Rar lyd i motor MT07

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av Bjerknez »

KevinmsR6 skrev: 26 jun 2017, 23:46 Men du har jo mekaniske lyder i motoren bjerknez :) og om disse oppfattes som ulyder eller vanlige motorlyder er jo opptil øret som lytter og hvilke erfaring personen som lytter har tidligere med motorsykler og motor lyder:) selvfølgelig går en og sjekker med forhandler om man mener det finnes en lyd som ikke burde være der...

Men en motorsykkel har mekaniske motorlyder:)
Det jeg mener er:

Hvis man tar utgangspunkt i at lyden i motoren når man starter den som splitter ny er riktig og slik den skal være, og har dette som utgangspunkt, så har jeg ikke opplevd lyder som har tilltrekt min oppmerksomhet. Hadde jeg plutselig hørt en "hvinelyd" etc. som definitivt ikke hører hjemme i en motor så hadde jeg sporenstreks dratt rett på verksted.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av KevinmsR6 »

Bjerknez skrev: 26 jun 2017, 23:50
KevinmsR6 skrev: 26 jun 2017, 23:46 Men du har jo mekaniske lyder i motoren bjerknez :) og om disse oppfattes som ulyder eller vanlige motorlyder er jo opptil øret som lytter og hvilke erfaring personen som lytter har tidligere med motorsykler og motor lyder:) selvfølgelig går en og sjekker med forhandler om man mener det finnes en lyd som ikke burde være der...

Men en motorsykkel har mekaniske motorlyder:)
Det jeg mener er:

Hvis man tar utgangspunkt i at lyden i motoren når man starter den som splitter ny er riktig og slik den skal være, og har dette som utgangspunkt, så har jeg ikke opplevd lyder som har tilltrekt min oppmerksomhet. Hadde jeg plutselig hørt en "hvinelyd" etc. som definitivt ikke hører hjemme i en motor så hadde jeg sporenstreks dratt rett på verksted.
Da er vi enig:)👌
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av kjellv »

Jeg tror ikke det er noen grunn til å overdramatisere her. Men selvfølgelig må jeg ta forbehold om at jeg ikke har hørt på lyden av sykkelen din.
MT-07 motoren har en karakteristisk lyd som er ganske lett å kjenne igjen. Akkurat som TDM-motoren, men denne motoren er littegrann mindre men er bygget på samme måte med 270 graders veivaksel. Dette betyr at med to sylindre så er begge stempel i såkalt tenningsfase rett etter hverandre for så å svive to ganger rundt før neste gang det skjer. Slik var TDM også, TRX, Super Ténéré 750 og 1200 med flere. MT-07 har nok en ennå tydeligere motorkarakteristikk enn disse, skarpere på en måte.
Ikke blande dette sammen med MT-09 motoren, det er en helt annen motor!
Prøv å få prøvekjørt en annen sykkel med lik motor og likt eksosanlegg, dette er nok den beste måten å sammenligne på. Husk at når man synes man hører en ulyd i sykkelen så ødelegger dette fort all glede ved sykkelen, man sitter kun å lytter etter lyder man synes man hører.. :-k

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av KevinmsR6 »

kjellv skrev: 27 jun 2017, 00:47 Jeg tror ikke det er noen grunn til å overdramatisere her. Men selvfølgelig må jeg ta forbehold om at jeg ikke har hørt på lyden av sykkelen din.
MT-07 motoren har en karakteristisk lyd som er ganske lett å kjenne igjen. Akkurat som TDM-motoren, men denne motoren er littegrann mindre men er bygget på samme måte med 270 graders veivaksel. Dette betyr at med to sylindre så er begge stempel i såkalt tenningsfase rett etter hverandre for så å svive to ganger rundt før neste gang det skjer. Slik var TDM også, TRX, Super Ténéré 750 og 1200 med flere. MT-07 har nok en ennå tydeligere motorkarakteristikk enn disse, skarpere på en måte.
Ikke blande dette sammen med MT-09 motoren, det er en helt annen motor!
Prøv å få prøvekjørt en annen sykkel med lik motor og likt eksosanlegg, dette er nok den beste måten å sammenligne på. Husk at når man synes man hører en ulyd i sykkelen så ødelegger dette fort all glede ved sykkelen, man sitter kun å lytter etter lyder man synes man hører.. :-k

Litt off topic med tanke på sykkel men lurte på om du gjerne visste om noen kjente problemer med R1 motoren ifra 12-14 modellene?:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av gsx750_80 »

Følgende artikkel; "Yamaha's engine failures a recurring issue" er antakelig ikke særlig god reklame for Yamaha, selv om løpsmotorene nok avviker fra de på gatemoddellene, og dessuten utsettes for (antatt) hardere bruk. Her står bla: "Yamaha suffered two high-profile engine blow-ups during the most recent MotoGP weekend at Mugello. And, as Toni Boerner explains, it's been a recurring problem for the Japanese manufacturer.
If you are looking for a reliable motorbike, a glance at recent MotoGP headlines would probably put you off buying a Yamaha right now. "
...
"During the last decade engine blow-ups became more rare and, in MotoGP, it now feels like it's a problem exclusive to Yamaha:
...
Jorge Lorenzo – Qualifying – Sachsenring 2010
Ben Spies – Race – Indianapolis 2012
Jorge Lorenzo – Warm-up – Mugello 2016
Valentino Rossi – Race – Mugello 2016"
...
"Seven engines have to last throughout the 18 events that make up the MotoGP schedule. For comparison, when Cal Crutchlow became World Supersport Champion with Yamaha back in 2009, he used more than 30 motors for that one season. "
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 27 jun 2017, 17:23 Følgende artikkel; "Yamaha's engine failures a recurring issue" er antakelig ikke særlig god reklame for Yamaha, selv om løpsmotorene nok avviker fra de på gatemoddellene, og dessuten utsettes for (antatt) hardere bruk. Her står bla: "Yamaha suffered two high-profile engine blow-ups during the most recent MotoGP weekend at Mugello. And, as Toni Boerner explains, it's been a recurring problem for the Japanese manufacturer.
If you are looking for a reliable motorbike, a glance at recent MotoGP headlines would probably put you off buying a Yamaha right now. "
...
"During the last decade engine blow-ups became more rare and, in MotoGP, it now feels like it's a problem exclusive to Yamaha:
...
Jorge Lorenzo – Qualifying – Sachsenring 2010
Ben Spies – Race – Indianapolis 2012
Jorge Lorenzo – Warm-up – Mugello 2016
Valentino Rossi – Race – Mugello 2016"
...
"Seven engines have to last throughout the 18 events that make up the MotoGP schedule. For comparison, when Cal Crutchlow became World Supersport Champion with Yamaha back in 2009, he used more than 30 motors for that one season. "
Jeg ser ikke helt hvordan denne artikkelen skal ha noen relevans til R1-motorens pålitelighet :scratch
For det første er dette M1-motoren som avviker svært mye fra R1-motoren. Den har betydelig høyere effekt (ca 250hk). Den er riktignok bygget etter samme prinsipp, men er utrolig mye mer hi-Tech enn i en R1. For det andre blir disse motorene kjørt på en måte og under så ekstreme påkjenninger at en gatesykkel aldri vil kunne tynes slik som disse.
Merittlisten til Lorenzo og Rossi i nevnte tidsperiode i MotoGP er udiskutabel. Hver delkaker i dette sirkuset har 5 motorer hver pr sesong som de må klare seg med. De hadde aldri oppnådd de resultatene de har uten å ha det ypperste som kan produseres.
Jeg er mer skeptisk til f.eks Aprilia, de har blåst to motorer i de tre siste løp i MotoGP. Fortsetter de slik blir det tidlig sesongslutt for dem..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av kjellv »

KevinmsR6 skrev: 27 jun 2017, 07:18
Litt off topic med tanke på sykkel men lurte på om du gjerne visste om noen kjente problemer med R1 motoren ifra 12-14 modellene?:)
Dette kan du ta helt med ro Kevin! Denne motoren er svært god og er problemfri. Den er bygget for racing, men står i og brukes i en gatesykkel.
Gi den de servicene den skal ha, bruk kvalitetsoljer og filter, og ikke skamkjør den så holder den lenge :prf

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av KevinmsR6 »

kjellv skrev: 27 jun 2017, 23:52
KevinmsR6 skrev: 27 jun 2017, 07:18
Litt off topic med tanke på sykkel men lurte på om du gjerne visste om noen kjente problemer med R1 motoren ifra 12-14 modellene?:)
Dette kan du ta helt med ro Kevin! Denne motoren er svært god og er problemfri. Den er bygget for racing, men står i og brukes i en gatesykkel.
Gi den de servicene den skal ha, bruk kvalitetsoljer og filter, og ikke skamkjør den så holder den lenge :prf

Godt og høre kjellv:) pleie får den... servicene skal holdes og vell så det:) skamkjøre den blir nok ikke aktuelt da den skremmer meg nok som det er til tider🙈 For en fantastisk kjøremaskin med masse av krefter i hele registeret:) og lyden er jo noe for seg selv👍

Komme meg på Yamaha og få stilt inn demperene skikkelig nå en av dagene da de kunne hjelpe med slikt:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 27 jun 2017, 23:43
gsx750_80 skrev: 27 jun 2017, 17:23 Følgende artikkel; "Yamaha's engine failures a recurring issue" er antakelig ikke særlig god reklame for Yamaha, selv om løpsmotorene nok avviker fra de på gatemoddellene, og dessuten utsettes for (antatt) hardere bruk. Her står bla: "Yamaha suffered two high-profile engine blow-ups during the most recent MotoGP weekend at Mugello. And, as Toni Boerner explains, it's been a recurring problem for the Japanese manufacturer.
If you are looking for a reliable motorbike, a glance at recent MotoGP headlines would probably put you off buying a Yamaha right now. "
...
"During the last decade engine blow-ups became more rare and, in MotoGP, it now feels like it's a problem exclusive to Yamaha:
...
Jorge Lorenzo – Qualifying – Sachsenring 2010
Ben Spies – Race – Indianapolis 2012
Jorge Lorenzo – Warm-up – Mugello 2016
Valentino Rossi – Race – Mugello 2016"
...
"Seven engines have to last throughout the 18 events that make up the MotoGP schedule. For comparison, when Cal Crutchlow became World Supersport Champion with Yamaha back in 2009, he used more than 30 motors for that one season. "
Jeg ser ikke helt hvordan denne artikkelen skal ha noen relevans til R1-motorens pålitelighet :scratch
For det første er dette M1-motoren som avviker svært mye fra R1-motoren. Den har betydelig høyere effekt (ca 250hk). Den er riktignok bygget etter samme prinsipp, men er utrolig mye mer hi-Tech enn i en R1. For det andre blir disse motorene kjørt på en måte og under så ekstreme påkjenninger at en gatesykkel aldri vil kunne tynes slik som disse.
Merittlisten til Lorenzo og Rossi i nevnte tidsperiode i MotoGP er udiskutabel. Hver delkaker i dette sirkuset har 5 motorer hver pr sesong som de må klare seg med. De hadde aldri oppnådd de resultatene de har uten å ha det ypperste som kan produseres.
Jeg er mer skeptisk til f.eks Aprilia, de har blåst to motorer i de tre siste løp i MotoGP. Fortsetter de slik blir det tidlig sesongslutt for dem..
Det nevnes tallrike havarier av Yamaha-motorer (eks 30 ødelagte Yamaha-motorer på en sesong, av en fører), noe du ikke later til å mene at har noe betydning for omdømmet til Yamaha (R1).
Derimot uttrykker du skepsis til Aprilia, uten å være særlig spesifikk, på basis av 2 ødelagte motorer. :scratch
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 28 jun 2017, 00:32
Det nevnes tallrike havarier av Yamaha-motorer (eks 30 ødelagte Yamaha-motorer på en sesong, av en fører), noe du ikke later til å mene at har noe betydning for omdømmet til Yamaha (R1).
Derimot uttrykker du skepsis til Aprilia, uten å være særlig spesifikk, på basis av 2 ødelagte motorer. :scratch
Jeg ser fortsatt ingen relevans til Kevins spørsmål om pålitelighet og kjente feil på R1-motoren :-k
Det er ingen kildehenvisninger til innlegget ditt som påstår at Cal Crutchlow havarerte 30 motorer i 2009, hvor har du det fra? En rask faktasjekk på nettet viser noe ganske annet, nemlig at Cal tok sammenlagtseieren dette året for Yamaha. Hvordan kunne han det dersom Yamaha hadde dårlige motorer?
http://www.motorcycle-usa.com/cal-crutchlow/

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 28 jun 2017, 01:03
gsx750_80 skrev: 28 jun 2017, 00:32
Det nevnes tallrike havarier av Yamaha-motorer (eks 30 ødelagte Yamaha-motorer på en sesong, av en fører), noe du ikke later til å mene at har noe betydning for omdømmet til Yamaha (R1).
Derimot uttrykker du skepsis til Aprilia, uten å være særlig spesifikk, på basis av 2 ødelagte motorer. :scratch
Jeg ser fortsatt ingen relevans til Kevins spørsmål om pålitelighet og kjente feil på R1-motoren :-k
Det er ingen kildehenvisninger til innlegget ditt som påstår at Cal Crutchlow havarerte 30 motorer i 2009, hvor har du det fra? En rask faktasjekk på nettet viser noe ganske annet, nemlig at Cal tok sammenlagtseieren dette året for Yamaha. Hvordan kunne han det dersom Yamaha hadde dårlige motorer?
http://www.motorcycle-usa.com/cal-crutchlow/
Nå må du ikke spore av ytterligere.. ;-)
God natt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 27 jun 2017, 23:52
KevinmsR6 skrev: 27 jun 2017, 07:18
Litt off topic med tanke på sykkel men lurte på om du gjerne visste om noen kjente problemer med R1 motoren ifra 12-14 modellene?:)
Dette kan du ta helt med ro Kevin! Denne motoren er svært god og er problemfri. Den er bygget for racing, men står i og brukes i en gatesykkel.
Gi den de servicene den skal ha, bruk kvalitetsoljer og filter, og ikke skamkjør den så holder den lenge :prf
Ikke for å trekke dine ord i tvil, men det der påstår min forhandler om Hyper821 også
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av arcticviking »

Har også en lyd i min nye mt 07 som gjør meg sprø.det er en "klirre" lyd som kommer ved gasspådrag spesielt i rundt 50-60km/t. Forestill dere en løs stoppskive på noe som vibrerer så er det samme lyd. Trodde først det var nøkkelringen på tenningen, men det er ikke den. Har bestilt førstegangs service om 2 uker så blir å ta det opp dær. Spørsmålet er vell om jeg kan kjøre med lyden. Ser mange er plaget med rare lyder i mt 07/09. Ja motoren har en karakteristisk lyd, men lyden jeg har er ikke fra selve motor.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 28 jun 2017, 07:38
kjellv skrev: 27 jun 2017, 23:52
KevinmsR6 skrev: 27 jun 2017, 07:18
Litt off topic med tanke på sykkel men lurte på om du gjerne visste om noen kjente problemer med R1 motoren ifra 12-14 modellene?:)
Dette kan du ta helt med ro Kevin! Denne motoren er svært god og er problemfri. Den er bygget for racing, men står i og brukes i en gatesykkel.
Gi den de servicene den skal ha, bruk kvalitetsoljer og filter, og ikke skamkjør den så holder den lenge :prf
Ikke for å trekke dine ord i tvil, men det der påstår min forhandler om Hyper821 også
:lol :lol :lol

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Rar lyd i motor MT07

Legg inn av Geiroe »

arcticviking skrev: 07 jul 2017, 15:48 Har også en lyd i min nye mt 07 som gjør meg sprø.det er en "klirre" lyd som kommer ved gasspådrag spesielt i rundt 50-60km/t. Forestill dere en løs stoppskive på noe som vibrerer så er det samme lyd. Trodde først det var nøkkelringen på tenningen, men det er ikke den. Har bestilt førstegangs service om 2 uker så blir å ta det opp dær. Spørsmålet er vell om jeg kan kjøre med lyden. Ser mange er plaget med rare lyder i mt 07/09. Ja motoren har en karakteristisk lyd, men lyden jeg har er ikke fra selve motor.
Litt som om du hadde et nøkkelknippe i motoren? Det er jo en klassisk tenningsbank, trodde det var borte på motorer med datastyrt injection og tenning :-k . Kanskje bare en knocksensor som ikke er helt med? Rart du ikke får motorlampe hvis en sensor krangler.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar