Honda CBR, litt små fiks ;-)
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Honda CBR, litt små fiks ;-)
Da kamkjeden på CBR'n til dama (det bare måtte bli cbrdama ut av det ... ) begynte å rasle noe voldsomt forleden, fikk jeg oppdraget med å fikse det.
Prøvde i det lengste å overhøre lyden, men det begynte bare å høres dyrere og dyrere ut, så da var det bare å gyve løs ...
Med det samme vi var igang skulle vi "bare" gjøre noen andre småting også.
Skifter stempelringer, honer sylindere, sliper opp ventilene, bytter ventilforinger, pusse ned og lakkere opp kåpen :-
Slik så vidunderet før vi startet.
Så har vi plukket "litt" deler av den.
Motoren godt plassert på benken.
Jaggu plukket jeg litt deler av den også
Pakke fra David Silver kommer godt med
cbrdama pusser litt på toppen før jeg går løs på ventiler og slikt ....
Har montert motoren foruten toppen, da jeg venter på 1 stk vippearm fra David Silver Spareparts.
Glemte å ta bilder, ble litt ivrig ....
Første pulje med plast grunnet i hjemmelaget "lakkboks".
Prøvde i det lengste å overhøre lyden, men det begynte bare å høres dyrere og dyrere ut, så da var det bare å gyve løs ...
Med det samme vi var igang skulle vi "bare" gjøre noen andre småting også.
Skifter stempelringer, honer sylindere, sliper opp ventilene, bytter ventilforinger, pusse ned og lakkere opp kåpen :-
Slik så vidunderet før vi startet.
Så har vi plukket "litt" deler av den.
Motoren godt plassert på benken.
Jaggu plukket jeg litt deler av den også
Pakke fra David Silver kommer godt med
cbrdama pusser litt på toppen før jeg går løs på ventiler og slikt ....
Har montert motoren foruten toppen, da jeg venter på 1 stk vippearm fra David Silver Spareparts.
Glemte å ta bilder, ble litt ivrig ....
Første pulje med plast grunnet i hjemmelaget "lakkboks".
Sist redigert av Gizmodude den 27 aug 2009, 18:01, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37865
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Ikke helt ferdig enda, ser jeg...
Men ut fra det som er gjort er jeg spent på sluttresultatet :)
Tviler ikke et øyeblikk på at det blir meget bra
Men ut fra det som er gjort er jeg spent på sluttresultatet :)
Tviler ikke et øyeblikk på at det blir meget bra
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37865
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
ja, dette var ikke rare sykkelen...
Uttrykket 'nakensykkel' skulle passe utmerket, sku' je mene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Hvor mye har'n gått, da, og fant du nevneverdig slitasje i motoren?
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Den hadde gått 163000Misha skrev:Hvor mye har'n gått, da, og fant du nevneverdig slitasje i motoren?
Alle lagere var innenfor anbefalt grense, fant ingen slitekant i sylindere, det var strengt ikke nødvendig å bytte stempelringer da også ringene fortsatt var innen anbefalt grense.
Det eneste som var så slitt at det må byttes, foruten kamkjede, var 1 stk vippearm.
Konklusjon: typisk god Honda kvalitet :=D>
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Er jo liksågreit å bytte stempelringer når du har motoren i biter alikevel. Det er vel stort sett bare mopedgutta som driver aktivt gjenbruk av stempelringer ?
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Ergo har jeg lenge igjen før jeg trenger å sprette noe, min har bare gått 86000
Og det bekrefter jo bare at en mc-motor holder like lenge som en bilmotor med riktig stell, dvs vel så lenge som resten av kjøretøyet. Iallefall japse :-
Og det bekrefter jo bare at en mc-motor holder like lenge som en bilmotor med riktig stell, dvs vel så lenge som resten av kjøretøyet. Iallefall japse :-
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Har en motor kjølevann og kvalitetsolje og en ikke banker møkka ut av de før de har arbeidstemperatur så holder de lenge lenge lenge. Min kjære 2T motor har gått 4 ganger over den km stand hvor det blir påstått at det er nødvendig å bytte stempel og ringer, og veivlager har snart gått dobbelt av hva som sies å være normalen for overhaling og lagerbytte. Men så blir den koset og kjælt med så det holder. Det eneste som krangler på den nå er eksosventilen, og det gjør den bare fordi at Cheron ikke skal tvinne tommeltotter til vinteren. Litt særiøs fjerning av sot så er den sikkert bedre enn ny igjen.
