Startvansker BMW K75

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Startvansker BMW K75

Legg inn av Amigo »

Hei folkens. I påvente av ny sykkel har jeg fått låne en eldre K75 av en kompis. Denne sykkelen har stått stille halvannet år. Har kjøpt nytt batteri, koblet til, trykker på start-knappen. Så kommer et like "tikk" og hovedlys og dashbord blir mørkt. Høres ut som en sikring er gått, men alle sikringene på panelet er intakt. Er det andre sikringer noe sted? Det er visstnok et start-relé som kan være følsomt mht lav batterispenning (antok Biltema-batteriet var fulladet), kan dette ha røket - uten at starteren slår inn i det hele tatt? Noen tips?

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av LarsE »

Batteriet skal lades før du bruker det ja. Høres ut som rele og alt funker bra, men du ikke har nok strøm til å drive startmotoren. Hvis det ikke hjelper å lade batteriet (og batteriet er riktig størrelse) så kan det være dårlig kontakt på kabelen som går til startmotoren eller jordingen til batteriet/motoren.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av Amigo »

Ok, men det var altså lys på sykkelen før jeg trykket på startknappen men ikke etterpå. Skulle vel ha vært litt lys igjen hvis ikke ett eller annet hadde kuttet ut? Er det andre sikringer noe sted på sykkelen?

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av Anaxim »

Det du beskriver høres definitivt ut som et dårlig batteri, som må fullades. Ellers er det på K75'n en stor samlekontakt (på venstre side) som har det med å irre. Hjelper med elektronikkolje og børste der. Eller bare rugge på kontakten/ta den ut og sette på plass.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av LarsE »

Amigo skrev: 10 jun 2017, 17:16 Ok, men det var altså lys på sykkelen før jeg trykket på startknappen men ikke etterpå. Skulle vel ha vært litt lys igjen hvis ikke ett eller annet hadde kuttet ut? Er det andre sikringer noe sted på sykkelen?
En startmotor trekker fryktelig mye strøm, mye mer enn alt annet på sykkelen gjør. Det betyr at batteriet kan være ladet nok til å drive pærer o.l. men ikke nok til å kjøre startmotoren. Når du da prøver å kjøre startmotoren så trekker den så mye strøm at volten på batteriet går ned midlertidig, og lys blir mørkere/forsvinner. Noen sykler slår også av lys og slikt når du prøver å starte.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av Amigo »

Ok, prøvde igjen med et nytt, toppladet batteri. Samme skjer, det kommer et "tikk" og lysene slukker. Prøvde med startkabler fra bil, samme resultat. Venter jeg litt, kommer lyset på igjen når jeg setter på tenninga - og slukker altså når jeg trykker på startknappen. Tydelig at det ikke er en sikring, tenker mer på relé e.l. Tips?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av FredrikE24 »

Får du tørnet motoren rundt i det heletatt for hånd?

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av Amigo »

For hånd?? Det skjer ingenting annet enn denne lille "tikkelyden", ingen startlyd, nada....

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av Jompa »

Kan sykkelen trilles i gang?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av FredrikE24 »

Amigo skrev: 11 jun 2017, 22:13 For hånd?? Det skjer ingenting annet enn denne lille "tikkelyden", ingen startlyd, nada....
Ja, eller du kan prøve å trille i gang som nevnt. Det jeg mente var om du klarer å tørne motoren med bakhjulet.
Sett den på midstøtta i 5. gir og skubb dekket i fartsretningen.

Jeg synes det høres ut som du har dårlig kontakt på batteripolene. Men kanskje motoren sitter fast? Ikke godt å si.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av Amigo »

Jo, sånn sett ja. Kanskje, sikkert verdt et forsøk. Nå står sykkelen langt nede i en fjellhall, ikke lett å komme lenger ned...litt stress å få den opp muligens. Uansett må jeg få den til å starte med knappen, kan jo ikke drive å dytte sykkel når man er på tur...

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av Esveen »

Min K100 oppførte seg slik etter motorbytte. Flere ganger med oppladet 18ah så klikket det bare når jeg prøvde å starte. Jeg fikk start på den etterhvert, men det skjedde ett par gang til. Når motoren fikk gått litt, så var problemet borte. Nå starter den lett med ett lite gel 6ah batteri.

Kan hende at det blir bedre om du får rotert motoren litt, slå av lys og andre ting som trekker strøm for så å prøve igjen. Tar litt tid å få bensin til dysene, så vær tålmodig.

Lykke til.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Startvansker BMW K75

Legg inn av Amigo »

Takk for svar så langt, nå blir det ei uke i buss. Satser på at den starter...

Svar