Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Spermhvalen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jun 2017, 20:06
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 2011

Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av Spermhvalen »

Hey!

Jeg røyk clutch wiren min her om dagen, men hadde veldig lav hastighet så jeg rakk ikke bruke killswitchen. Med andre ord; sykker'n daua på egenhånd.

Jeg bytta wiren ikveld, og det gikk fint å gire imellom 1., fri, og 2. før jeg startet motoren.

Jeg startet motoren og dro inn clutchen, men så stoppet motoren momentant når jeg giret fra fri til 1. gir.

Jeg forsøkte en gang til, denne gangen ga jeg litt gass når jeg giret, og sykker'n begynte å kjøre. Jeg forsøkte å dra inn clutchen for å gire i fart, men girspaken vil ikke flytte seg.

Jeg ville ikke bruke for mye makt for å gire, så jeg satt sykker'n fra meg for å høre om dere hadde noen tips til hva som kan ha skjedd ?

Og forhåpentligvis også noen tips til hva jeg kan gjøre ?

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av LarsE »

Høres ut som om clutchen ikke kobler fra når du tar inn hendelen. Mest sannsynlig fordi den er feil stilt. Prøv å fjerne litt "slark" i clutchen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av kjellv »

Spermhvalen skrev: 04 mai 2018, 20:26 Hey!

Jeg røyk clutch wiren min her om dagen, men hadde veldig lav hastighet så jeg rakk ikke bruke killswitchen. Med andre ord; sykker'n daua på egenhånd.

Jeg bytta wiren ikveld, og det gikk fint å gire imellom 1., fri, og 2. før jeg startet motoren.

Jeg startet motoren og dro inn clutchen, men så stoppet motoren momentant når jeg giret fra fri til 1. gir.

Jeg forsøkte en gang til, denne gangen ga jeg litt gass når jeg giret, og sykker'n begynte å kjøre. Jeg forsøkte å dra inn clutchen for å gire i fart, men girspaken vil ikke flytte seg.

Jeg ville ikke bruke for mye makt for å gire, så jeg satt sykker'n fra meg for å høre om dere hadde noen tips til hva som kan ha skjedd ?

Og forhåpentligvis også noen tips til hva jeg kan gjøre ?
Stramme wiren mer.

Spermhvalen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jun 2017, 20:06
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 2011

Re: Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av Spermhvalen »

Takk for innspill. Jeg har forsøkt med både strammere wire, og slakkere wire idag men problemet gjenstår fortsatt: jeg føler ikke at det har noen effekt av å bruke clutch hendelen, selv om clutch armen dras inn og ut av posisjon som den tilsynelatende gjorde før problemet oppstod.

For at sykkelen skal kunne kjøre i gir så må den trilles med motoren på i fri før jeg hopper på og setter den i 1. gir. Jeg fikk også til å gire idag, uten bruk av clutch.

Det føles nesten som at clutchen er "låst" halvveis tilkoblet, for jeg forsøkte å gi på men sykkelen akselererte ikke som den pleier.

Kan det ha "rykket" til i clutch da motoren stanset; som har ført til at clutchen (ikke wire), må justeres innvendig ? (var det kanskje det du mente med å fjerne litt slark i clutchen LarsE?)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av kjellv »

Det er ingenting som har skiplet seg i clutchen når clutchwiren røk. Det er heller ingenting å justere innvendig i clutchen. At clutchwire ryker er slikt som skjer nå og da hvis man ikke holder øye med wiren og bytter den før den ryker.
Er det original clutchwire du har kjøpt, og var det original wire som røk? Altså er de identiske disse to? I så fall kan det kanskje være mulig å se hvordan den gamle var innstilt og prøve å sette samme avstand på den nye også? Det kan være justering i begge ender på wiren, og justering er nøyaktihetsarbeid. Du skal normalt justere ganske lite og oppleve store forskjeller.
Slik du beskriver er wiren for slakk. Du må stramme så mye at clutchlamellene slipper taket i hverandre nesten med det samme du begynner å klemme inn hendelen.

Spermhvalen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jun 2017, 20:06
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 2011

Re: Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av Spermhvalen »

Det var ikke original wire som røk, men jeg byttet med samme wire som den som stod på. Jeg stilte disse så å si identisk inn, men har prøvd forskjellige varianter.

