GSXR SRAD 600, 2000 Problemer med lys i instrumentpanel og frontlysene

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

GSXR SRAD 600, 2000 Problemer med lys i instrumentpanel og frontlysene

Legg inn av Ridelikethewind »

Hei!

Jeg har ett problem, der lysene "foran" på sykkelen ikke fungerer. Det vil si frontlyktene og lyset som lyser opp speedometeret og turtallet. Jeg har ikke noe problem med bremselysene eller blinkerne på sykkelen, så det virker for meg som om det er en kobling eller sikring som kanskje har røket. Jeg merket ifjor at turtal lyset sluttet og fungere, men at speedometeret hadde lys, og for 3 uker siden byttet jeg pære til fjernlyset og nærlyset så bra ut. Så på lørdagen, så startet jeg sykelen, men så ikke noe lys foran. Batteriet er bra, så er ikke noe med det også har jeg ett sånn mini lys foran som parklys nesten.

Har dere tips til hva jeg kan gjøre og hva det kan være? Som sagt, jeg tror kanskje det er sikringene, men jeg har ikke sjekket dette.

Takker for svar:)

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: GSXR SRAD 600, 2000 Problemer med lys i instrumentpanel og frontlysene

Legg inn av Ridelikethewind »

Bump. Noen som kan fortelle meg hva det kan være? nå ser jeg ikke speedometere eller turtallene, når det er mørkt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: GSXR SRAD 600, 2000 Problemer med lys i instrumentpanel og frontlysene

Legg inn av cannon »

Det kan være et jordingspunkt for "dashbordet" som har dårlig kontakt. Brudd i ledning eller løs jordingskontakt.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: GSXR SRAD 600, 2000 Problemer med lys i instrumentpanel og frontlysene

Legg inn av Geiroe »

Det kan være lysbryter. Måtte bytte på min VF, samme problem.

edit: Dyyyyrt, fikk tak i brukt på webben.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: GSXR SRAD 600, 2000 Problemer med lys i instrumentpanel og frontlysene

Legg inn av kjellv »

Første innlegg er fra 2018, men resten er skrevet nå. Fikk du løst dette for to år siden og problemet nå har oppstått igjen?
Det er litt ufullstendige opplysninger og jeg prøver å lese litt mellom linjene her. Det kan virke som pærene sluknet en og en, ikke alle samtidig. Kan det stemme? I så fall tror jeg at jeg ville ha sjekket ladespenningen. Først ved tomgang og så mens du øker turtallet på motoren.
Dersom regulatoren er gåen vil ladespenningen øke proporsjonalt med turtallet, f.eks opp i 16-17 volt på høyere turtall. Om denne er i orden vil ladespenningen være ca. 14,4V. Blir spenningen høyere enn dette så ryker glødepærene.

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: GSXR SRAD 600, 2000 Problemer med lys i instrumentpanel og frontlysene

Legg inn av Ridelikethewind »

kjellv skrev: 12 apr 2020, 09:57 Første innlegg er fra 2018, men resten er skrevet nå. Fikk du løst dette for to år siden og problemet nå har oppstått igjen?
Det er litt ufullstendige opplysninger og jeg prøver å lese litt mellom linjene her. Det kan virke som pærene sluknet en og en, ikke alle samtidig. Kan det stemme? I så fall tror jeg at jeg ville ha sjekket ladespenningen. Først ved tomgang og så mens du øker turtallet på motoren.
Dersom regulatoren er gåen vil ladespenningen øke proporsjonalt med turtallet, f.eks opp i 16-17 volt på høyere turtall. Om denne er i orden vil ladespenningen være ca. 14,4V. Blir spenningen høyere enn dette så ryker glødepærene.
Hei!

Ja, mistet først lyset ved turtallet, også mistet jeg lyset ved speedometeret nå. Selve visererne fungerer som det skal, så det er ikke noe galt med de. Jeg byttet forøverig batteri, og problemet var før jeg byttet batteri også. Andre varslinger lysr som vanlig, så jeg er litt usikker på om det kan være sikring eller pære?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: GSXR SRAD 600, 2000 Problemer med lys i instrumentpanel og frontlysene

Legg inn av kjellv »

Ridelikethewind skrev: 14 apr 2020, 11:14
kjellv skrev: 12 apr 2020, 09:57 Første innlegg er fra 2018, men resten er skrevet nå. Fikk du løst dette for to år siden og problemet nå har oppstått igjen?
Det er litt ufullstendige opplysninger og jeg prøver å lese litt mellom linjene her. Det kan virke som pærene sluknet en og en, ikke alle samtidig. Kan det stemme? I så fall tror jeg at jeg ville ha sjekket ladespenningen. Først ved tomgang og så mens du øker turtallet på motoren.
Dersom regulatoren er gåen vil ladespenningen øke proporsjonalt med turtallet, f.eks opp i 16-17 volt på høyere turtall. Om denne er i orden vil ladespenningen være ca. 14,4V. Blir spenningen høyere enn dette så ryker glødepærene.
Hei!

Ja, mistet først lyset ved turtallet, også mistet jeg lyset ved speedometeret nå. Selve visererne fungerer som det skal, så det er ikke noe galt med de. Jeg byttet forøverig batteri, og problemet var før jeg byttet batteri også. Andre varslinger lysr som vanlig, så jeg er litt usikker på om det kan være sikring eller pære?
Prøv å få målt ladespenningen. Altså hvor mange Volt viser det på batteripolene når motoren går på tomgang. Så måler du igjen ved f.eks 3000 omdreininger-

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: GSXR SRAD 600, 2000 Problemer med lys i instrumentpanel og frontlysene

Legg inn av Ridelikethewind »

Da har jeg fått lokalisert problemet. Heldigvis mindre komplisert, enn det jeg trodde!! Må bare bytte to pærer:)!!

https://www.youtube.com/watch?v=s6cl4mP9-YE

Svar