Vinterlagring - uisolert garasje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 02 apr 2018, 20:15
Bergen skrev: 02 apr 2018, 20:09 Angående bensin fikk jeg et tips her før vinteren. Hell i en knapp halv desiliter 2 takts olje på full tank og kjør sykkelen 10 min før lagring. Ryker litt på første tank, men beskytter overflater og skader ingen verdens ting.
Høres ut som et godt tips. Noterer meg dette i tillegg til å fortsette med å fylle full tank 98 oktan de siste kjøreturene før vinterlagring.
Hva er begrunnelsen for å lagre med 98-oktan, og å blande inn olje? Jeg har vinterlagret sykler i kald garage i en mannsalder, mange ulike typer med og uten innsprut. Bensin som lagres noen måneder oppleves helt lik som "fersk" bensin. Syklene er lettstartet, de går like bra og alt er på stell, uansett hvor gammel bensinen er. Det samme gjelder bensin til plenklipper og motorsag. Ingen merkbar forskjell.
Jeg tenker: 4 til 6 måneder i garasjen for en motorsykkel kan kalles parkering. Syklene utsettes uansett ikke for værre påkjenninger enn de gjør ved vanlig bruk gjennom sesongen, med varme, kulde, fuktighet osv.
HVIS jeg skulle bruke "oljetrikset" (noe jeg ikke skal) så ville jeg ha blandet bittelitt olje i bensinen ved nesten tom tank og deretter tomgangskjørt sykkelen noen minutter, for deretter å fylle opp tanken med ren bensin uten olje. Ingen grunn til å "brenne" mer olje enn nødvenig i forbrenningskammer.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 02 apr 2018, 21:01
AJ skrev: 02 apr 2018, 20:15
Bergen skrev: 02 apr 2018, 20:09 Angående bensin fikk jeg et tips her før vinteren. Hell i en knapp halv desiliter 2 takts olje på full tank og kjør sykkelen 10 min før lagring. Ryker litt på første tank, men beskytter overflater og skader ingen verdens ting.
Høres ut som et godt tips. Noterer meg dette i tillegg til å fortsette med å fylle full tank 98 oktan de siste kjøreturene før vinterlagring.
Hva er begrunnelsen for å lagre med 98-oktan, og å blande inn olje? Jeg har vinterlagret sykler i kald garage i en mannsalder, mange ulike typer med og uten innsprut. Bensin som lagres noen måneder oppleves helt lik som "fersk" bensin. Syklene er lettstartet, de går like bra og alt er på stell, uansett hvor gammel bensinen er. Det samme gjelder bensin til plenklipper og motorsag. Ingen merkbar forskjell.
Jeg tenker: 4 til 6 måneder i garasjen for en motorsykkel kan kalles parkering. Syklene utsettes uansett ikke for værre påkjenninger enn de gjør ved vanlig bruk gjennom sesongen, med varme, kulde, fuktighet osv.
HVIS jeg skulle bruke "oljetrikset" (noe jeg ikke skal) så ville jeg ha blandet bittelitt olje i bensinen ved nesten tom tank og deretter tomgangskjørt sykkelen noen minutter, for deretter å fylle opp tanken med ren bensin uten olje. Ingen grunn til å "brenne" mer olje enn nødvenig i forbrenningskammer.
98 oktan har typisk inneholdt lite eller ingen etanol, i motsetning til 95 oktan. Pga problemer knyttet til etanol i drivstoff velger mange å fylle opp med 98 oktan før vinterlagring. (Evt fordeler med å blande inn olje er jeg ikke kjent med)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av AJ »

Begrunnelsen er å unngå dårlig bensinkvalitet og innvendig smøring av tanken med tanke på evt. kondens.
95 oktan bensin, som er standarden nå til dags, har dårligere "lagringskvalitet" enn 98 oktan i det den inneholder mer etanol, som altså forringes over tid i langt større grad enn 98 oktan.
En del vil sikkert se på dette som en udokumentert påstand. Og det skal jeg ikke si meg uenig i.
Men jeg vil nå uansett ikke gå på akkord med disse tingene og fyller konsekvent på 98 oktan når sykkelen vinterlagres. Neste gang det skjer vil altså tanken også få en liten dose 2-takstolje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av FredrikE24 »

Ved vinteropplag av fritidsbåt, der ser jeg på fylling av tanker før opplag som en grei regel. Stort volum og store tanker hvor kondens kan feste seg og renne ned og blande seg.
På en liten motorsykkeltank derimot, ser jeg egentlig ikke helt nødvendighet, men selvfølgelig, ønsker man å minimere sjansen så er det helt klart best.

Når det gjelder aldring av bensin, så har jeg ikke troa.
Har en moped på hytta, står fort i flere år mellom hver gang den startes(den står i et vedskjul). Åpner bensinkrana og tråkker den i gang som ingenting hver gang.
Har noen tohjulinger og en bil stående i utlandet. Står gjerne hele vinteren. Det også starter som ingenting.
Motorsager, snøfresere og gressklippere likeså. Choke og drar i snora.
Ingen får full tank, ingen får totaktsolje utenom motorsagene.

Jeg lagret min MC på nesten tom tank både denne vinteren og den forrige. Det bekymrer meg ingenting, og ikke er det problemer heller.
Jawaen som jeg har kjørt i hele vinter har stått ute i snø og regn, kjørt i varmegrader og kuldegrader. Stått varmt og trillet ut og omvendt, ingen kondens i bensin.
Ikke åpnet en forgasser heller som har irret innvendig heller før, noen gang.

Å toppe tanker før lagring gjør jo ingenting, men ser ikke på det som veldig nødvendig etter mine erfaringer.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av kjellv »

Hver eneste vår får vi en del scootere (50cc) på verkstedet som ikke vil starte etter vinteropplag. De aller fleste tilfeller er det nok å drenere forgasser, evt bytte ut bensinskvetten på tanken. Så helt uproblematisk kan man ikke si at vinterlagring kan være.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Juicebox »

Apropos vinterlagring, hvor vanlig er det å henge syklene og er det trygt å gjøre det? Syns det er en kul tanke og fordelene kan jo være at det tar mindre gulvplass, slipper å belaste dekkene og det ser ganske spektakulært ut når den henger ute i garasjen, stuen eller showrommet :P

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Jompa »

Juicebox skrev: 02 apr 2018, 23:51 Apropos vinterlagring, hvor vanlig er det å henge syklene og er det trygt å gjøre det? Syns det er en kul tanke og fordelene kan jo være at det tar mindre gulvplass, slipper å belaste dekkene og det ser ganske spektakulært ut når den henger ute i garasjen, stuen eller showrommet :P
Ikke særlig vanlig. Har bare hørt om en som gjorde det. En bygdeoriginal som hengte Gileraen opp i ei bjørk for å hvile hjulene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Juicebox skrev: 02 apr 2018, 23:51 Apropos vinterlagring, hvor vanlig er det å henge syklene og er det trygt å gjøre det? Syns det er en kul tanke og fordelene kan jo være at det tar mindre gulvplass, slipper å belaste dekkene og det ser ganske spektakulært ut når den henger ute i garasjen, stuen eller showrommet :P
Belastning på dekkene kan du nok bare glemme. Er nok en betydelig større risiko å forsøke å henge biken opp, men finner du feste i RAMMA, skader det nok ikke mer enn eventuellt litt lakk.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Juicebox »

Man ser jo at det finnes løftere som bare bruker et festepunkt, svingarmbolten eller rundt det området, og kanskje et annet punkt for å stabilisere sykkelen. Om man har noe sånt installert i veggen, selvsagt må veggen være forsterket, kan det være en kul løsning.

Vil det ha noe å si om sykkelen blir lagret i en wheelie-posisjon, mtp olje og bensin?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, måtte bevege litt på smilebåndet nå merket jeg. Belaste dekkene?

Jeg kan være petimeter selv, men tåler ikke dekkene kontakt med tørt underlag i noen måneder så er dte jaggu meg ikke liv laga, hehe.

Dette med vinterlagring og synsing rundt dette har jo tatt helt av her synes jeg. Vask sykkelen, smør kjedet, og fyll opp tanken. Så setter du den bort og evt. under et laken for å holde støv/pollen unna. Vedlikeholdslader er nok kjekt og koble til hvis sykkelen står veldig kaldt over lenger tid muligens, men bortsett fra det, så kan jeg ikke skjønne at en sykkel skal ta skade av å stå rolig noen måneder.

Som tidligere nevnt så er den økte faren for andre skader større ved å henge den opp enn å la den stå på hjulene som den er designet for.

ZZR-Erling

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Juicebox skrev: 03 apr 2018, 15:29 Man ser jo at det finnes løftere som bare bruker et festepunkt, svingarmbolten eller rundt det området, og kanskje et annet punkt for å stabilisere sykkelen. Om man har noe sånt installert i veggen, selvsagt må veggen være forsterket, kan det være en kul løsning.

Vil det ha noe å si om sykkelen blir lagret i en wheelie-posisjon, mtp olje og bensin?
Du kan jo ikke henge biken fast i et punkt lavere enn tyngdepunktet 😁

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Juicebox »

Det handler bare om forskjellige preferanser og det som gjør mennesker ulike og spesielle ;) men ja, øker faren ja, øker også showfaktoren om man ikke har en ordinær garasje men et showrom!

Med belastning av dekk så var baktanken min bare at det skulle leses som en myte. Unnlot å skrive det fordi jeg vet at sykkelfolk, som alle andre folk, selv vet best hva som er best ;)

Alt annet har blitt diskutert tidligere og vi alle vet at sykkelen burde stå på to hjul, men det å henge opp syklene gir andre fordeler også. Ville bare høre synspunkter og ideer rundt det og ikke at det ikke burdes eller at ideen burde forbys :P

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av Juicebox »

ZZR-Erling skrev: 03 apr 2018, 15:55
Juicebox skrev: 03 apr 2018, 15:29 Man ser jo at det finnes løftere som bare bruker et festepunkt, svingarmbolten eller rundt det området, og kanskje et annet punkt for å stabilisere sykkelen. Om man har noe sånt installert i veggen, selvsagt må veggen være forsterket, kan det være en kul løsning.

Vil det ha noe å si om sykkelen blir lagret i en wheelie-posisjon, mtp olje og bensin?
Du kan jo ikke henge biken fast i et punkt lavere enn tyngdepunktet 😁
Vel, kanskje ikke henge men løfte den om man skal være pirkete ;)

ZZR-Erling

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvilke andre fordeler? Plass?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?

Legg inn av FredrikE24 »

Har ved to anledninger hengt min 300kilos sykkel i taket. Funka det, men om vinteren får den stå på støtta :) midtstøtta, men sidestøtta hadde ikke gjort meg noe!

Svar