Slip on til MT 09

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Htrafoss
Innlegg: 12
Registrert: 26 aug 2017, 10:48
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 - 850cc - 2015 Modell

Slip on til MT 09

Legg inn av Htrafoss »

Hei,

Mitt første innlegg her, så beklager om dette er postet feil. I så fall får admin bare korrigere/slette.

Jeg har en Yamaha MT09 med Akrapovic fullanlegg (det nyeste med Karbontip som er ihht nye EU regler).

Straight to the point: Jeg ønsker mer lyd og vurderer å fjerne DB-killeren som sitter i potta.

Hører fra noen at denne er punkt-sveiset fast, mens andre sier det kun er en skrue som må fjernes. Noen som kan hjelpe med korrekt svar?

Spm 2:
Siden jeg har dette anlegget - er det mulig å kjøpe eksempelvis SC Project Slip-On (eller andre SC Slip-on anlegg) å montere på Akra Anlegget?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Slip on til MT 09

Legg inn av JK95 »

MT-09 kommer kun med helanlegg, du får ikke slip-on tim MT-09 ;)

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Slip on til MT 09

Legg inn av Marshall »

Brukte sånn ca 30 sekunder på å finne denne.

https://www.youtube.com/watch?v=X3aWyhUGO_Q
braaAAap :mc1

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Slip on til MT 09

Legg inn av BC45 »

Htrafoss skrev: 26 aug 2017, 15:56 Hører fra noen at denne er punkt-sveiset fast, mens andre sier det kun er en skrue som må fjernes. Noen som kan hjelpe med korrekt svar?
Det stemmer at den er punkt-sveiset for å gjøre det vanskeligere å fjerne db-killern. Det er mange som har gjort det og det finnes flere gode videoer på youtube som viser fremgangsmåten.

Htrafoss
Innlegg: 12
Registrert: 26 aug 2017, 10:48
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 - 850cc - 2015 Modell

Re: Slip on til MT 09

Legg inn av Htrafoss »

Hei,
Takk for info og gode svar. Spurte for jeg var innom en MC sjappe hvor jeg spurte og de mente den ikke var punkt-sveiset.
Sett videoen det refereres til ovenfor, men den viser jo ikke hvordan selve jobben gjøres - kun "sluttresultatet":-)

Får søke litt mer på nettet så finner jeg nok ut av det:-) Takk for info og hjelp!

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Slip on til MT 09

Legg inn av BC45 »

Htrafoss skrev: 27 aug 2017, 10:10 Hei,
Takk for info og gode svar. Spurte for jeg var innom en MC sjappe hvor jeg spurte og de mente den ikke var punkt-sveiset.
Sett videoen det refereres til ovenfor, men den viser jo ikke hvordan selve jobben gjøres - kun "sluttresultatet":-)

Får søke litt mer på nettet så finner jeg nok ut av det:-) Takk for info og hjelp!
Jeg så denne videoen for en stund siden. Tror dette er den enkleste måten å fjerne db-killern på, men da må man ha et spesielt verktøy som man får kjøpt på ebay til noen hundrelapper :)

[urlhttps://www.youtube.com/watch?v=sfaxLHf1ETU][/url]

Htrafoss
Innlegg: 12
Registrert: 26 aug 2017, 10:48
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 - 850cc - 2015 Modell

Re: Slip on til MT 09

Legg inn av Htrafoss »

Takk for tips, men er det nye Akra anlegget som selges nå (som jeg har) helt likt som denne eldre utgaven?
Tenker da på hvordan DB killeren er festet?

Klarer dette verktøyet å "knekke av" punktsveisingen inni potten eller må man drille ut sveisingen før man bruker verktøyet?

Noen som har en video fra begynnelse til slutt av denne prosessen?

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Slip on til MT 09

Legg inn av DirtDiver »

det du må gjøre er at du skrur av potten, så skrur du av carbon dekselet, under der er det en punktsvei, bor den ut med ca 3-4 mm. bor.
så må du dra ut DBkilleren, den sitter JÆVLIG godt fast, det jeg gjorde var at jeg klemte med en vannpumpe/rør tang på en av de små utgangene og slo med klubbe på rørtangen.
bruk noe rustløser eller noe spray som har en "krypende"effekt å spray det inn mellom dben og potten.
jeg laget noen stygge merker i DBkilleren men det driter jeg i da den bare eventuelt skal inn igjen hvis jeg må på kontroll :)

Htrafoss
Innlegg: 12
Registrert: 26 aug 2017, 10:48
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 - 850cc - 2015 Modell

Re: Slip on til MT 09

Legg inn av Htrafoss »

Tusen takk for svar. Har du laget noe "festemekanisme" igjen ift DB killeren når den settes inn igjen?
Tenker da ift en skrue som "kiler" den fast ved hjelp av en påsveiset mutter?

Er det noen på Østlandet (Oslo/Follo) som kunne tenke seg å gjøre en slik jobb og som kan dette/gjort det før? Mot betaling selvsagt :-)
Har verken utstyr eller kunnskap til å gjøre det selv :-)

Htrafoss
Innlegg: 12
Registrert: 26 aug 2017, 10:48
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 - 850cc - 2015 Modell

Re: Slip on til MT 09

Legg inn av Htrafoss »

Tusen takk for svar. Har du laget noe "festemekanisme" igjen ift DB killeren når den settes inn igjen?
Tenker da ift en skrue som "kiler" den fast ved hjelp av en påsveiset mutter?

Er det noen på Østlandet (Oslo/Follo) som kunne tenke seg å gjøre en slik jobb og som kan dette/gjort det før? Mot betaling selvsagt :-)
Har verken utstyr eller kunnskap til å gjøre det selv :-)

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Slip on til MT 09

Legg inn av DirtDiver »

jeg har bare tatt en M4 skrue og kappet den å satt den i hullet med en mutter på baksiden, da detter den ikke ut

Svar