Nye dekk, trenger hjelp.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Kjemix
Innlegg: 3
Registrert: 04 jun 2017, 14:57
Motorsykkelen din: Kawasiki zx6r 2006/Ktm smc r 690 2017

Nye dekk, trenger hjelp.

Legg inn av Kjemix »

Hei!

Jeg kjører en ktm smcr 690, 2017mod.

Jeg må altså investere i nytt bakdekk, og jeg lurte litt på dimensjoner.
Orginalt står det på 160/60r17, og jeg lurte på hva og evnt hvor store forskjeller det hadde blitt hvis jeg går over til 150/60r17.

Mer slitasje? Mindre feste? Lettere å "tilte" i svinger?

Tusen takk for svar ! :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nye dekk, trenger hjelp.

Legg inn av kjellv »

Det er ikke godt å si hvilke endringer du vil oppleve med å bruke andre dekkdimensjoner enn sykkelen er levert med.
Men jeg tror du skal være ganske sikker på en ting: KTM har helt sikkert brukt mye penger på å prøve ut ulike dekk og dekkdimensjoner før de slapp sykkelen på markedet. Det er ganske sikkert den dekkdimensjonen som står i vognkortet sykkelen har de beste kjøreegenskapene med. Den er også typegodkjent med akkurat denne dekkdimensjon, ..og ingen andre dimensjoner :-k

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nye dekk, trenger hjelp.

Legg inn av Juicebox »

Vil det si at man får en mangellapp om man blir tatt med en "feil" dimensjon?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nye dekk, trenger hjelp.

Legg inn av Bjerknez »

Kan ikke tenke meg noen henger seg opp i dette hvis man blir stoppet, men personlig ville jeg nok ikke kjøpt noe annet enn den dekkdimensjonen sykkelen skal ha.

Kanskje med et unntak når det kommer til såkalt custom cruisere og ombygde støpejernskomfyrer hvor brede såler ser tøft ut, men det er uansett ikke slik type sykkel som blir tynet til det ytterste og hvor utseendet er viktigere enn prestasjonene.

Det tar nok sikkert ingen stor skade og gå opp/ned en dimensjon, men jeg ville nok som nevnt holdt meg til den dimensjonen sykkelen står oppført med.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nye dekk, trenger hjelp.

Legg inn av pingvin »

Du har 5" felg og da skal du ha 160 dekk. 150 dekk er vel for 4.25" (vanlig på dualsport sykler). Går sikkert men hvorfor skulle du ville ha 150 dekk? Faktisk tror jeg den blir mer tregstyrt da 150 dekk er ment for smalere felg, når du da setter dekket på bredere felg som du har, vil du skvise ut sidene som gir flatere profil.

Hadde SMC tidligere og visstnok brukte han som var raskest i Supermono cup og kjørte SMC, 180 dekk, da får man omvendt effekt, den er ment for bredere felg så et 180 dekk på smalere felg dytter sidene sammen som gir spissere profil på dekk og blir mer kvikkstyrt (dekket blir også litt høyere som også gjør sykkel mer kvikkstyrt).

Men støtter de andre, kjør original dimensjon.

(For spesielt interesserte, større endurosykler har 2.5" felg og 140 dekk, her blir det virkelig feil med 150 dekk som er ment for 4.25" felg...eller omvendt om du har dual sport sykkel).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Kjemix
Innlegg: 3
Registrert: 04 jun 2017, 14:57
Motorsykkelen din: Kawasiki zx6r 2006/Ktm smc r 690 2017

Re: Nye dekk, trenger hjelp.

Legg inn av Kjemix »

Takk for alle svar!
Da holder jeg meg til 160/60 :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nye dekk, trenger hjelp.

Legg inn av pingvin »

Kan jo heller endre type dekk enn dimensjon, sport touring dekk har gjerne snillere profil men litt mer tregstyrt, banedekk har spissere profil som gjør at detter mer inn i svingen. Og sportsdekk et sted i mellom. Også forskjeller mellom merkene.

Hva er du ute etter, SMC er jo ultra lettstyrt av natur?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

ZZR-Erling

Re: Nye dekk, trenger hjelp.

Legg inn av ZZR-Erling »

Endringer i dimensjonen, kan gå betydelig ut over stabilitet ved pungtering

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Nye dekk, trenger hjelp.

Legg inn av cannon »

Kjemix skrev: 26 mar 2018, 23:27 Hei!

Jeg kjører en ktm smcr 690, 2017mod.

Jeg må altså investere i nytt bakdekk, og jeg lurte litt på dimensjoner.
Orginalt står det på 160/60r17, og jeg lurte på hva og evnt hvor store forskjeller det hadde blitt hvis jeg går over til 150/60r17.

Mer slitasje? Mindre feste? Lettere å "tilte" i svinger?

Tusen takk for svar ! :)
Du får en lavere dekkhøyde og dermed litt lavere sykkel bak. I tillegg får du litt mindre "contactpatch", dvs areal på kontaktflate mellom dekk og underlag. Derav får du litt mer dekkslitasje og litt dårligere grep, kanskje særlig i sving.
Jeg ville gått for std dimensjon.

Svar