Ta service selv- beholde garantien?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av BC45 »

Har kjørt 800 km og har ikke førstegangsservice (1000 km) før om 16 dager. Værmeldingen fremover ser veldig bra ut og de siste 200 km før service går fort. Jeg har sjekket hva som skal gjøres på den første servicen og det meste er ting jeg fint klarer selv. Kan dog ikke kjøre diagnose på motor. Har alltid trodd at biler, mc osv må ta service på merkeverksted for å beholde garantien, men etter å ha lest nøye i brukerhåndbok og servicehefte ser det ut som jeg kan gjøre det selv.
I serviceheftet står det at garantien forutsetter at: "Motorsykkelen er vedlikeholdt som spesifisert i eierhåndboken, og er benyttet i samsvar med instruksjonene i eierhåndboken". I eierhåndboken står det at en del punkter i servicen "bør" utføres av autorisert verksted, mens skifte av olje og filter kan gjøres av eier.

Hvis jeg kan gjøre alt unntatt diagnose når jeg har rundet 1000 km, så slipper jeg å hele tiden spare km (noe som utrolig kjedelig). Regner med at det ikke er kritisk om jeg venter med diagnose.
Tenkte jeg skulle ringe forhandler på mandag for å høre hva de sier om saken, men er det noen her inne som vet med sikkerhet hvilke regler som gjelder mht å beholde garanti? Jeg finner som sagt ingenting i verken eierhåndboken eller i serviceheftet og at et Yamaha verksted MÅ ta servicen. Verkstedene vil jo tjene penger, så ikke overraskende hvis de sier at de må gjøre jobben.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av AJ »

Utfordringen med å ta 1000 km service selv er vel strengt tatt å få dette dokumentert i serviceheftet...
Om du noterer det selv i heftet så vil kanskje neste kjøpet av sykkelen stusse litt på dette, kanskje?

Likevel skjønner jeg spørsmålet ditt. Det er vel ikke mye annet enn olje- og filterbytte som skjer på første service når det gjelder motoren.
Men hva med de andre kontrollpunktene? De har du antakelig ikke like god kontroll på som forhandler/verksted har...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av BC45 »

Det viktigste på servicen er olje, filter og diagnose. Ellers er det punkter som å sjekke at giret virker som det skal, bremsene virker osv. Jeg kan jo kjøpe Yamaha olje og filter og ta vare på kvitteringen. Kan hende noen vil stusse over at jeg skriver under i serviceheftet, jeg ser den. Kanskje forhandleren jeg kjøpte sykkelen av og som må ta selve motordiagnosen kan stemple for meg selv om de ikke har tatt hele servicen :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 10 jun 2017, 22:55 Kanskje forhandleren jeg kjøpte sykkelen av og som må ta selve motordiagnosen kan stemple for meg selv om de ikke har tatt hele servicen :)
Hm... :-k
Kanskje... :dontknow
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av BC45 »

Jeg skal prøve å gjøre en deal med forhandler om at jeg skifter olje og filter (som jeg kjøper hos dem) og de kan ta resten og gå gode for hele servicen. Synes de kan være litt behjelpelige når jeg har kjøpt ny sykkel av dem og de ikke kan tilby førstegangsservice før etter en drøy måned ;)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Jeg tipper en hard nei hvorvidt du får beholde garantien for å gjøre det selv

Det er jo ikke fordi skift av olje er vanskelig at forhandler skal gjøre det, men det er for at personell "trent opp" av forhandler (yamaha her) skal utføre jobben slik at de kan gå god for at alt er gjort etter boka. Om forhandler sier at du kan skifte olje og de letteste greiene selv, få det skriftlig ihvertfall! :)
Braaaaaap

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av Blaamand »

Pleier ikke å være noe problem å gå litt over 1000km servicen. Ring forhandleren og hør hva de tenker.
Kommer du til å gå endel over så hadde jeg skiftet olje og filter selv og heller levd med at verkstedet gjør det på nytt under førstegangsservicen.
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av BC45 »

Var hos forhandler i dag og spurte om jeg kunne ta oljeskift selv og samtidig beholde garantien. Han var tydelig på at det måtte et autorisert verksted gjøre. Tror jeg bare innfinner meg med at det er sånn det er. Kunne i hvert fall fint kjøre 1300-1400 km før førstegangsservice uten at det var noe problem :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av FredrikE24 »

Blir nok ikke ny sykkel på meg noen gang tror jeg. Stoler ikke på verksted for fem flate øre :P
At man ikke kan skifte olje selv er jo bare tull, å få det stemplet i heftet er noe annet dessverre.
Jeg tenker nå at man fint kan kjøre både 2 og 3 tusen kilometer før 1. gangs service. 1000km er vel mer symbolsk hvor sykkelen skal sjekkes dersom noe ble gjort galt under produksjon eller klargjøring.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av gsx750_80 »

Et poeng med å skifte olje etter såpass kort kjørelengde er å få fjernet metallpartikler som har havnet i oljen under de første delene av innkjøringen. Om du vil kjøre med disse i oljen 2-3 ganger anbefalt distanse er naturligvis ditt valg.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av simpson »

gsx750_80 skrev: 12 jun 2017, 15:45 Et poeng med å skifte olje etter såpass kort kjørelengde er å få fjernet metallpartikler som har havnet i oljen under de første delene av innkjøringen. Om du vil kjøre med disse i oljen 2-3 ganger anbefalt distanse er naturligvis ditt valg.
Nå skal jo olja gjennom ett filter som tar seg av partikler, så forhåpentlig vil ikke disse sirkulere rundt i motoren.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 12 jun 2017, 16:17
gsx750_80 skrev: 12 jun 2017, 15:45 Et poeng med å skifte olje etter såpass kort kjørelengde er å få fjernet metallpartikler som har havnet i oljen under de første delene av innkjøringen. Om du vil kjøre med disse i oljen 2-3 ganger anbefalt distanse er naturligvis ditt valg.
Nå skal jo olja gjennom ett filter som tar seg av partikler, så forhåpentlig vil ikke disse sirkulere rundt i motoren.
Metall ender delvis opp i filteret, delvis andre steder i motoren;
".... Oil isn’t like wine or scotch—it doesn’t get better with age. In those first few hours of operation, your engine is producing tiny metal shavings as the parts wear in, and all that metal ends up in your oil and filter. Pull the plug and get that junk out of there. ..."
http://www.cycleworld.com/2013/10/04/br ... new-engine
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av Geiroe »

Når jeg starter en V8 etter overhaling, kjøres kammen inn ca. et kvarter, deretter skiftes både olje og filter. Kjører ca. 100mil så skiftes olje og filter igjen.
Bare et eksempel på hvor viktig oljeskift er for metallpartikler i olja.
Tror jeg hadde hørt på verkstedet, og fulgt sånn ca. den km som de har sagt.
Motoren er jo testkjørt på fabrikk, før den blir sendt ut i verden, så ingen grunn til bekymring.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ta service selv- beholde garantien?

Legg inn av cannon »

Interessant å høre hva du ender opp med av egeninnsats, og hva forhandler aksepterer at du gjør selv innenfor garantireglene.

Ps:Jeg bytter alltid ut original bunnplugg med en magnetisk plugg på mine sykler.
Fordelen er at den fanger opp en del "metallspon" som ellers vil havne i filter eller vil følge med oljestrømmen rundt i motor.
I tillegg kan den bidra til å avsløre unormal slitasje i motor.(feks girkassedrev som er i ferd med å bli runde i kantene)

Svar