Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av vim »

Da jeg byttet et totalt utslitt og fastbrent bakhjulslager på 11500 km, ble det skader (riper) i innsiden på navet, der hvor lageret sitter. Nå, på 23000 km., virker lageret slitt igjen! Kan ikke skjønne annet enn at lageret ikke sitter skikkelig i felgnavet. Bruker ikke høytrykkspyler eller annet som skulle tilsi at to lagere er utslitt etter totalt 23000 km. Frykter at jeg må kjøpe ny felg, noe som er svindyrt...

Eller er det noen som har et kvalifisert bud på løsning? Lodde/sveise skadene og få sporet frest opp på nytt eller noe? Og i så fall hvor, i Osloområdet?
Sist redigert av vim den 28 mai 2018, 22:02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skadet bakhjulsnav - tips?

Legg inn av kjellv »

Noe er i hvert fall galt. Et hjullager skal stå mye lenger enn 11500 km!
Når et hjullager er gåent, ruller tregt skaper det varme, blir varmt, utvider seg.. Når det går tregt nok slipper det taket enten mot hjulakselen eller mot felgen, og det produseres ennå mer varme.
Hos deg har det sluppet taket mellom ytterskål og felg. Men det er ikke dette som er årsaken til at lageret ryker. Enten har du kulelager av for dårlig kvalitet, eller så er det feilmontert, eller så er det tetningene som er for dårlige..
Kjøp deg nye lager og tetninger på begge sider. Gjør godt rent. Når du setter inn lageret i felgen skal dette ha en viss motstand. Det må kakkes forsiktig inn langs ytterskålen, og helt inn på plass. Bruk gjerne det gamle lageret til slutt for å få det helt på plass. For all del ikke satse på å skrue det inn den siste millimeteren med hjulakselen, det legger press på innerskålen og du vil få varmgang med en gang. Har det ikke nok motstand (for romslig) må du gjøre andre grep. Det finnes diverse Loctiteprodukter du kan bruke, eller kjemisk metall. Men ikke overdriv dette, er det for romslig er det nok ikke annet å gjøre enn å bytte felg.
Når begge lagrene er montert, og avstandshylsen ligger fast mellom innerskålene skal lagrene løpe ganske lett

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - tips?

Legg inn av vim »

Takk for gode innspill Kjellv.
Sist lot jeg Snellingen gjøre jobben, så man skulle jo forvente at det ble gjort best mulig. Får gjøre et forsøk selv denne gangen og se om jeg slipper unna et dyrt hjulkjøp. Har denne liggende og tenkte jeg skulle smøre på litt tynt: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetni ... 000032979/

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Skadet bakhjulsnav - tips?

Legg inn av MGR1 »

Når et lager ryker etter så kort tid betyr det at det enten ble skadet under montering, eller at det sitter i spenn. Jeg så en gang en analyse av 'failure modes' for kulelager, og konklusjonen i den var at de fleste lager feilet før den tiltenkte levetiden var oppnådd, grunnet skader under montering, f.eks. ved at den frittliggende ringen ble belastet under innpressing eller fikk slag.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - tips?

Legg inn av vim »

Fikk endelig Allballs lagerkit i posten og har nå hatt rubb og stubb åpent :)

Det store, ytre lageret på venstre side (i drevfestet) hadde en ganske lurvete støvkappe og lageret var av typen som er åpen på begge sider.
Virker forresten snodig å bruke denne typen lager på en moderne sykkel, da det skal utrolig lite til før det kommer dritt inn i lageret. Kunne ikke ikke se eller kjenne noen skade på lageret, men skiftet dette likevel.

De to andre lagrene som er montert i selve navet var forseglet og både så- og kjentes helt fine ut. Jeg skiftet en av støvkappene som så ørlite grann rufsete ut og lot det være med det. Kommer ulyden tilbake, så står disse for tur neste.

Enn så lenge, etter en kort kjøretur, så virker det som at problemet var det store lageret og det var nå tyst for ulyder ved testing.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av vim »

Åpenbart var ikke siste kapittel skrevet på dette problemet...

Skiftet et lager, men klakkingen viser seg å komme et annet sted fra. Det er godt hørbar rakling i området rundt framdrevet ved pådrag i lav hastighet. I høyere hastigheter er det ingen ulyd og etter initielt pådrag, forsvinner også lyden. Bakhjulet er tight og lydløst, så alle lagre er fine.

Jeg har uansett planer om å skifte kjede og drev og har et sett liggende, men jeg skjønner ikke helt at raklingen kan komme av at disse er slitt (f. eks. stive ledd). Mulig jeg tar feil her og det vil jo avsløres når jeg får byttet til helgen.

Drevet foran sitter tight og bortsett fra det jeg innbiller meg er ganske normal "slark" i rotasjonsretningen på fremdrevet (noe sånt som 1/10 av en hel rotasjon eller noe sånt), er det ingen feil å spore. Vanlig rotasjon av hjulet avslører ingen ulyder noe sted. Drevskaftet (hva det nå heter) er rett og slarker heller ikke sideveis eller på annen måte enn frigangen i rotasjon frem/tilbake.

Kan jeg frykte noe mer alvorlig med drivverket? Noen kjente feil som gir dette symptomet? Alle gear fungerer feilfritt. Clutchen fungerer også 100%.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Skadet bakhjulsnav - tips?

Legg inn av 45316 »

Et skudd i blinde. Har du sjekket svingarmlagrene?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - tips?

Legg inn av vim »

45316 skrev: 28 mai 2018, 22:03 Et skudd i blinde. Har du sjekket svingarmlagrene?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Jeg innbiller meg at jeg da ville merket dette i andre sammenhenger enn ved motorpådrag fra lav hastighet/belastning?
Sykkelen er supertight og uten den minste ulyd i andre sammenhenger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av AJ »

Raklingen du hører kan ikke være noe så enkelt som at kjedet slår oppi svingarmen ved pådrag i lav hastighet, såkalt chain slapping?
Ikke uvanlig på KTM i hvert fall... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av Jompa »

1/10-dels slarken er glappen mellom tennene på drevene i gearkassa, vil jeg tro.
Om kjededrevet slarker i rotasjonsretninga på utgående aksel (drevakslingen) er det feil.
Drevet skal sitte fast på akslingen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av kjellv »

Betydelig slitt kjede/drevsett kan utmerket vel lage ulyder!
Det som skjer er at drevene slites ned til å ha mindre diameter enn de opprinnelig hadde, samtidig som kjedet kan "strekke seg" noe. Da vil kjedeleddene være lengre enn avstanden mellom tennene på drevene, og følgelig vil ikke kjedet ligge i bunnen av drevene. De ligger littegrann opp på tennene. Kjedet passer rett og slett ikke til drevene lenger. Bare prøv om du kan legge press på kjedet og det lar seg trykke inn i bunnen mellom to tenner på bakdrevet. Antakelig enklest litt bak laveste punkt på bakdrevet, ca kl 05:30 på bakdrevet om du tenker deg ei urskive og drevet er på venstre side.
I tillegg kan kjedet ha enkelte ledd som blir stive, og helst ikke vil bøye seg rundt drevene. Spesielt rundt fordrevet som har ganske liten diameter. Det bøyer seg kanskje med en liten smell først når det må gi etter.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av vim »

Jompa skrev: 28 mai 2018, 22:10 1/10-dels slarken er glappen mellom tennene på drevene i gearkassa, vil jeg tro.
Om kjededrevet slarker i rotasjonsretninga på utgående aksel (drevakslingen) er det feil.
Drevet skal sitte fast på akslingen.
Ja, det er hele akselen som "slarker" - ikke drevet.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av vim »

kjellv skrev: 28 mai 2018, 22:17 Betydelig slitt kjede/drevsett kan utmerket vel lage ulyder!
Det som skjer er at drevene slites ned til å ha mindre diameter enn de opprinnelig hadde, samtidig som kjedet kan "strekke seg" noe. Da vil kjedeleddene være lengre enn avstanden mellom tennene på drevene, og følgelig vil ikke kjedet ligge i bunnen av drevene. De ligger littegrann opp på tennene. Kjedet passer rett og slett ikke til drevene lenger. Bare prøv om du kan legge press på kjedet og det lar seg trykke inn i bunnen mellom to tenner på bakdrevet. Antakelig enklest litt bak laveste punkt på bakdrevet, ca kl 05:30 på bakdrevet om du tenker deg ei urskive og drevet er på venstre side.
I tillegg kan kjedet ha enkelte ledd som blir stive, og helst ikke vil bøye seg rundt drevene. Spesielt rundt fordrevet som har ganske liten diameter. Det bøyer seg kanskje med en liten smell først når det må gi etter.
Kjedet hopper litt enkelte steder når jeg lar sykkelen "kjøre" i gir på depotstøtten (sikkert noen litt stive ledd), men jeg kan ellers ikke kjenne noen store misspass mellom kjede og drev. Kjedet løper fint rundt begge drev.
23000 km. og 9 år er vel grei intervall for kjedebytte uansett... Drevtennene er tilsynelatende også ganske OK. Bytter likevel alt, når jeg først er i gang, så får jeg bare krysse fingrene for at det er en forklaring der.

Edit: Kjellv: Jeg tok en ekstra sjekk og kan nok trykke inn noen ledd en ørliten smule (under 1mm). Vetta søren hva jeg skal tro. Får bare bytte og håpe :)

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av vim »

Så var visst problemet løst (tror- og håper jeg). Demonterte drevet foran og fant ut at det ikke satt så stramt dratt til som jeg trodde. Noen har tydeligvis vært rundhåndet med gjengelim en gang tidligere og muttern som tilsynelatende satt godt, satt egentlig bare fast i en masse guffe! Torquet til de angitte Nm og nå er raklingen ihvertfall inntil videre borte. Det kan åpenbart være slark som får konsekvenser, uten at man kjenner det ved lett testing med fingrene. Kanskje ikke så snodig, med tanke på dreimomentet som er på aksel/drev der.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skadet bakhjulsnav - feilsøket fortsetter

Legg inn av Jompa »

La du merke til om det er ei tynn skrive med stor diameter mellom mutteren og tannhjulet ?
I så fall skal den bøyes ut og inntil en av sidene på mutteren.
Bruk en liten hammer og meisel og slå forsiktig hvis du har en sånn skrive.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar