Har hatt opp styrekrona for å gjøre rent, sjekke lager og smøre opp på nytt. Nå skal jeg stramme til styrekrona og er usikker på hvor hardt moment jeg skal ha. I serviceboken operere de med begrepene «initial tightening» og «final tightening», den ene skal ha 52 Nm og den andre 18 Nm. Jeg er redd for å stramme for hardt til slik at lager ødelegges og er usikker på hva mr. Yamaha mener her? Skal jeg først tighte til med 52 Nm og til slutt med 18? Er det noen som kan hjelpe meg tolking av serviceboka?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Stramming av styrekrone med moment
-
Online
- Innlegg: 7586
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Stramming av styrekrone med moment
Først 52 nm som vist i boka og så løsne til det ikke er stramt uten å bevege for mye på ting og så etterpå 18nm.
Dette for å sikre at alt er trukket på plass og så etterpå for korrekt moment.
Etterpå så monterer du resten av delene og trekker til øverste ring slik at den passer med hakkene.
Om nødvendig må du holde fast den nedre ringen så ikke momentet endres mens du ordner den øvre ringen.
Dette for å sikre at alt er trukket på plass og så etterpå for korrekt moment.
Etterpå så monterer du resten av delene og trekker til øverste ring slik at den passer med hakkene.
Om nødvendig må du holde fast den nedre ringen så ikke momentet endres mens du ordner den øvre ringen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Stramming av styrekrone med moment
Supert Mekkern Tusen takk igjen for rask og god tilbakemelding. Jeg har sendt inn demperne for overhaling, det er kanskje best å justere korrekt når de og hjulet er montert på igjen? For å kjenne hvor bevegelig det er, eller spiller det ikke noe rolle?mekkern skrev: ↑08 mai 2018, 21:09 Først 52 nm som vist i boka og så løsne til det ikke er stramt uten å bevege for mye på ting og så etterpå 18nm.
Dette for å sikre at alt er trukket på plass og så etterpå for korrekt moment.
Etterpå så monterer du resten av delene og trekker til øverste ring slik at den passer med hakkene.
Om nødvendig må du holde fast den nedre ringen så ikke momentet endres mens du ordner den øvre ringen.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Stramming av styrekrone med moment
Du kan montere dette, inkludert øvre krone ("steering head")og kronemutter slik at du får kontrollert om det er motstand/hakking eller slark i styrelageret. De kontrollene bør du gjøre på nytt når gaffelbeina er montert og trukket til med rett moment. Smart å vente med kalippere, hjul skjerm etc til gaffel er ferdig montert og lager er slutt-sjekket. Pass på å sjekke lager i alle posisjoner, dvs midt på og ved utslag og fullt utslag til begge sider.
Kjempesmart av deg å være nøye med dette :-)
Kjempesmart av deg å være nøye med dette :-)
Re: Stramming av styrekrone med moment
Kjempebra Cannon Stor takk igjen for god hjelp! Da er jeg på rett vei forstår jeg, og skal forsøke å være så nøye som mulig med justeringen. Ser frem til ny forstillingcannon skrev: ↑08 mai 2018, 22:06 Du kan montere dette, inkludert øvre krone ("steering head")og kronemutter slik at du får kontrollert om det er motstand/hakking eller slark i styrelageret. De kontrollene bør du gjøre på nytt når gaffelbeina er montert og trukket til med rett moment. Smart å vente med kalippere, hjul skjerm etc til gaffel er ferdig montert og lager er slutt-sjekket. Pass på å sjekke lager i alle posisjoner, dvs midt på og ved utslag og fullt utslag til begge sider.
Kjempesmart av deg å være nøye med dette :-)