jeg har ikke testet levetiden, har bare brukt aludrevene på bane. I racing er jo vekt viktigere enn levetid.Pollti skrev:Hvordan er levetiden på alu drev da ?
Større frontdrev?
Re: Større frontdrev?
Re: Større frontdrev?
Finnes det noe sted i Norge eller Sverige hvor en får kjøpt frontdrev, med fler tenner enn originalt?.
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Større frontdrev?
Jeg har problemer med å kjøre sakte i kø med min TDM 900, og lurte på om jeg skulle kjøpe større drev bak. Slik det er nå kan jeg ikke gå lengre ned på tomgangen, og jeg ligger og slurer på clutchen hele tiden. Hvor mange tenner bak kan jeg øke med før speedometeret viser for mye feil?
Jan
Jan
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Tror heller du skal prøve en annen løsning, som du kanskje har hørt om, nemlig modifiseringen på luftfilterboksen.mfajf skrev:Jeg har problemer med å kjøre sakte i kø med min TDM 900, og lurte på om jeg skulle kjøpe større drev bak. Slik det er nå kan jeg ikke gå lengre ned på tomgangen, og jeg ligger og slurer på clutchen hele tiden. Hvor mange tenner bak kan jeg øke med før speedometeret viser for mye feil?
Jan
Du løsner bare slangen fra membranen øverst på luftfilterboksen (må av med sidedeksler og løfte tanken...), plugger slangen med en dertil egnet gjenstand slik at den blir tett og setter den på igjen.
Dette fører til at det er full åpning hele tiden mellom luftfilter og innsprøytning, for å si det enkelt.
Og følgen er jevnere gange på lavt turtall. I hvert fall ble det slik på min 2006 modell.
Mer om denne moddingen på denne siden...
Lykke til
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Større frontdrev?
Dette har jeg gjort for lenge siden :) Helt riktig at jeg da fikk bedre og jevnere gange på lavere turtall.
Tror du det er en dårlig løsning med større drev bak?
Jan
Tror du det er en dårlig løsning med større drev bak?
Jan
-
- Innlegg: 7588
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Større frontdrev?
kan jo bytte-enklest 1 mindre foran.da må du ikke ha lengre kjede for å prøve..... feilvisningen kan du bare beregne inn hvis du ikke vil ha en dritsprek sykkel på speedoen da....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Det vet jeg ikke. Bytte drevstørrelse har ikke vært noen aktuell problemstilling.mfajf skrev:Dette har jeg gjort for lenge siden :) Helt riktig at jeg da fikk bedre og jevnere gange på lavere turtall.
Tror du det er en dårlig løsning med større drev bak?
Jan
Hentet sykker'n fra service idag og tok sjansen på å sette på såkalte 'tail risers' eller 'dog bones' som også noen kaller det, for å heve bakenden på TDM'en et par-tre cm.
Og det er jeg spent på hvordan vil fungere!
Skal visstnok bli mer kvikkstyrt og andre fordeler iflg. produsent/selger:
"BikefarmMV Jack up Kits will have the following impacts on your bike:
+ better handling
+ better feedback from rear suspension
+ more grip on the rear wheel
+ more weight on the front wheel
+ less kickback
+ better look due to the raised tail
+ tested and recommended by motorbike journalists all over the world
+ proved in races"
Så får vi se om noe av dette holder vann...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Større frontdrev?
Du burde oppnå bakhjulslåsing raskere nå da ved bråbremsing ? Hva er fordelen med å flytte mere vekt over på forhjulet ?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Bakhjulsbremsen bruker jeg nesten aldri så låsing av bakhkjul er neppe noen aktuell problemstilling.Pollti skrev:Du burde oppnå bakhjulslåsing raskere nå da ved bråbremsing ? Hva er fordelen med å flytte mere vekt over på forhjulet ?
Fordelen med å få mer vekt på forhjulet er jeg usikker på, jeg innrømmer det sånn uten videre, men dette får vi se an sånn etter hvert. Hadde kun en kort tur fra verkstedet og hjem igjen igår og fikk ikke testet sykkelen noe særlig verken i svinger, ved kjappe akselerasjoner og retningstabilitet over ujevnheter i vegbanen osv., osv.
Uansett så greide jeg ikke å styre nysgjerrigheten lenger og bestemte meg for å prøve ut disse 'tail riserne'. Så får vi se om de svarer til forventningene. Og én av de forventningene jeg har på TDM'en er noe kjappere styrerespons og selvfølgelig heving av bakenden på sykkelen.
