Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av Ronning »

I midten av mars satte jeg inn sykkelen for en avtalt storservice. Dette gikk jo fint, og den ble utført som den skulle, men det ble avdekket en lekkasje på bakdemper under denne servicen. Jeg ba verkstedet fikse denne, og jeg fikk pris og alt var greit.

Tingen er at nå begynner dette å ta veldig lang tid. Det har jo gått en og en halv måned. Jeg får heller ikke noe voldsom respons fra verkstedet. Har tidligere ringt en gang i uka og mast, og har fått svar om en viss fremgang. Snakket med de i dag, og fikk beskjed om at jeg skulle bli oppringt og informert om nåværende status, men dette skjedde jo aldri. Har ringt 10-11 ganger selv i dag, og ikke fått svar en eneste gang.

Hva ville dere gjort videre? Vært tålmodig, klikka i vinkel, storma butikken? (ja, jeg tuller)
Jeg er tålmodig av natur, men synes i det minste de kunne ringt meg og fortalt hva som skjer.
Utrolig kjedelig å vente på ubestemt tid på det der, nå som sesongen er i full gang.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av AJ »

Jeg tror de fleste vil oppleve en slik situasjon som lei og frustrerende, samtidig som man gjør seg noen tanker og vurderinger om hvor pågående en skal være.
Vi er vel slik innrettet sat vi gjerne unngår harde utfall, som neppe gjør ting bedre for en snarlig og god løsning.

Selv om det ikke er en helt lik situasjon opplevde jeg en lignende treghet hos forhandleren der jeg kjøpte min forrige KTM. Det drøyde og drøyde med ting jeg regnet som helt basic i forb. med en service uten at jeg fikk beskjeder jeg ble særlig klok på.

Senere da en dumhet fra meg førte til at tenningsnøkkelen knakk og jeg måtte bestille nye før en lengre utenlandstur, greide forhandler å forlegge den orange systemnøkkelen i flere dager før han endelig fant den igjen.
En helt sentral nøkkel for å programmere de nye.

Mye rot og manglende beskjeder om hva som skjer når det oppstår ting som kunden absolutt bør holdes orientert om, er min erfaring med denne forhandleren, som jeg er ferdig med for godt.
Og nettopp det blir jo løsningen til slutt i slike tilfeller; man gjør en handel hos forhandleren og ferdig med det.

Men inntil det skjer må man bli ferdig med butikken. Dvs. få tilbake sykkelen i fikset stand, evt. få den fraktet til et annet verksted som kan få jobben gjort.

Vi kunder er egentlig altfor snille overfor serviceytere som ikke gjør jobben sin godt nok. Vi må kan lære oss bedre å konfrontere de det gjelder på en langt mer bestemt måte selv om dette kan oppleves som ubehagelig.

I mitt tilfelle hadde jeg et par lite trivelige telefonsamtaler hvor jeg i etterkant bestemte meg for aldri mer å ha noe med den aktuelle forhandleren å gjøre i framtida.
Livet er for kort til å bruke tid og penger på slike.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av Ronning »

Det verste er jo at man ikke vet noe. Mye enklere hvis de hadde gidda å tatt seg bryet med et forsøk på å forklare anslått tidsbruk, da er det lettere å forstå at noe tar tid.

Det hjelper heller ikke med mye stress for tida, og at sjelen har akutt behov for terapi gjennom mckjøring.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av gsx750_80 »

Dessverre har jeg selv liknende erfaringer, og dessuten hørt om flere andre, tilsvarende, i samme landsdel som du ser ut til å befinne deg i. Jeg har også vært ukevis uten sykkel pga trege verksteder. Det er noen jeg aldri benytter igjen, i Trondheim, men unnlater å nevne navn.
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av cannon »

Ronning skrev: 03 mai 2018, 18:35 I midten av mars satte jeg inn sykkelen for en avtalt storservice. Dette gikk jo fint, og den ble utført som den skulle, men det ble avdekket en lekkasje på bakdemper under denne servicen. Jeg ba verkstedet fikse denne, og jeg fikk pris og alt var greit.

Tingen er at nå begynner dette å ta veldig lang tid. Det har jo gått en og en halv måned. Jeg får heller ikke noe voldsom respons fra verkstedet. Har tidligere ringt en gang i uka og mast, og har fått svar om en viss fremgang. Snakket med de i dag, og fikk beskjed om at jeg skulle bli oppringt og informert om nåværende status, men dette skjedde jo aldri. Har ringt 10-11 ganger selv i dag, og ikke fått svar en eneste gang.

