Forgasser'n

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Xtrion
Innlegg: 10
Registrert: 23 jul 2017, 22:33
Motorsykkelen din: ktm 250sx kx60

Forgasser'n

Legg inn av Xtrion »

Hallois!

Har en gammal sx250 som har akkr blitt i mitt eie. Den gikk ganske dårlig rett etter jeg kjøpte den. Etter demontering av div ting for å sjekke status, viste det seg å være løse skruer til eksosporten
IMG_1527.JPG
Etter det fikk Motoren har en fin overhalling med nytt stempel, pakninger osv. Rådelager og div andre lager virket ok!

Forgassern ble overhalt og satt til grunninnstillingene.

Oppstart og innkjøring gikk som smør. Eneste det røyk noe j.. og tårene trillet pga uforbrent bensin. Justerte inn luftskruen, men fortsatt sur lukt. Og fikk heller ingen respons på tomgangsskruen, da den ville dø ut med gassen av.
Så her måtte det være noe annet.

Det slo meg at jeg burde sjekke høyda på flottøren, dro opp manualen og fant riktig instilling. Syntes den så kanskje en millimeter høy ut, så jeg justerte den 2mm lavere :crazy:
Nå gikk den bedre, men forsatt litt røyk, men det kan muligens ha med pga jeg brukte 2t olje når jeg satt i stemplet :redface

Uansett. Dro den noen runder på jordet, kjørte flere ganger og lot den ble go og kald mellom hver gang.
Hadde et svev og plutselig "bløøøp" akkurat som den var tom for bensin. Stoppet umiddelbart og sjekket bensin og div, kjørte ned til bilen og sjekket tennpluggen. Nå er ikke jeg ekspert på tennplugger, men den ser ikke ut som den har gått for tørt hvertfall?
IMG_1933.JPG
Da er spørsmålet endelig her.. kan 1mm på flotøren avgjøre at den suger forgassern tom og at svevet gjordet så den sugde inn luft?
Hvordan vet jeg om forgassernåla står for lavt og at den ikke går for tørr ved pådrag?

Mvh Tom Ivar R
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Forgasser'n

Legg inn av Rune75 »

Pluggen sier at den får alt for mye bensin.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Forgasser'n

Legg inn av Greenone »

Nå er det fryktelig lenge siden jeg var borti forgassere, men dersom du har justert høyde etter manualen burde det være ganske riktig. Du sa at alle innstillinger er satt tilbake til grunninnstillinger. Men sjekket du at dyse faktisk er original størrelse? Hva med slitasje på nåla?
Jeg synes vel kanskje pluggen din viser for fet oljeblanding. (evnt. i tillegg til bensin. Vanskelig å se.)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Forgasser'n

Legg inn av Toalmar »

Jeg vil vel tro at ved for lav flottør innstilling vil motoren stoppe hvis du kjører på høyt turtall (Mye pådrag)
Hvis flottør innstillingen er for høy vil den kanskje renne over. Jeg synes også pluggen du viser til viser mye olje.
Hvilken 2-taktsolje bruker du?
Den gang jeg kjørte 2-takter så var ikke olje olje rett å slett. Man får som regel det man betaler for.
Det er også nevn her dysestørrelse, den ville jeg ha sjekket også.
Hva med tennpluggen, har den rett varmeverdi?
Hva med luftfilter, originalt eller type ala KN?
I tillegg vet jag at hvis forgassere står over tid med bensin i så kan noen små kanaler tette seg.
Det er som regel ikke nok bare å åpne den og blåse den ren. Det kan hende du må bruke litt ordentlig rens.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Xtrion
Innlegg: 10
Registrert: 23 jul 2017, 22:33
Motorsykkelen din: ktm 250sx kx60

Re: Forgasser'n

Legg inn av Xtrion »

Takk for gode svar! Har sjekket litt ang forslagene her. Dysa var den største som var foreslått i manualen. Main jet 175. Det står skrevet slik 172 (168,170,175).. Luftfilteret har jeg byttet til orginale KTM filtre.Pluggen er den varmeverdien som det står beskrevet i manualen. Forgasseren er renset godt med piperensere, osv. Byttet oljetypen fra Motul 800 2t offroad til Shell Advanced racing X 2t. Nå har pluggen fått ny farge. Blitt litt hvitere på isolatoren. Savner kanskje litt brunfarge?
20916085_10159117207350456_8152985_n.jpg
Nå har jeg fått et nytt problem. Tviler vel på at det har noe med oljen å gjøre. Men crossern ruser seg plutselig litt etter pådrag eller gassing. Noe køddent når man ligger i god knekk i en sving og kjenner crossern drar selv mot min vilje. Det er ikke gass-spjelet som ikke går ned eller stram vaier.

Noen andre ideer hva det kan være? Skjer ikke hele tiden heller. (ps: den ble sånn før jeg bytta filter og olje)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Xtrion den 17 aug 2017, 21:10, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forgasser'n

Legg inn av FredrikE24 »

Med tanke på siste post, så synes jeg det høres ut som den får litt lite fuel. Går den og "tripper" etter en har blitt varm etter å ha gasset litt er dette typisk litt mager blanding. Ser også på pluggen at den godt kan få litt mer fuel. Du kan nok flytte klipset på nåla et hakk ned for å løfte nåla. Se hvordan det går.

Har tunet mye gassere, og som regel så liker de fleste å tune totaktere til å gå altfor magert og det skjæres i et sett. Selv kjøpte jeg en Jawa totakter til vinterbruk og her var det satt inn ny gasser, og den var justert altfor feit. Flytta først klipset på nåla et hakk opp for å redusere litt, og det ble for mye(den gikk for magert, måtte tvinges litt opp i turtall før den trøkka til :P ). Gikk derfor opp et hakk på hoveddysa og ned på nåla, da ble det smud.
Nå endte det med at jeg faktisk skifta hele Mikuni Flatslide-gassern, til en Mikuni Roundslide jeg hadde liggende, men det fordi jeg liker de best. Lufteskruen er i grunn kun for tomgang, så den er bra om den går fint på tomgang.

Xtrion
Innlegg: 10
Registrert: 23 jul 2017, 22:33
Motorsykkelen din: ktm 250sx kx60

Re: Forgasser'n

Legg inn av Xtrion »

Takk! Det skal jeg prøve! Tar noen runder med det nye filteret først for å se hvordan den går da. Kan filteroljen ha noe å si? biltema filter olje på den dagen jeg følte den kødda. Luftskruen har ingen påvirkning på pådrag? Der er det høyden på nåla og main jet som bestemmer blandingen?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Forgasser'n

Legg inn av Geiroe »

Falsk luft er selvfølgelig sjekket ut av saken.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forgasser'n

Legg inn av FredrikE24 »

I stor grad dette jeg justerer på. Begge deler har en påvirkning fra du begynner å gi gass til du har full åpning. Nåla er jo den som regulerer bensinmengden med luften som passerer gjennom når du løfter gasserstempelet. Nåla og hoveddyse går litt i hverandre, må bare finne den rette mixen av de to.
Så får du den til å gå ganske så bra, så kan du begynne å tenke på finjustering. Dette blir typisk når du kommer opp i fart og det begynner å trekke tungt på forholdsvis høyt turtall. Du gir mer gass, men det blir bare mer bråk og lite fartsøkning, da er det som regel for mye fuel innvolvert. Gå ned på dysa, et så lite hopp du får til(er vel fort to størrelser som er det minste spranget). Juster etter med nåla og prøv igjen. Skal man få det helt perfekt, så tar slikt tid. Det viktigste er at du ikke kjører magert.

Jeg har ikke opplevd noen gang at totaktsolja har noe å si, kjører på biltema selv, da det er billigst. Filterolja like så, alt forbrennes. En totakter skal ryke litt :) Ryker den fryktelig mye kan man jo kanskje mistenke gåen simring mellom veivhus og girkasse, men det er heller tvilsomt. Har opplevd dette på en moped en gang, og da gikk den som bare det, men det røyk veldig blått.

Xtrion
Innlegg: 10
Registrert: 23 jul 2017, 22:33
Motorsykkelen din: ktm 250sx kx60

Re: Forgasser'n

Legg inn av Xtrion »

Geiroe skrev: 17 aug 2017, 21:19 Falsk luft er selvfølgelig sjekket ut av saken.
Tror jeg skal dobbeltsjekke med litt startgass

ZZR-Erling

Re: Forgasser'n

Legg inn av ZZR-Erling »

Filterolja har ingenting å si, med mindre det er totalt oversausa så det drypper.
Ser ut som du skjærer snart!
Du må fete den opp. Begynn med å heve min jet.

ZZR-Erling

Re: Forgasser'n

Legg inn av ZZR-Erling »

Ser lett på stemplene vi har byttet at 2T olja har betydning for hvor rent det blir i motoren. 800V fra Motul er veldig bra olje.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Forgasser'n

Legg inn av Greenone »

Dersom den henger på etter fullgass pådrag kan det tyde på at hoveddysa er litt liten. Er det fra rundt 1/2 gass kan det kanskje være nålehøyde.

Veldig forenklet sett kan du dele dette i 3.
lufteskruen - tomgang
nålehøyde - 1/2 gass
hoveddyse - full gass
Men alle vil påvirke over et større område, men hovedvekten av arbeidsområdet er i midten. F.eks; lufteskruen har mest påvirkning på tomgang og litt mot 1/4 gass, men stor sett ingenting på 1/2. Nålehøyde har mest påvirkning litt under og over 1/2 gass, men lite på full gass. Hoveddyse har mest påvirkning på full gass, men litt ned mot 1/2 gass også. Så er det en balanse eller slåsskamp :knegg mellom å finne rett justering på alle.

Pass på at flottørhøyden nå er riktig. Den skal du ikke justere med i utgangspunktet.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Xtrion
Innlegg: 10
Registrert: 23 jul 2017, 22:33
Motorsykkelen din: ktm 250sx kx60

Re: Forgasser'n

Legg inn av Xtrion »

Oisann! Her har det kommet inn en drøss med svar! Takk :) Har bytta reedventiler, gummien mellom forgasser og sylindern. Ny rengjøring av forgasser. Fin tunet flotør med vinkelmåler og bruksanvisninger i hue og ræva. Flytta nåla et hakk opp. En liten forbedring, men nå syntes jeg den bråker mer enn forventa trøkk. Tyder vel på litt mye suppe da? Trippinga er ikke så ille da. :)

Svar