Jeg forsøkte å trille sykkelen i gir samtidig som jeg brukte hånda på selve "clutcharmen" (overføringsmekanismen) nede på høyre side, men sykkelen flytter seg bare noen centimeter fremover eller bakover før den stopper av giret.

Det virker som at overføringsmekanismen er låst fast. Når jeg vrir hendel / overføringsarm inn og ut later det ikke til å ha noen effekt på clutchlamellene i det hele tatt.

Kan det være overføringsmekanismen som er slitt?

Jeg hadde akkurat strammet kjedet og var ute for å teste dette når clutch wire røk. Kan stramt kjede ha påvirkning på clutch?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av kjellv »

Spermhvalen skrev: 06 mai 2018, 13:27 Det var ikke original wire som røk, men jeg byttet med samme wire som den som stod på. Jeg stilte disse så å si identisk inn, men har prøvd forskjellige varianter.

Jeg forsøkte å trille sykkelen i gir samtidig som jeg brukte hånda på selve "clutcharmen" (overføringsmekanismen) nede på høyre side, men sykkelen flytter seg bare noen centimeter fremover eller bakover før den stopper av giret.

Det virker som at overføringsmekanismen er låst fast. Når jeg vrir hendel / overføringsarm inn og ut later det ikke til å ha noen effekt på clutchlamellene i det hele tatt.

Kan det være overføringsmekanismen som er slitt?

Jeg hadde akkurat strammet kjedet og var ute for å teste dette når clutch wire røk. Kan stramt kjede ha påvirkning på clutch?
Fjærene i clutchpakka er så kraftige at du klarer neppe å vri overføringsarmen nok til å frigjøre clutchen med fingrene. Jeg har fortsatt tro på at du ikke har strammet nok.
..og nei, jeg kan ikke se noen grunn til å tro at det har skjedd noe med clutchen din. Kun at wiren har røket pga slitasje

Spermhvalen
Innlegg: 7
Registrert: 28 jun 2017, 20:06
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F 2011

Re: Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av Spermhvalen »

Du har helt rett. Jeg strammet så godt det lot seg gjøre nå, og vips så funket clutch igjen. Er det mulig... :scratch

Takk for hjelpen i hvert fall! Nå skal jeg ut å kjøre :twothumbs: :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av kjellv »

Spermhvalen skrev: 06 mai 2018, 18:16 Du har helt rett. Jeg strammet så godt det lot seg gjøre nå, og vips så funket clutch igjen. Er det mulig... :scratch

Takk for hjelpen i hvert fall! Nå skal jeg ut å kjøre :twothumbs: :twothumbs:
Godt det løste seg.
Husk finjusteringen nå. Når du slipper ut clutchhendelen sakte skal clutchen ha fullt inngrep før hendelen er helt ute. Når du klemmer hendelen inn skal du kunne klemme den inn 1,5 - 2 cm før clutchen slipper.
God tur :thumleft

hanebiff
Innlegg: 35
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2002

Re: Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av hanebiff »

kjellv skrev: 06 mai 2018, 18:28
Spermhvalen skrev: 06 mai 2018, 18:16 Du har helt rett. Jeg strammet så godt det lot seg gjøre nå, og vips så funket clutch igjen. Er det mulig... :scratch

Takk for hjelpen i hvert fall! Nå skal jeg ut å kjøre :twothumbs: :twothumbs:
Godt det løste seg.
Husk finjusteringen nå. Når du slipper ut clutchhendelen sakte skal clutchen ha fullt inngrep før hendelen er helt ute. Når du klemmer hendelen inn skal du kunne klemme den inn 1,5 - 2 cm før clutchen slipper.
God tur :thumleft
KjellV har full kontroll. Aldri tvil på han :crazy:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Byttet clutch wire - nå får jeg ikke giret

Legg inn av kjellv »

hanebiff skrev: 11 mai 2018, 23:19
KjellV har full kontroll. Aldri tvil på han :crazy:
Nåja.. Hold an litt. Jeg kan jo finne på å bli høy på pæra av slikt :lol
Men godt at saken løste seg, en til som har lært å justere clutchen sin :thumleft

Svar