Hva er begrunnelsen for å lagre med 98-oktan, og å blande inn olje? Jeg har vinterlagret sykler i kald garage i en mannsalder, mange ulike typer med og uten innsprut. Bensin som lagres noen måneder oppleves helt lik som "fersk" bensin. Syklene er lettstartet, de går like bra og alt er på stell, uansett hvor gammel bensinen er. Det samme gjelder bensin til plenklipper og motorsag. Ingen merkbar forskjell.
Jeg tenker: 4 til 6 måneder i garasjen for en motorsykkel kan kalles parkering. Syklene utsettes uansett ikke for værre påkjenninger enn de gjør ved vanlig bruk gjennom sesongen, med varme, kulde, fuktighet osv.
HVIS jeg skulle bruke "oljetrikset" (noe jeg ikke skal) så ville jeg ha blandet bittelitt olje i bensinen ved nesten tom tank og deretter tomgangskjørt sykkelen noen minutter, for deretter å fylle opp tanken med ren bensin uten olje. Ingen grunn til å "brenne" mer olje enn nødvenig i forbrenningskammer.