Honda VFR 800

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Honda blå
Innlegg: 5
Registrert: 03 sep 2017, 23:51
Motorsykkelen din: Honda VFR

Honda VFR 800

Legg inn av Honda blå »

Jeg har en Honda VFR 2000 mod. Jeg har et problem med f1 lampen. lampen lyser når jeg setter på lys eller bruker blinklys og bremselys. Hvis jeg bruker lyshornet når lysene er på stopper motoren. Noen lyse ideer her inne? mistenker spenningsregulatoeren men er usikker på om det kan være noe annet. Byttet batteri men feilen er der fortsatt. Hvis jeg kjører med parklys tar det en stund før f1 lyser (gløder). Annywanne. Svein A

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Honda VFR 800

Legg inn av FredrikE24 »

Siden du mistenker ladingen. Hva er batterispenninga?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Kjellrf »

Byttet du batteriet uten å måle hvor bra sykkelen lader?
Regulatoren ryker i utgangspunktet hver gang du kjører med dårlig batteri. Slik har Honda konstruert den.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Honda VFR 800

Legg inn av cannon »

Du må måle ladespenningen. Den bør ligge i overkant av 14 volt. Batterispenningen bør være i overkant av 12 volt og den er sikkert ok hvis batteriet er nytt.

Og jeg antar du mener FI-lampen?

Når du har FI lampe som lyser så må du finne ut hvilken feilkode som forårsaker at lampen lyser. For dette trenger du servicemanualen eller noen som kan denne sykkelen. Og google gir ofte svaret.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Honda VFR 800

Legg inn av cannon »


Honda blå
Innlegg: 5
Registrert: 03 sep 2017, 23:51
Motorsykkelen din: Honda VFR

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Honda blå »

Spenningen ligger på 13.2volt . Feilen kom etter bytte av batteri og jeg har prøvd 2 batterier. Hvis det er som Kjellrf sier (se over) kan det jo være problemet?? Ny regulator er på vei så får vi se. Takk for gode ideer :) . Holder tråden informert

Honda blå
Innlegg: 5
Registrert: 03 sep 2017, 23:51
Motorsykkelen din: Honda VFR

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Honda blå »

Da har jeg vært i garasjen og sjekket med motor igang. Spenning på batteriet ligger på 13 volt før start av motor. Med motor igang har jeg 14,2 volt men ved bruk av lyshornet faller den til 11 volt og motor stanser. Ved bruk av kjørelys merker jeg at motor ikke går helt rent men den går. Hvis jeg i tillegg til kjørelys bruker bremselysene stanser motoren. Spenningsregulatoren ?

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Honda VFR 800

Legg inn av SverreOlsen »

Ville sakt du har noe ledninger som er dårlig, spenningsregulatoren regulerer spenningen så det holde så eg jevnt på 14,2-14,4 volt.
Hoss deg virke det som det neste kortslutter når du fører strøm til ledningsnettet som går til lyset, du må gå over koblinger og ledninger på lyset først ville eg sakt. Eg er ikke noe voldsom på feilsøking med multimeter men tror kansje du kunne funnet ut om feilen ligger i ledningene ved hjelp av ett, men skal ikke si helt hvordan en gjer det.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Honda VFR 800

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, ingen dårlig tanke det.

En kortslutning til jord vil nok føre spenningen rett i kjellern og motoren stopper.

Honda blå
Innlegg: 5
Registrert: 03 sep 2017, 23:51
Motorsykkelen din: Honda VFR

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Honda blå »

OK. Så ved mye forbruk av strøm ( lys,bremselys,blinklys og lyshornet) kan jeg få dette problemet? Da må det være en fellesnevner her. Ramma er vel hovedjordingen på sykkelen hvor alle punkter til jord skal være tilknyttet? Finnes det en jordingskinne et eller annet sted på sykkelen, evnt hvor?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Honda VFR 800

Legg inn av FredrikE24 »

Minuspolen på batteriet er vel kobla rett i ramma. Så man kan vel kalle ramma for jordskinne.
Du har jo sikkert en eller annen ledning fra styret som det kan være feil på.

Kan jo også være at regulatoren i seg selv kneler når den belastes. At det er noe galt med regulatoren.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Greenone »

Har du målt stator? Du kan ha lavere spenning enn spec der, eller en delvis kortslutning til jord som kommer ved belastning. Det er ofte greit å verifisere hele ladekjeden med komponenter og kontakter før man sjekker andre ting litt i blinde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Hondaduden
Innlegg: 2
Registrert: 06 jul 2018, 17:26
Motorsykkelen din: Honda vfr 800 fi-x

Re: Honda VFR 800

Legg inn av Hondaduden »

Har akkurat det samma problemet. Først byttet jeg batteri ingen nytte.
Kjøpte ny regulator og stator nå har jeg 14,2-4.
Så fort jeg skrudde på lys stoppet den eller gikk sinsykt ujevnt og det loktet bensin.

Jeg har målt alle ledninger og kan ikke finne noen problem fremme i ledningsnettet, batteri polen til ramme har kontakt.
Jeg klypte minus på lenings nette til hovedlysene og skjøttet dem i gafflene og da forsvant probleme med at den stopper/gårvondt. Stopper når jeg bruker blinklys da.
Har plukket av kjølerene målt minus på vifta og den ledning er målt 0.00 Ω.
Kan hende problemet ligger der siden vifta er 1 av rundt 6 jording punktene som vfr 800 98-99 har.
Skal under søke det litt mere, nå i ferien.

Svar