Ladespenning?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Ladespenning?

Legg inn av cannon »

Firebladen slutta å lade. Målte stator og den var gåen. Jeg visste ikke om regulator var gåen så jeg kjøpte begge deler (fra Wemoto).
Skiftet stator og lot gammel regulator stå. Ladespenning er nå ok (ca 14,3 v ved tomgang).
Jeg har også kjøpt et lite innstikk-voltmeter til strømuttaket som jeg har ved siden av turteller. Da kan jeg følge litt med på ladespenning når jeg kjører. Jeg måler nå alt mellom 12,8 og 15,3 volt, og spenningen varierer ganske raskt. Variasjonene er uavhengig av strømforbruk og motorens turtall.
Spørsmål; er dette normalt, eller kan det være en indikasjon på at regulatoren ikke er helt frisk?

Kan for øvrig anbefale denne smarte dingsen (kr. 26,- hjem i postkassa inkl, frakt) :

http://www.ebay.com/itm/Dual-Ports-3-1A ... Sw32lYrpPj

Og for de som lurer eller tviler; den billige dingsen angir spenning likt med et Fluke-multimeter som kostet ca 2000,- da det var nytt.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Ladespenning?

Legg inn av Greenone »

Uavhengig og varierende fra ~batterispenning opp til ~normal ladespenning mens tomgang er på 14,3 høres vel ikke helt normalt ut. Jeg tror jeg ville sjekket evnt. dårlig kontakt i ladekjeden og deretter byttet rr for test siden du har den liggende.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Ladespenning?

Legg inn av ejs »

Er vel ca. 14,4v som ble være max ladespenning for å unngå " koking " av batteriet. :scratch
If it ain't broke, I'll break it.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ladespenning?

Legg inn av cannon »

ejs skrev: 28 sep 2017, 15:20 Er vel ca. 14,4v som ble være max ladespenning for å unngå " koking " av batteriet. :scratch
Det stemmer. Men det gjelder nok for konstant ladespenning over tid. Raske variasjoner slik jeg måler fører ikke til varme eller koking. Men kanskje det er unormalt.
Skal prøve tipset lengre opp her. Bytter til ny rr og ser om ladespenningen jevner seg ut.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Ladespenning?

Legg inn av Greenone »

Kan jo nevne at ladespenning innenfor spec på min skal være 14,2v - 15,2v på litt turtall.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ladespenning?

Legg inn av cannon »

Greenone skrev: 28 sep 2017, 09:15 Uavhengig og varierende fra ~batterispenning opp til ~normal ladespenning mens tomgang er på 14,3 høres vel ikke helt normalt ut. Jeg tror jeg ville sjekket evnt. dårlig kontakt i ladekjeden og deretter byttet rr for test siden du har den liggende.
Har nå prøvd den nye regulatoren. Den gir de samme variasjonene i ladespenning. Og jeg har kontrollmålt på utspenning rett på regulator. Samme resultat. Konkluderer med at dette er i orden.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Ladespenning?

Legg inn av Greenone »

cannon skrev: 28 sep 2017, 20:52
Greenone skrev: 28 sep 2017, 09:15 Uavhengig og varierende fra ~batterispenning opp til ~normal ladespenning mens tomgang er på 14,3 høres vel ikke helt normalt ut. Jeg tror jeg ville sjekket evnt. dårlig kontakt i ladekjeden og deretter byttet rr for test siden du har den liggende.
Har nå prøvd den nye regulatoren. Den gir de samme variasjonene i ladespenning. Og jeg har kontrollmålt på utspenning rett på regulator. Samme resultat. Konkluderer med at dette er i orden.
Ble litt nysgjerrig så jeg tok en kikk i servicemanualen (du har den sikkert selv også). Der står det at batterispenning<ladespenning<15,5v @5000 rpm med fjernlys på. Så verdiene stemmer jo sånn sett med det du har målt. Synes bare at selve spenningsvariasjonen slik du beskrev hørtes unormalt ut. Har bare vært borti jevn ladespenning som følger og stabiliserer etter strømforbruk og til dels rpm. Vanligvis jobber vel disse regulatorene lynraskt og kontinuerlig med dumping av overskuddstrøm, men det er sikkert variasjoner med design. Da er det vel i orden :twothumbs:
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ladespenning?

Legg inn av cannon »

Greenone skrev: 28 sep 2017, 22:22
cannon skrev: 28 sep 2017, 20:52
Greenone skrev: 28 sep 2017, 09:15 Uavhengig og varierende fra ~batterispenning opp til ~normal ladespenning mens tomgang er på 14,3 høres vel ikke helt normalt ut. Jeg tror jeg ville sjekket evnt. dårlig kontakt i ladekjeden og deretter byttet rr for test siden du har den liggende.


Ble litt nysgjerrig så jeg tok en kikk i servicemanualen (du har den sikkert selv også). Der står det at batterispenning<ladespenning<15,5v @5000 rpm med fjernlys på. Så verdiene stemmer jo sånn sett med det du har målt. Synes bare at selve spenningsvariasjonen slik du beskrev hørtes unormalt ut. Har bare vært borti jevn ladespenning som følger og stabiliserer etter strømforbruk og til dels rpm. Vanligvis jobber vel disse regulatorene lynraskt og kontinuerlig med dumping av overskuddstrøm, men det er sikkert variasjoner med design. Da er det vel i orden :twothumbs:
Tror det er ok. Og honda-regulatorer er jo ikke berømt for god kvalitet. Kanskje det er store variasjoner mellom merkene?

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Ladespenning?

Legg inn av Greenone »

cannon skrev: 28 sep 2017, 20:52
Tror det er ok. Og honda-regulatorer er jo ikke berømt for god kvalitet. Kanskje det er store variasjoner mellom merkene?
Ja, kan sikkert være litt forskjell. Tipper da kanskje på design ift sykkel. Nå har du jo uansett en kjekk måler så du ser jo om det blir noe problemer med en gang :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Svar