I tillegg øker også knevinkelen noe siden salen også heves litt i forkant, men ikke så mye som helt bakerst på salen/setet.
Vi får se hvordan dette funker. Spennende å prøve og uproblematisk å gå tilbake til originalt oppsett om man av forskjellige grunner skulle ønske det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Merker forskjell, ja!
Sykker'n er mer styrevillig (reager kjappere på kontrastyringskommandoer) og sittestillingen er blitt bedre og følelsen med vegbanen er også bedre. Fjæringen foran og bak er mer kontant (stivere) og sykker'n gynger merkbart mindre ved ujevnheter i svinger. Retningstabiliteten er kanskje også blitt bedre (pga. mer tyngde på forhjulet?).
En annen effekt er at sykker'n er lettere å få opp på midtstøtta. Et minus kan fort være at avstand mellom nedkant på bakhjul og parkeringsunderlaget er redusert ganske mye og på enkelte steder kan dette føre til at bakhjulet tar nedi når sykker'n hives opp på midtstøtta.
Sitter høyt og fint på sykker'n jeg nå, og har godt overblikk over trafikkbildet
I morgen tar jeg med kona på tur og vil høre med henne om hun merker noen forskjell...
Sykker'n er mer styrevillig (reager kjappere på kontrastyringskommandoer) og sittestillingen er blitt bedre og følelsen med vegbanen er også bedre. Fjæringen foran og bak er mer kontant (stivere) og sykker'n gynger merkbart mindre ved ujevnheter i svinger. Retningstabiliteten er kanskje også blitt bedre (pga. mer tyngde på forhjulet?).
En annen effekt er at sykker'n er lettere å få opp på midtstøtta. Et minus kan fort være at avstand mellom nedkant på bakhjul og parkeringsunderlaget er redusert ganske mye og på enkelte steder kan dette føre til at bakhjulet tar nedi når sykker'n hives opp på midtstøtta.
Sitter høyt og fint på sykker'n jeg nå, og har godt overblikk over trafikkbildet
I morgen tar jeg med kona på tur og vil høre med henne om hun merker noen forskjell...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Som en hjelp til å slippe å gjøre 'wheelies' i tid og utide... :-Pollti skrev:Hva er fordelen med å flytte mere vekt over på forhjulet ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Større frontdrev?
Artig å høre om modifikasjonene på TDM, men jeg tror jeg skal bli litt mer kjent med min før jeg gjør noe slikt.
PS: Hadde du noen bilder av den kåpeglass-mod'en din? Tenkte jeg skulle forsøke meg på den.
Jan
PS: Hadde du noen bilder av den kåpeglass-mod'en din? Tenkte jeg skulle forsøke meg på den.
Jan
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Bilder kommer! Tok noen i går kveld i garasjen, men de ble ikke gode nok.mfajf skrev:Artig å høre om modifikasjonene på TDM, men jeg tror jeg skal bli litt mer kjent med min før jeg gjør noe slikt.
PS: Hadde du noen bilder av den kåpeglass-mod'en din? Tenkte jeg skulle forsøke meg på den.
Jan
Nå er jeg på vei til Charlottenberg og får helt sikkert anledning til å ta et par bilder av kåpeglasset underveis.
Legger ut bildene i kveld
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Sted: Bergen
Re: Større frontdrev?
Merci, mon ami :) God turAJ skrev:Bilder kommer! Tok noen i går kveld i garasjen, men de ble ikke gode nok.mfajf skrev:Artig å høre om modifikasjonene på TDM, men jeg tror jeg skal bli litt mer kjent med min før jeg gjør noe slikt.
PS: Hadde du noen bilder av den kåpeglass-mod'en din? Tenkte jeg skulle forsøke meg på den.
Jan
Nå er jeg på vei til Charlottenberg og får helt sikkert anledning til å ta et par bilder av kåpeglasset underveis.
Legger ut bildene i kveld
Jan
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Sjekk her:mfajf skrev:Merci, mon ami :) God turAJ skrev:Bilder kommer! Tok noen i går kveld i garasjen, men de ble ikke gode nok.mfajf skrev:Artig å høre om modifikasjonene på TDM, men jeg tror jeg skal bli litt mer kjent med min før jeg gjør noe slikt.
PS: Hadde du noen bilder av den kåpeglass-mod'en din? Tenkte jeg skulle forsøke meg på den.
Jan
Nå er jeg på vei til Charlottenberg og får helt sikkert anledning til å ta et par bilder av kåpeglasset underveis.
Legger ut bildene i kveld
Jan
http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php? ... 418#p22418" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering