Bremsenippel som svetter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Bremsenippel som svetter

Legg inn av Sigg79 »

Jeg skiftet nylig bremsevæske på motorsykkelen (Yamaha FZ6 S2, 2007-modell), og etterpå har jeg merket at det kommer litt bremsevæske ut der gjengene på luftenippelen møter bremsecaliperen. Det er snakk om små mengder, men jeg ser at det er litt fukt rundt nippelen. Når jeg tørker med papir ser jeg at det kommer litt bremsevæske på tørkepapiret, men mindre enn en dråpe.

Væsken kommer ikke ut via "luftehullet" på nippelen, men ser ut til å komme ut via gjengene. Bremsenippelen er strammet med momentnøkkel "etter boka", men problemet vedvarer. Jeg har skiftet bremsevæske flere ganger tidligere uten problemer, så forstår ikke hva som har skjedd. Jeg bestilte også en nybremsenippel og skiftet denne, uten at dette fikset problemet.

Noen tips for hvordan jeg kan fikse dette?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bremsenippel som svetter

Legg inn av FredrikE24 »

De er jo såpass bløte disse lufteniplene, at du kan godt dra til litt, å se om spissen på nippelen former seg mer etter hullet og tetter.

Strammer aldri luftenipler med moment, det er fastnøkkel, så drar jeg til sånn passe. Nå har jeg luftet mye bremser både på bil, moped og motorsykkel, så har en viss førlighet for det i håndleddet. Jeg drar som regel til litt når jeg er ferdig å lufte. Må åpne og lukke hele 11 luftenipler for å lufte bremsene på BMWen jeg har, og ingen der lekker.

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Bremsenippel som svetter

Legg inn av Sigg79 »

Takk for kjapt svar!
Nå har jeg strammet så mye som jeg våger, men svettingen er der fremdeles.

Toven

Re: Bremsenippel som svetter

Legg inn av Toven »

Siste (og første) gang jeg skiftet væske skjedde det samme. Det svettet rundt gjengene, og det holdt på en stund. Var redd jeg hadde strammet til for mye og dermed ødelagt gjengene. Men etter en stund sluttet det av seg selv.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bremsenippel som svetter

Legg inn av cannon »

Skru ut luftenippelen og sjekk "setet" som skal tette mot calipper.

Svar