Angrer på installasjon av Power Commander V

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av MrVilla »

Hei

Etter å ha hatt en mistanke om at sykkelen ikke gikk helt 100% så leverte jeg den inn for en sjekk hos et lokalt verksted her. Dem kjørte en test på eksosen og den viste riktignok at på den ene sylinderen så var det veldig mye uforbrent bensin. Jeg så målingene og det var nesten off the chart ifølge innehaver. Vanlig måling lå på under 50 og jeg hadde flere 100 ppm (eller noe i den duren). Han sa at jge merket sikkert at det poppet litt når jeg kjørte og slapp gassen og det stemte jo. Dette ville da eliminere dette i stor grad.

Det beste alternativet for å fikse dette mente han var en PCV, og jeg var enig med ham i det. Fra før av så sto det en manuel sak som jeg følte ble litt for teknisk for min del (En Kuryakin wild things fuel injection controller). Årsaken til å i det hele tatt bruke en Fuel tuner er fordi den har et uorginalt anlegg som endrer litt på karakteristikken for hva fabrikk ECU var programmert for. (var ihvertfall det jeg ble fortalt)

Vi ble enige om å få satt i en PVC og som sagt så gjort. Nå var det en del problemer med å få den til å virke skikkelig på sykkelen men etter litt iherdig innstats så fikk dem det til. Dem måtte visst riktignok disable noe tenningkontroll i denne PCV'en men det skulle ifølge mekaniker ha lite å si. Uansett så fikk jeg etter litt tid beskjed om at nå gikk den som den skulle og det var bare å hente den.
Målingene var helt topp og viste under 20 ppm og alt var bare fryd.

Imidlertid så er jeg ikke så fornøyd. Verkstedet har sikkert gjort en helt grei jobb, men denne PCV'en har medført en del uvente ting.
For det første så popper den mer enn noen gang. Det er skikkelig gale så hver gang jeg kommer i en nedoverbakke så må jeg holde inne clutchen for ikke det skal smelle helt vilt.
For det andre så har den et langt høyere turtall enn den hadde før. Det virker som om sykklelen angstrenger seg så fort den kommer over 60! Når jeg leverte den inn så gikk den på et helt avslappet turtall opp til 100 men nå høres den ut som en gressklipper!

Er det noen som har erfaring med PCV som kan gi meg noen råd her? For å være ærlig så driter jeg i ppm med uforbrent bensin dersom det er dette som er resultatet. Jeg trudde jo den skulle bli bedre og ikke verre!

Setter pris på alle råd her. Kommer det ikke inn noen så er det mulig jeg bare røske av hele greia og prøver uten noe. Jeg har ingen ide om hvordan jeg skal monter på den Kuryakin greia igjen...:)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av cannon »

Snakk med Espen Klev hos klev Tuning. Jeg tror ikke du har fått kyndig hjelp her, og at det er årsaken til forverringen.
Og jeg ville krevd pengene tilbake fra verkstedet.
Edit
Etter nærmere ettertanke: hvis det er så store avvik mellom sylindrene så er det sannsynlig at det er noe feil med sykkelen som bør utbedres før PCV eller annen fuel-kontroll kan monteres med godt resultat. Kanskje den fungerer best uten PCV eller lignende? Mest sannsynlig så trenger ikke sykkelen noe ekstra på grunn av byttet eksosanlegg.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av Greenone »

Som forrige poster sier, dersom sykkel ikke går som den skal så er det tuningen hos verkstedet som ikke er gjort skikkelig.

En PCV fungerer glimrende til jobben den skal gjøre. Den boksen du hadde er ikke å anbefale.

Vedrørende popping; jeg skriver nå på generelt grunnlag da jeg ikke kjenner akkurat din sykkel, men som oftest blir man plaget med dette problemet når man setter på eksosanlegg uten katalysator kombinert med at systemet som slipper luft inn i eksosanlegget for å forbrenne uforbrent bensindamp ikke er fjernet eller plugget igjen. Dette systemet jobber normalt sammen med katalysatoren. Når katalysator fjernes blir det problemer.
-Systemet må plugges igjen
-Dersom det fortsatt er popping kan det hjelpe noe med tuning
-Alternativt sett på originalt anlegg igjen
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av MrVilla »

Takker for kommentar. Å få pengene tilbake fra verkstedet skal vel godt gjøres tenker jeg. Men jeg vil uansett ta turen innom og be dem om å se på dette og se hva dem kan gjøre for å fikse problemet.
Vet dere om det er mulig å la den Power Commanderen stå på men disable den sånn rent programmesig? Da vil jeg finne ut hvordan den går uten tenkte jeg.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av mekkern »

FØRST så setter du sykkelen på et verksted som vet hva de driver med og finner eventuelle feil med sykkelen-som gjorde at du i utgangspunktet oppsøkte et verksted.
så kan du få satt et 0 map for å finne ut hvordan den faktisk fungerer før du korrigerer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av cannon »

Enig med begge de foregående. PAIR-systemet bør blokkeres hvis du ikke liker poppingen i pottene dine. Denne "poppingen" skjer ogaså i originalanlegget, men den skjer i form av forbrenning internt i eksosanlegget og lyden dempes ganske godt. I åpent anlegg uten kat og med redusert lyddemping vil poppingen høres (og synes).

