Vinterlagring - uisolert garasje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Eirikvestfold »

Nå som vi nærmer oss vinteren lurer jeg litt på vinterlagring.

Et alternativ er på et oppvarmet lager til 2500-3000,- (tror jeg) for vintersesongen.

Det andre alternativet er i egen garasje. Den er ikke isolert, så må i så fall dekke den til. Så blir det Ihvertfall ikke de største variasjonene i temperatur.

Hva gjør dere? Er det i utgangspunktet ikke anbefalt å lagre i egen garasje?
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av kjellv »

Det er ingen problem å vinterlagre i uisolert kald garasje.
Det er først og fremst to ting du skal sørge for:
1. Sjekk at kjølevæsken er god og ikke gammel. Den må tåle de kuldegradene du kan forvente i området du bor i, pluss noen grader til for sikkerhets skyld.
2. Lagre sykkelen med helt full bensintank. Full bensintank gjør at det er svært lite luft på tanken. Da slipper du unna kondens i tanken. Det er i luften som er i tanken kondensering skjer, først og fremst i temperaturskifte mellom +5 til -5 grader.
Sykkelen tåler kulde. Trekk over den et gammelt laken eller noe så slipper du unna støvfall som legger seg på sykkelen. Batteriet tåler også kulde. Lade det helt opp og koble fra -polen, evt sett på vedlikeholdslading utpå vinteren en gang.

FJRen min overvintrer på denne måten hvert år den :thumleft

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Eirikvestfold »

Takk for tips. Gjør du noe for lakken/plasten?
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av FredrikE24 »

Bare la sykkelen stå luftig, så er det det beste. Ikke dekk den til med noe som fanger opp fuktighet.
Oppvarmet garasje er vel og bra, men i det lange og brede ikke noe bedre enn en tørr og kald garasje.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av kjellv »

Eirikvestfold skrev: 29 aug 2017, 19:41 Takk for tips. Gjør du noe for lakken/plasten?
Ikke annet enn at jeg sørger for en skikkelig vask før sesongslutt.
I år har jeg tenkt å prøve denne. Vi selger Motorex hos oss, og jeg har tenkt å prøve dette selv mest for å gjøre erfaringer med produktene vi selger.
http://www.motorex.com/index.cfm?oid=11 ... tragId=114
Moto Protect.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Stian87 »

Enig med de over. Vask sykkelen og sørg for å ha full tank (ikke start den mens den står lagret). Det har vært anbefalt å sette sykkelen på depotstøtter eller flytte trille den litt en gang i blant for ikke å få kantete hjul. Jeg vet ikke om det er noe i dette, men det koster så lite at jeg gjør det. Koble til vedlikeholdslader, sett deg i godstolen med en pils og vent på våren :twothumbs:
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Greenone »

Dersom ikke oljen er relativt ny kan det være lurt å bytte den + filter. Forøvrig ikke noe problem å lagre slik som allerede nevnt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av BC45 »

Jeg har tidligere hatt syklene mine i varm garasje, men har ikke tilgang på det i år. Er det greit å la sykkelen stå ute under vanntett trekk eller vil det kunne bli for lite luft med tanke på kondens?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av kjellv »

BC45 skrev: 29 aug 2017, 21:27 Jeg har tidligere hatt syklene mine i varm garasje, men har ikke tilgang på det i år. Er det greit å la sykkelen stå ute under vanntett trekk eller vil det kunne bli for lite luft med tanke på kondens?
Nei!
Dette er ingen god løsning. Vanntett overtrekk er greit i perioder med dårlig vær, men ikke for langtidslagring. Det puster ikke, og du vil får store problemer med korrosjon og sopp. Alt er vått hele tiden, tørker ikke opp igjen.
Ikke prøv!

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av overlay »

BC45 skrev: 29 aug 2017, 21:27 Jeg har tidligere hatt syklene mine i varm garasje, men har ikke tilgang på det i år. Er det greit å la sykkelen stå ute under vanntett trekk eller vil det kunne bli for lite luft med tanke på kondens?
Det som kjell skrev, pluss at trekket vil stå å piske lakken hele vinteren.
Enkelte forhandlere tilbyr også vinterlagring :)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av BC45 »

overlay skrev: 29 aug 2017, 21:43
BC45 skrev: 29 aug 2017, 21:27 Jeg har tidligere hatt syklene mine i varm garasje, men har ikke tilgang på det i år. Er det greit å la sykkelen stå ute under vanntett trekk eller vil det kunne bli for lite luft med tanke på kondens?
Det som kjell skrev, pluss at trekket vil stå å piske lakken hele vinteren.
Enkelte forhandlere tilbyr også vinterlagring :)
Jeg kan ha sykkelen hos min lokale Yamaha forhandler, så da satser jeg på det :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av cannon »

Fra en tidligere tråd om vinterlagring:

2 alternativer for vinterlagring:

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.

Eller;

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av overlay »

BC45 skrev: 29 aug 2017, 22:32
overlay skrev: 29 aug 2017, 21:43
BC45 skrev: 29 aug 2017, 21:27 Jeg har tidligere hatt syklene mine i varm garasje, men har ikke tilgang på det i år. Er det greit å la sykkelen stå ute under vanntett trekk eller vil det kunne bli for lite luft med tanke på kondens?
Det som kjell skrev, pluss at trekket vil stå å piske lakken hele vinteren.
Enkelte forhandlere tilbyr også vinterlagring :)
Jeg kan ha sykkelen hos min lokale Yamaha forhandler, så da satser jeg på det :thumleft
Eventuelt tilby en slant til en bekjent med lagringsplass :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 29 aug 2017, 23:18 Fra en tidligere tråd om vinterlagring:

2 alternativer for vinterlagring:

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.

Eller;

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
Haha, en fint sammendrag dette angående alle bekymringer rundt MC lagring. Kan strengt tatt ikke se det store problemet med dette. Gjør det enkelt. Gjør rein sykkelen (for egen del for å slippe inngrodd skitt når sesongen starter), fyll opp tanken og sett den inn i garasjen og ta deg en pils. Så ja, er helt enig med deg. :thumleft

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Greenone »

cannon skrev: 29 aug 2017, 23:18 Fra en tidligere tråd om vinterlagring:

2 alternativer for vinterlagring:

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.

Eller;

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
Jeg er enig i KISS prinsippet, og internett`ets forkjærlighet for å unødig komplisere selv den enkleste ting, men svaret ligger nok heller i mellom disse to. Dog mye nærmere det siste. De få rådene i denne tråden koster ikke mange kalorier (eller penger) og kan være lurt å følge dersom man har en sykkel som man bryr seg ihvertfall litt om.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Svar