Hva ville dere gjort videre? Vært tålmodig, klikka i vinkel, storma butikken? (ja, jeg tuller)
Jeg er tålmodig av natur, men synes i det minste de kunne ringt meg og fortalt hva som skjer.
Utrolig kjedelig å vente på ubestemt tid på det der, nå som sesongen er i full gang.
Skriv en formell klage og send den. Gjerne på email. Sett en frist og vær konkret med hva som skjer hvis frist ikke overholdes. Be om bekreftelse på mottatt klage.

Online
Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av Toalmar »

Nå vet jeg ikke hvor langt unna det er mellom deg og verkstedet, men hvis det er innenfor rimelig avstand hadde jeg selvsagt reist og oppsøkt dem direkte. Da får du nok snakket med de direkte og kan få vite eksakt hva som gjør at reparasjon drar sånn ut.
Sykkelen din er jo også der så du kan fysisk få sett om det de sier stemmer.
Etter besøket / samtalen ville jeg sendt de en e-post hvor jeg satte visse krav etc.
Vespa 300 GTS 2011 modell

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av fjs »

gsx750_80 skrev: 03 mai 2018, 23:47 Dessverre har jeg selv liknende erfaringer, og dessuten hørt om flere andre, tilsvarende, i samme landsdel som du ser ut til å befinne deg i. Jeg har også vært ukevis uten sykkel pga trege verksteder. Det er noen jeg aldri benytter igjen, i Trondheim, men unnlater å nevne navn.
Jeg bor ikke i området, og kommer mest sannsynlig aldri til å bo i området. Så hvorfor nevner du ikke navn, er det ikke bedre at noen andre også kan sky unna hvis det er så dårlig?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av Stian87 »

Jeg er lite tålmodig av meg og ringer gjerne og maser. Jeg har full forståelse for at ting kan ta tid, men ønsker å få informasjon. Har hatt samme erfaring som deg om at en del tjenester og verksteder er dårlig på kommunikasjon. Det er i seg selv irriterende at ting blir forsinket, men er bare provoserende når man ikke får noen informasjon.

Konkret til hva du spurte om, jeg har ingen tillit til at folk på eget initiativ kontakter meg og følger opp, har så langt omtrent aldri opplevd det med noen som helst. Jeg ville pusha på og mast, samt minnet dem på at de er i servicenæringen og at ryktet deres betyr det meste for overlevelse.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

ZZR-Erling

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg ville vurdert å fått biken, droppa dem, og heller brukt et annet verksted. Er kanskje mulig å fint bruke biken mens dem venter på demperen..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av AJ »

I mitt tilfelle da det oppsto leveringsproblemer med noe så vanlig som tennplugger, spurte jeg om jeg kunne komme å hente sykkelen og kjøre på de gamle pluggene imens de ventet på de nye.
Men nei, det så de helst at jeg ikke gjorde. Fordi "halve" sykkelen var demontert, fikk jeg vite. Verkstedet viste altså ingen vilje til å sette sammen sykkelen igjen for så å gjøre samme jobben igjen senere for å imøtekomme kundens ønsker...
På en måte forståelig, men de kunne jo overraske med å strekke seg litt ekstra for å beholde en fornøyd kunde.
I stedet måtte jeg vente en drøy uke før sykkelen endelig var klar. Ikke lenge, men likevel irriterende. Ikke minst fordi jeg var såpass "generøs" at jeg lot verkstedet få to dager på seg til å gjøre servicen.

Så skal det nevnes at årsaken til denne servicefadesen ikke var forhandlerens skyld, men KTM sin feil sentralt siden det var utviklet helt nye plugger til den nye Super Adventure modellen, som produsenten NKG og KTM åpenbart hadde feilberegnet levering på.
Men de som satt i og skulle byttes kunne helt sikkert gått et par tusen km. til uten at verken de elelr motoren hadde tatt skade av det...

Så ja, enig med ZZR-Erling. Er sykkelen fortsatt hel og kjørbar burde verkstedet kunne greie å si til eieren at han kan kjøre med den til manglende del er på plass i delehyllene.

Nevner kort en hendelse til med Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde. Det røyk den ene coilen midt i sesongen og ny coil var ikke hyllevare på det lokale Guzziverkstedet. I stedet var mekanikeren kreativ og fant en midlertidig løsning med en kompatibel coil fra et annet MCmerke som han satte på provisorisk og som funket helt fint til den nye kom noen dager senere. Dette gjort uten at jeg måtte betale noe ekstra.
God service, absolutt :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av Ronning »

Hadde det ikke vært for at demperen er utplukka og sendt videre, hadde jeg henta sykkelen ja. Men den er nok ikke kjørbar slik det er nå.

Som stian87 også sier løses det meste med god informasjonsflyt. Det savnes stort i tilfelle her.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 07 mai 2018, 23:13
fjs skrev: 04 mai 2018, 07:02
gsx750_80 skrev: 03 mai 2018, 23:47 Dessverre har jeg selv liknende erfaringer, og dessuten hørt om flere andre, tilsvarende, i samme landsdel som du ser ut til å befinne deg i. Jeg har også vært ukevis uten sykkel pga trege verksteder. Det er noen jeg aldri benytter igjen, i Trondheim, men unnlater å nevne navn.
Jeg bor ikke i området, og kommer mest sannsynlig aldri til å bo i området. Så hvorfor nevner du ikke navn, er det ikke bedre at noen andre også kan sky unna hvis det er så dårlig?
Det er ikke alle forunt å bo i trøndelag, det er klart. ;-)

Nettet er fullt av folk som kritiserer alt og alle, nær sagt, nord og ned. Noen ganger med rette, andre ganger uten at det er tilfellet
På mange Yelp reviews feks, er tendensen at folk enten gir full score, eller bånn. Lite midt i mellom, mao.
Jeg har snakket med folk som har fortalt om at de fikk sin forretning ødelagt av kritiske folk på internett. I minst ett slikt tilfelle virket dette
urettferdig og tragisk. Jeg har ganske enkelt ikke følt for å legge ytterligere stein til byrden for "dårlige firma", siden jeg har tenkt at det er antakelig nok av folk som registrerer det samme som meg, og at disse hurtig nok vil grave sin egen grav, selv uten min "hjelp".
Dessuten leses kritikk på nett lett av alt og alle, som slektninger, naboer, kolleger, barn. Folk kan innimellom ha dårlige dager, gjøre tabber, osv. Tror neppe de blir noe bedre av å bli hengt ut på nettet.

Fortjener feks barn å lese dritt om sine foreldre fordi noen mener, med rette eller ikke, at de ikke alltid er fullt kompetente i det de foretar seg?
Jeg mener ikke det.

Dersom personer har opptrådt direkte uredelig eller uhederlig, kunne jeg kanskje vurdere å kritisere hardere, og på slike forum.
Det har jeg feks gjort i forhold til et bilfirma, og jeg baktaler dette firmaet gjerne intenst, når jeg blir fyrt opp, mange år etter..

Men å kritisere bedrifter og personer direkte, identifiserbare, på nettet, vil jeg være litt mer forsiktig med. Det rammer også familier og uskyldige, og "glemmes" aldri.

Derfor valgte jeg denne gangen ikke å henge ut bedrifter jeg mener gjorde en utilstrekkelig jobb. De vil dessuten, som sagt, slite nok
uten at de i tillegg finner masse kritikk ved å google seg selv eller bedriften de arbeider i.

(Når det er sagt, så har jeg ikke alltid fulgt en slik linje. Jeg har navngitt en bilforhandler som etter min mening opptrådte klart uhederlig.
Å opptre uhederlig OG inkompetent er etter min mening mye verre enn kun å være inkompetent, fordi førstnevnte krever et visst overlegg, i tillegg til å ikke være i stand til å gjøre jobben skikkelig. Det er mye mer usympatisk.)
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av ZZR-Erling »

Bra skrevet gsx750

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av Stian87 »

Helt enig i det. Synes også man bør unngå å kritisere navngitte enkeltpersoner (med mindre det er profilerte mennesker), mer innafor å kritisere et verksted. Ellers er jeg enig i at uredlighet og oppførsel som grenser til svindel er noe annet
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Jan Eirik
Innlegg: 2
Registrert: 07 jun 2018, 08:59
Motorsykkelen din: Triumph Trophy 1200, 1996

Re: Reparasjon som drøyer og drøyer. Vanskelig dialog med verksted.

Legg inn av Jan Eirik »

I stedet for å henge ut verksteder eller forhandlere som ikke står til forventningene kan vi kanskje ha en tråd hvor vi anbefaler dem som virkelig leverer? En positiv tråd, hvor den som ikke nevnes kan velge å gå litt i seg selv for å komme på lista?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar