Håndlaget og innsikten er i orden.. :=D> :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar