Dette så ikke bra ut.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Dette så ikke bra ut.

Legg inn av Geiroe »

Da jeg tok ventiljustering på VF'n tok jeg ut pluggene for å lettere kunne dra den rundt, og da fikk jeg se noe jeg ikke ville se. :O
Bilde
Så nå er jeg litt i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre. :-k
Jeg vet den bruker olje, har blitt fortalt at den ryker litt på venstre potte, og nå vet jeg hvorfor.
For å utbedre feilen må motoren ut, den må splittes, og deretter kan du skifte oljering. Relativt mye påkost for en gammel mc. Den har jo gått et stykke, og når du først har den oppe, så er det jo endel som skiftes uansett. Den fungerer jo helt som den skal (bare litt dårlig kamkjedestrammer) som heller ikke er å få tak i ny.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Dette så ikke bra ut.

Legg inn av Anaxim »

Ett hakk tjukkere olje, vil det hjelpe? Du bruker vel nå kanskje 10-40, og du kunne jo forsøke 15-50? Evt. kan det jo være at motoren går for rikt og at de svarte pluggene skyldes det...

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Dette så ikke bra ut.

Legg inn av Geiroe »

Kun en svart plugg. :sorry
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Dette så ikke bra ut.

Legg inn av cannon »

Sånn står det nok til i mange eldre mc-motorer.
Nye plugger. Tur og kjør.
(Evt kan du prøve å skifte tetninger på ventilene. Og du får sikkert tak i en original ny manuell kamkjedestrammer.)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Dette så ikke bra ut.

Legg inn av Geiroe »

cannon skrev: 09 jun 2017, 00:36 Sånn står det nok til i mange eldre mc-motorer.
Nye plugger. Tur og kjør.
(Evt kan du prøve å skifte tetninger på ventilene. Og du får sikkert tak i en original ny manuell kamkjedestrammer.)
Har satt i nye plugger, får se hvordan det utvikler seg utover sesongen. Fungerer jo helt som den skal, starter lett, og går godt.
Kamkjedestrammere (er to) er blitt et problem, det er kanskje fem år siden sist det ble solgt et nytt sett. Har et brukt sett da. Det skal visstnok være mulig å snitte litt i strømpa rundt fjæra, slik at fjæra frigjøres litt mer, og derved fungerer bedre.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Dette så ikke bra ut.

Legg inn av Kjellrf »

På min VF1000F2 var det den ene paraplyen på en eksosventil som hadde sprukket. Etterfylte en halv liter olje på ett oljeskift da jeg hadde den, mulig den brukte mer da neste eier solgte den til han som sjekket opp problemet.
Ikke noe vits i å åpne en motor før du har tatt en sylinderlekkasjetest. Den vil fortelle hvor du har problemer.

Ser du bor i Sandefjord, jeg har akkurat kjøpt meg en sylinderlekkasjetester, mangler bare luftnippelen, fant jeg ut i dag da jeg skulle bruke den.
Så får nok orden på den til uka, hvis du vil sjekke.

Ang strammeren, noen har brukt fint sandpapir på strammerstanga for å rubbe opp det glasserte området der strammeren jobber hele tiden. Kan hjelpe litt, men den andre delen blir jo også slitt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Dette så ikke bra ut.

Legg inn av Geiroe »

Er bortreist neste uke, kan ta kontakt med deg etter at jeg har kommet hjem.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Dette så ikke bra ut.

Legg inn av Kjellrf »

Geiroe skrev: 10 jun 2017, 22:09 Er bortreist neste uke, kan ta kontakt med deg etter at jeg har kommet hjem.
Er på ferie om 2 uker, tilbake 27.juni.
Ta kontakt da 🙂
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar