Mistet nøkkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Honda-Bjarne »

Stian87 skrev: 07 feb 2018, 09:59 Høres ut som et glimrende argument for aldri å kjøpe noe annet merke. Bytte ut så mye drit og alle de kostnadene, høres helt fjernt ut.
Eller sørge for at man til enhver tid har 2 nøkler til en Honda med HISS :D
Det er heller ikke noe problem å kode om hvis man vet fremgangsmåte, men igjen, man må ha en fungerende nøkkel tilgjengelig.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Stian87 »

Honda-Bjarne skrev: 07 feb 2018, 10:30
Stian87 skrev: 07 feb 2018, 09:59 Høres ut som et glimrende argument for aldri å kjøpe noe annet merke. Bytte ut så mye drit og alle de kostnadene, høres helt fjernt ut.
Eller sørge for at man til enhver tid har 2 nøkler til en Honda med HISS :D
Det er heller ikke noe problem å kode om hvis man vet fremgangsmåte, men igjen, man må ha en fungerende nøkkel tilgjengelig.
Det er for så vidt et veldig godt poeng, ha alltid to nøkler :lol Og sørg for å bestill ny om du mister den ene :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av cannon »

Honda følger her et prinsipp som jeg liker. Sikkerheten er knyttet til sykkelens eier, og ingen andre kan kopiere nøkler uten av eier selv stiller en korrekt kodet nøkkel til rådighet.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Stian87 »

cannon skrev: 07 feb 2018, 11:30 Honda følger her et prinsipp som jeg liker. Sikkerheten er knyttet til sykkelens eier, og ingen andre kan kopiere nøkler uten av eier selv stiller en korrekt kodet nøkkel til rådighet.
Er ikke så sikker på at det gir bedre sikkerhet. Sikkerhet handler også om at rett person skal ha tilgjengelighet, noe et slikt regime ikke har. Så lenge man er registrert som sykkelens eier, kan legitimere deg som det og kan fremvise vognkort på at sykkelen er din så bør det definitivt være god nok dokumentasjon.

Så spørsmålet er vel i hvilken grad Honda sitt regime faktisk øker sikkerheten, med andre ord reduserer risikoen for at andre får tilgang til nøkkelen. Hvor stor sannsynlighet det er for at risikoen skal inntreffe. Hvilke verdier det er tale om å beskytte. Målt opp mot de kostnader og merarbeid det skaper for eier av sykkelen.

For meg fremstår det unødvendig
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av cannon »

Du kan sikkert ha rett i det.
Jeg liker bare prinsippet der ingen andre enn meg som eier kan skaffe en fungerende nøkkel. Om det ene eller det andre regimet er mer eller mindre sikkert, det kan sikkert diskuteres til man blir blå.
De reelle kostnadene for hvermansen i denne sammenheng er vel i snitt mikroskopiske i forhold til mc-kostnadene gjennom et liv. Jeg har havnet i denne situasjonen 1 gang, og jeg tror ikke det skjer igjen:)
Snart må det vel være slutt på nøkkeltullet. Biometri, mobiltelefon og for eksempel Bluetooth eller NFC bør snart erstatte dette gammeldagse skrotet.

Gabriel
Innlegg: 4
Registrert: 04 feb 2018, 18:38
Motorsykkelen din: Honda CBR 125 2007

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Gabriel »

Da har nøkkelen heldigvis kommet til rette :D Førsteprioritet nå blir å skaffe reservenøkkel. Takker for svar :)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Fsva »

Bra at nøkkelen kom til rette. Jeg er sinnsykt smart og legger ofte nøklene mine på veldig lure steder hvor de er umulige å finne :scratch :roll Denne har i hvert fall reddet meg flere ganger :knegg [youtube]https://youtu.be/dxyajtakhPg[/youtube]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Kawagutten »

Du er ikke nødt til å forholde deg til en Honda forhandler. Du kan gå til noen som har driver med nøkler og har det rette utstyret så de kan lage en kopi av både av emne og kode.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av cannon »

Kawagutten skrev: 09 feb 2018, 05:53 Du er ikke nødt til å forholde deg til en Honda forhandler. Du kan gå til noen som har driver med nøkler og har det rette utstyret så de kan lage en kopi av både av emne og kode.
Kan man kjøpe den nye ukodede hiss-nøkkelen der også? Vet du hvor, feks i Oslo?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av kjellv »

cannon skrev:
Kawagutten skrev: 09 feb 2018, 05:53 Du er ikke nødt til å forholde deg til en Honda forhandler. Du kan gå til noen som har driver med nøkler og har det rette utstyret så de kan lage en kopi av både av emne og kode.
Kan man kjøpe den nye ukodede hiss-nøkkelen der også? Vet du hvor, feks i Oslo?
Nei for all del. Støtt ikke din lokale forhandler. Det beste er om han forsvinner..?


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 09 feb 2018, 07:03
cannon skrev:
Kawagutten skrev: 09 feb 2018, 05:53 Du er ikke nødt til å forholde deg til en Honda forhandler. Du kan gå til noen som har driver med nøkler og har det rette utstyret så de kan lage en kopi av både av emne og kode.
Kan man kjøpe den nye ukodede hiss-nøkkelen der også? Vet du hvor, feks i Oslo?
Nei for all del. Støtt ikke din lokale forhandler. Det beste er om han forsvinner..?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg spurte fordi jeg er overrasket hvis 3.-parter selger hiss--nøkler.
Utover det så tenker jeg at mc-forhandlere ikke skal være mer "fredet" enn andre bransjer. Det kalles bare konkurranse, De som foventer å bli "støttet" av sine kunder vil slite mer og mer. Det er forhandleren som skal støtte kundene sine.
De som er seriøse og skikker seg bra klarer seg
De som ikke forstår kundebehov og/eller er for grådige, de mister sine kunder til de seriøse.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av kjellv »


cannon skrev: Utover det så tenker jeg at mc-forhandlere ikke skal være mer "fredet" enn andre bransjer. Det kalles bare konkurranse, De som foventer å bli "støttet" av sine kunder vil slite mer og mer. Det er forhandleren som skal støtte kundene sine.
De som er seriøse og skikker seg bra klarer seg
De som ikke forstår kundebehov og/eller er for grådige, de mister sine kunder til de seriøse.
Jeg kan love deg, mcforhandlerne føler seg ikke fredet. Spesielt ikke om vinteren i lavsesong. Noen er heldige og har også andre bein å stå på.
Men det som skjer om det du kaller sunn konkurranse får utvikle seg veldig mye lengre er at enda flere forhandlere slutter med MC og begynner i bransjer som tjener penger hele året. Vi har mistet mange de siste 20 årene, dette er det tilslutt vi som kunder som taper mest på.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av cannon »

kjellv skrev: 09 feb 2018, 07:45
cannon skrev: Utover det så tenker jeg at mc-forhandlere ikke skal være mer "fredet" enn andre bransjer. Det kalles bare konkurranse, De som foventer å bli "støttet" av sine kunder vil slite mer og mer. Det er forhandleren som skal støtte kundene sine.
De som er seriøse og skikker seg bra klarer seg
De som ikke forstår kundebehov og/eller er for grådige, de mister sine kunder til de seriøse.
Jeg kan love deg, mcforhandlerne føler seg ikke fredet. Spesielt ikke om vinteren i lavsesong. Noen er heldige og har også andre bein å stå på.
Men det som skjer om det du kaller sunn konkurranse får utvikle seg veldig mye lengre er at enda flere forhandlere slutter med MC og begynner i bransjer som tjener penger hele året. Vi har mistet mange de siste 20 årene, dette er det tilslutt vi som kunder som taper mest på.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Enig. Det du skriver er rene fakta. Og det er forhandlerne som må løse utfordringen sin.
Litt støtte fra enkelte lojale lokale kunder hjelper knapt. Vi forbrukere søker naturlig dit det er enklest og billigst å handle, både i mc-bransjen og i alle andre bransjer.
Bransjer som ikke tilpasser seg ny kundeadferd blir spist opp. Trist men sant.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av Relax »

kjellv skrev: 09 feb 2018, 07:45
cannon skrev: Utover det så tenker jeg at mc-forhandlere ikke skal være mer "fredet" enn andre bransjer. Det kalles bare konkurranse, De som foventer å bli "støttet" av sine kunder vil slite mer og mer. Det er forhandleren som skal støtte kundene sine.
De som er seriøse og skikker seg bra klarer seg
De som ikke forstår kundebehov og/eller er for grådige, de mister sine kunder til de seriøse.
Jeg kan love deg, mcforhandlerne føler seg ikke fredet. Spesielt ikke om vinteren i lavsesong. Noen er heldige og har også andre bein å stå på.
Men det som skjer om det du kaller sunn konkurranse får utvikle seg veldig mye lengre er at enda flere forhandlere slutter med MC og begynner i bransjer som tjener penger hele året. Vi har mistet mange de siste 20 årene, dette er det tilslutt vi som kunder som taper mest på.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg er enig i dette!
Nå snakker vi om MC, men dette gjelder mange andre fag/ emner også...
Snart er handelssenter /byer bare sko butikker, H&M, og noen cafe / konditorier ( som jeg liker !!!, altså konditoriene) ) ,,,resten finner du på nett...dvs "byen" / handelssenter ( og MC butikken) er kun "show-rooms" og handelen foregår på nett etterpå.
I gamledager var "showrooms" en del av firmaet , men i dag er de ikke det, Dvs diverse butikker går "ad dundas", men netthandel tjener penger på dem.

Joda, dette vil gå seg til ( antagelig) ..netttbutikker vil ha de "showrommene" ( utstillinglokaler i kjøpesenter /butikker/ byer ala Googles, Amazones osv. ) ..men det tar noen år...flere år..og i mellomtiden miste mange jobben sin ...og vi forbrukere( bikers) mister , i mellomtiden, service, #gammeldags "knowhow" tilgjengelighet, lokalt miljø, hjelp der og da!!!! , og betryggelsen ved at man fortsatt kan få fikset ting mens man er "on the road" forsvinner. Det er forskjell på å få fikset ting i løpet av dagen , neste dag og bestille ting over nett osv. ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mistet nøkkel

Legg inn av FredrikE24 »

En bekjent er låsesmed, han har ikke noe problemer med å kopiere koden og file Honda HISS-nøkler hvertfall :)
Viktigste er at man har en nøkkel fra før.

Svar