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av MrVilla »

Den poppingen eksisterte i veldig liten grad før jeg byttet fuel injector. Tror derfor ikke det har noe med selve eksosanlegget å gjøre, men med timiningen på antennelsestyringen eller noe i den duren

Skal se om jeg får koblet den til en pc selv slik at jeg får lest av innstillingene som er satt i dag....det kunne vært nyttig

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av Greenone »

MrVilla skrev: 10 okt 2017, 14:18 Den poppingen eksisterte i veldig liten grad før jeg byttet fuel injector. Tror derfor ikke det har noe med selve eksosanlegget å gjøre, men med timiningen på antennelsestyringen eller noe i den duren

Skal se om jeg får koblet den til en pc selv slik at jeg får lest av innstillingene som er satt i dag....det kunne vært nyttig
Hadde de ikke deaktivert tenningsjusteringsdelen (null map) sa du i første post? Popping er avhengig av at luft og uforbrent bensin mix`en i potta er i et blandingsforhold som er antennelig når det møter varmen i potta. Så det er fullt mulig at det ble verre etter tuning som du sier, da tuning endrer dette forholdet. Likevel er nå ofte dette ikke hovedårsaken.

Du kan selv legge inn et null map for å deaktivere PCV`ens funksjon hvis du er normalt pc kyndig. NB!! Husk å lagre eksisterende map på pc`en din før du gjør noe annet. Gjør du ikke det, er det borte dersom du gjør endringer. Et null map laster du ned fra powercommander.com, eller enda enklere, du tar ctrl+a i fuel og ignition tabellene og taster 0 og "enter" før du sender map tilbake.

Men sykkelen må uansett til noen som har bremsebenk, utstyr til å måle avgass og kunnskap til å tune.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av MrVilla »

Pokker og! Skrev en lang post her som bare forsvant når jeg plutselig var logget ut!

Vel vel....snakket med verkstedet
Grunnen til at jeg fikk litt popping var at det mappet som dem hadde lagt inn muligens ikke var 100% korrekt for min sykkel med det eksosanlegget. Ettersom dem ikke hadde en dyno så kunne dem ikke garantere dette. Når det er en sykkel som er orginal så er det ikke noe problem, men når man har endret noe så kan det skje at mappet ikke passer 100% og slikt som popping kan skje. Det betyr da at man må finjustere litt på mappingen.
Hadde han hatt en dyno så hadde dem fikset dette på 1 time. Uten den så blir det prøving og feiling, og det sa han at det er bedre jeg gjør selv. Skal dem finjustere en custom sykkel så kan det ta lang tid og bli dyrt.

Hadde jeg visst dette før jeg bestilte denne saken så hadde jeg muligens droppet hele opplegget. Det var aldri meningen her at jeg skulle sitte og tune denne selv men ok. Jeg mente at jeg sa at det var uorginalt anlegg men det er muligens at denne informasjonen ikke kom helt frem.

Så....jeg kommer nok bare til å koble den til en pc, lagre mappet og laste opp et null map. Akkurat nå har jeg ikke tid til dette så jeg får se når dette blir.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av Greenone »

MrVilla skrev: 11 okt 2017, 09:26 Pokker og! Skrev en lang post her som bare forsvant når jeg plutselig var logget ut!

Vel vel....snakket med verkstedet
Grunnen til at jeg fikk litt popping var at det mappet som dem hadde lagt inn muligens ikke var 100% korrekt for min sykkel med det eksosanlegget. Ettersom dem ikke hadde en dyno så kunne dem ikke garantere dette. Når det er en sykkel som er orginal så er det ikke noe problem, men når man har endret noe så kan det skje at mappet ikke passer 100% og slikt som popping kan skje. Det betyr da at man må finjustere litt på mappingen.
Hadde han hatt en dyno så hadde dem fikset dette på 1 time. Uten den så blir det prøving og feiling, og det sa han at det er bedre jeg gjør selv. Skal dem finjustere en custom sykkel så kan det ta lang tid og bli dyrt.

Hadde jeg visst dette før jeg bestilte denne saken så hadde jeg muligens droppet hele opplegget. Det var aldri meningen her at jeg skulle sitte og tune denne selv men ok. Jeg mente at jeg sa at det var uorginalt anlegg men det er muligens at denne informasjonen ikke kom helt frem.

Så....jeg kommer nok bare til å koble den til en pc, lagre mappet og laste opp et null map. Akkurat nå har jeg ikke tid til dette så jeg får se når dette blir.
Ok. Null map fikser du selv. Si ifra hvis du trenger hjelp.

MEN det å forsøke å tune sykkelen på måfå uten benk og avgassmåling er nytteløst dersom du skal ha dette korrekt. Alternativt kan du kjøpe autotune og o2 sensor og tune selv på veien dersom du er godt motorkyndig, men dette kommer du isåfall til å bruke mye tid og penger på. Mer enn et kompetent verksted tar for jobben. (selv om resultatet potensielt er det beste dersom man gjør dette selv på veien)

Så mitt råd er å ta den til et verksted som har utstyr og kunnskap. Map`ene som finnes på powercommander.com spriker så mye at du vet ikke hva resultatet er. De fleste av de er alt for fete for å ha en sikkerhetsmargin. Resultatet her kan potensielt være bensinuttynnet olje som smører vesentlig dårligere bare som et eksempel. Og setedynoen fungerer svært dårlig. At et verksted har lastet opp et generisk map og i tillegg ber deg prøve ut på egenhånd er helt bak mål.

Dessuten er det noe rart dersom de fant to vidt forskjellige avgassmålinger i utgangspunktet. Dette bør jo også sjekkes.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av MrVilla »

Takker for hjelpen! Skal huske på deg dersom jeg treffer på noen hindringer når jeg kommer så langt. Jeg er adskillig mer kyndig på en pc enn på en motor. Liker veldig godt å mekke litt, men jeg er jo absolutt ingen mekaniker. Har heller aldri gjort noe som helst med det elektriske på en sykkel så jeg føler meg rimelig usikker her. Uansett så ser jeg ingen utfordringe med å laste opp en null map. Det skal nok gå helt greit.
Sjangsen er MEGET stor for at jeg ikke kommer til å legge inn noe nytt map dersom det virker å fungerer greit. Da lar jeg bare denne PCV'en være.

Virker ikke som det er noe verksted i nærheten som har det riktige utstyret her for å tune mc.

PS: Er også interessert i å vite hvilket map dem brukte da jeg ikke finner noen som passer min sykkel!

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av BC45 »

Jeg synes det virker som verkstedet ditt bare har tatt en sjanse og håpet på det beste når de tunet sykkelen din. Hvis de ikke opplyste om dette på forhånd, hadde jeg krevd pengene tilbake.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av MrVilla »

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er bare skuffet. Å løpe inn og forlange pengene tilbake føler jeg er litt drøyt. Dem fikset forsåvidt den delen av problemet som dem anså som viktig. Sørge for korrekt fuel og luft mengde. Målingene viser at det er veldig bra.
Den popping delen er visst for dem en mindre bekymring da dette er "lett" å fikse ved små justeringer.

Kommunikasjonen burde uansett vært bedre fra verkstedet. I det øyeblikk dem ser at det er ingen map som passer så burde dem gitt beskjed om det og eventuell risiko forbundet med dette. Da hadde situasjonen nå vært en helt annen.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av BC45 »

MrVilla skrev: 11 okt 2017, 11:04 Kommunikasjonen burde uansett vært bedre fra verkstedet. I det øyeblikk dem ser at det er ingen map som passer så burde dem gitt beskjed om det og eventuell risiko forbundet med dette. Da hadde situasjonen nå vært en helt annen.
Det var det jeg tenkte på. Hvis jeg hadde fått vite at de ikke hadde et map som passet til sykkelen min, men at de kunne prøve et annet for å se om fungerte bra, så hadde jeg takket nei. Det er jo et sjansespill å prøve et map som ikke engang er beregnet på sykkelen din. Det høres ut som verkstedet har gjort en feil som ikke har opplyst om dette på forhånd (eller underveis) og at du derfor ikke skal måtte betale for dette.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Angrer på installasjon av Power Commander V

Legg inn av Greenone »

MrVilla skrev: 11 okt 2017, 11:04 Sørge for korrekt fuel og luft mengde. Målingene viser at det er veldig bra.
Bare en liten kommentar til dette;
Siden de ikke hadde en dyno og kunne kjøre sykkel i gir under last (over hele gassområdet) er dessverre ikke disse målingene verdt noe.
Dette kan like gjerne være mye verre nå enn det var. Og i aller ytterste konsekvens skadelig. Det som ikke høres bra ut er at du nå opplever at sykkelen ikke går riktig som du beskriver i første post. (ikke poppingen)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Svar