Styret sitter fast *LØST*

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Det er ikke fysisk mulig å slå den ut fra oversiden, for det er ikke mulig å nå den med en vanlig dor. Tenkte å skjære den opp i flere mindre deler, for så å slå de ut under ifra?

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Styret sitter fast

Legg inn av chromecast »

Jeg hadde nok sterkt vurdert å la lagerskåla sitte der, tatt meg bryet med å gjøre den ren med rustløser og stålull osv.
Så i med nytt lager på gamle skåla... er jo rullene som er gåene, ikke skåla vel?

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

FredrikE24 skrev: 26 mar 2018, 18:54 Den der tar du med en ekspanderende pipe og en glidehammer.

Evt. En 3-armet tersj som er omvendt.
Skal prøve meg på denne før jeg ev kutter opp... Har tynka skålen inn 5-56 nå...så får vi se...

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

chromecast skrev: 26 mar 2018, 20:33 Jeg hadde nok sterkt vurdert å la lagerskåla sitte der, tatt meg bryet med å gjøre den ren med rustløser og stålull osv.
Så i med nytt lager på gamle skåla... er jo rullene som er gåene, ikke skåla vel?
Rullene var helt ødelagt ja... Vil den bli bra nok til at det er brukanes om jeg rengjør den? 5-56 og stålull? :scratch

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Styret sitter fast

Legg inn av FredrikE24 »

chromecast skrev: 26 mar 2018, 20:33 Jeg hadde nok sterkt vurdert å la lagerskåla sitte der, tatt meg bryet med å gjøre den ren med rustløser og stålull osv.
Så i med nytt lager på gamle skåla... er jo rullene som er gåene, ikke skåla vel?
Jeg er helt enig, om man ikke kan kjenne slitasje, så hadde jeg nok ikke tatt meg bryet om jeg ikke hadde hatt verktøyet :thumleft

Online
Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Rha »

Sist gang jeg byttet det lageret var på min crf 450 og det hadde satt seg. På den var det en minimal kant å få tak i fra bunn, lager skåla gikk ikke utafor, men var en milimeter mellomrom som gjorde det mulig å få tak med med et brytehjern og slå fra undersiden.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... 000018708/
jeg brukte en lignende av den.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Bakstad
Innlegg: 3
Registrert: 23 mar 2018, 16:59
Motorsykkelen din: Honda, Yamaha, etc

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Bakstad »

Hei, ingen vet hva som er feil før du får åpnet styrekrona og sett på lagrene dine.

Høytrykkspyling kan være en årsak, pluss da rust over tid ettersom du har da fjernet smørefett eller tetteringer har blitt skadet.

Det kan også være att låseringer har løsnet og gjør att ting går i stå. Men lite sannsynlig ett problem.

Om du kjenner og føler att du har full kontroll på å vri styret høyre og venstre ville jeg ikke hatt noen problemer med å kjøre sykkelen til verkstedet.

Men, gjør det under redusert fart, utenom rushtid og med en følgebil om mulig.

Aller best, få verkstedet til å plukke opp sykkelen. Det burde de ha tilbudt fra starten av når en kunde ringer om det er trygt å kjøre sykkelen til deres eget verksted. Og kun 8km kan de ta seg tid til, tar de 40 minutter å fikse.

Lykke til!

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Rha skrev: 27 mar 2018, 09:05 Sist gang jeg byttet det lageret var på min crf 450 og det hadde satt seg. På den var det en minimal kant å få tak i fra bunn, lager skåla gikk ikke utafor, men var en milimeter mellomrom som gjorde det mulig å få tak med med et brytehjern og slå fra undersiden.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... 000018708/
jeg brukte en lignende av den.
Har godt tak på skåla fra undersiden...og har slått og slått...og slått... Men den rikker seg ikke... Var hos verkstedet og hentet nytt styrelager nå... De sa jeg kunne pusse vekk overflaterusten og bruke den gamle skåla noen år. Så fikk jeg heller skifte igjen hos dem :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Styret sitter fast

Legg inn av FredrikE24 »

Kan du ta et bilde av verktøyet du bruker og hvor du slår?
Hvor får du tak? Er jo i og for seg en god idé det Rha kommer med, altså et jern med en en svak bøy på, slik at du kan slå fra oversiden.
Jeg hadde nok ofret en litt bred flat skrutrekker og varmet opp denne(rødglødende) og bøyd den svakt slik at man kommer inn på baksida av skåla fra oversiden.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Styret sitter fast

Legg inn av Chanten »

Chanten skrev: 26 mar 2018, 13:57 Så langt, men ikke lenger... Jeg får ikke ut siste del.... Sykkelen er konstruert sånn at jeg ikke kommer til ovenifra... Denne er den nederste ringen.... Hjelp??!! Noen som har tips?
Det er et forholdsvis romslig område fra selve skåla og opp til hullet. Jeg har til og med bøyd en hammer i forsøket...

Uansett... skåla ble pusset med WD40, børste, sandpapir og stålull... Det ble helt ok :thumleft

Sykkelen er montert tilbake og styret svinger :prf

MEN, det spørs om ikke verkstedet får jobben neste gang... Konemor vakke heeelt fornøyd med antall timer tilbrakt i garasjen...

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare! :thumleft :thumleft :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Styret sitter fast

Legg inn av FredrikE24 »

Chanten skrev: 27 mar 2018, 15:32 Konemor vakke heeelt fornøyd med antall timer tilbrakt i garasjen...
HÆÆ?! :-k :-k :crazy: :crazy:

Svar