Og ser det for ille ut når en kikker inn eksosporten på stempel og ringer etter at eksosventilen er demontert så blir jeg ikke lei meg av den grunn. Uansett så har det vært og er en knallbra motor.
Og ser det for ille ut når en kikker inn eksosporten på stempel og ringer etter at eksosventilen er demontert så blir jeg ikke lei meg av den grunn. Uansett så har det vært og er en knallbra motor.
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Etter å ha stått å sparklet, pusset, gnukket og grunnet i timesvis er konklusjonen min at noen lakkerer er jeg IKKE
To timers crash-kurs på nettet hjalp ikke det heller ...
Trøsta er at det bare kunne bli bedre enn det det var
To timers crash-kurs på nettet hjalp ikke det heller ...
Trøsta er at det bare kunne bli bedre enn det det var
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Det greieste er å ta grovpussen selv og så betale lakkereren for finfinish, sprøytesparkling og lakking. Utrolig lett men helt vanlig å legge kreftene inn på de "gale" stedene. Proffene vet godt hvor de kan jukse.
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Vel, da er CBR'en satt sammen igjen
Hadde tatt noen bilder underveis, men gudene må vite hvor dem ble av
Uansett, her er ferdig resultat med 1 stk VELDIG fornøyd cbrdame oppå
Motoren murrer nydelig, ingen plagsomme kjederaslinger lengre, ble så "tight" og fin så
Hadde en liten prøve/innkjøringstur på 20 mil idag, bærre lækkert ja ...
Hadde tatt noen bilder underveis, men gudene må vite hvor dem ble av
Uansett, her er ferdig resultat med 1 stk VELDIG fornøyd cbrdame oppå
Motoren murrer nydelig, ingen plagsomme kjederaslinger lengre, ble så "tight" og fin så
Hadde en liten prøve/innkjøringstur på 20 mil idag, bærre lækkert ja ...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37865
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Ojsannn!
Dette ble jo riktig bra!!
Ser jo ny ut, jo!
Du verden... Imponerende
Dette ble jo riktig bra!!
Ser jo ny ut, jo!
Du verden... Imponerende
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Levealder på flere motorsykler er vel høy,se på TV-snutten med gammal HD som startes igjen i Brumunddal med tidligere eier på vel åtti år tilstede ! :=D>Pollti skrev:Har en motor kjølevann og kvalitetsolje og en ikke banker møkka ut av de før de har arbeidstemperatur så holder de lenge lenge lenge. Min kjære 2T motor har gått 4 ganger over den km stand hvor det blir påstått at det er nødvendig å bytte stempel og ringer, og veivlager har snart gått dobbelt av hva som sies å være normalen for overhaling og lagerbytte. Men så blir den koset og kjælt med så det holder. Det eneste som krangler på den nå er eksosventilen, og det gjør den bare fordi at Cheron ikke skal tvinne tommeltotter til vinteren. Litt særiøs fjerning av sot så er den sikkert bedre enn ny igjen.
Og ser det for ille ut når en kikker inn eksosporten på stempel og ringer etter at eksosventilen er demontert så blir jeg ikke lei meg av den grunn. Uansett så har det vært og er en knallbra motor.
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- OleB
- Innlegg: 641
- Registrert: 15 aug 2009, 19:32
- Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
- Sted: Østfold
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Gizmodude skrev:
Med det samme vi var igang skulle vi "bare" gjøre noen andre småting også.
Skifter stempelringer, honer sylindere, sliper opp ventilene, bytter ventilforinger, pusse ned og lakkere opp kåpen :-
Så har vi plukket "litt" deler av den.
Må være godt å få gjort litt sånt "småtteri"
jeg blir vettaskremt når jeg ser sånne ting
kan det være nødvendig med så mye "betær" for å lage en tohjuling???
et tonn respekt til deg som får til sånt :=D>
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Honda CBR, litt små fiks ;-)
Håndlaget og innsikten er i orden.. :=D>
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;