Vask, polering og detailing -tråden

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

Hmmm må prøves :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

Ser ut som garasjene til dere "detajister" ser ut som dusj-hylla til en middels svensk Hollywood-frue :crazy:
Hva med såpe, vann og et par meter hageslange? Tørking gjøres best med en kjapp kjøretur.
Resten av penga kan brukes på bensin og dekk ;-)

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av overlay »

cannon skrev: 22 jun 2017, 23:13 Ser ut som garasjene til dere "detajister" ser ut som dusj-hylla til en middels svensk Hollywood-frue :crazy:
Hva med såpe, vann og et par meter hageslange? Tørking gjøres best med en kjapp kjøretur.
Resten av penga kan brukes på bensin og dekk ;-)


Tror jeg har mer i hylla enn de har :lol
Tjah, mange grunner. Grundig forvask minimerer sjansen for å skape riper under vask. Det er gøy (synes hvertfall jeg). Beskytter man sykkelen sin er den mer lett-stelt som igjen minimerer sjansen for riper. Om den er beskyttet kan man ofte tørke med vann, altså at alt vannet renner av i flak.

Litt investering og elbow-grease vil da holde sykkelen og/eller bilen bedre, noe som vil synes om man skal selge den. Pluss at den ser bedre ut mens vi eier den :)

My two cents :p

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Jompa »

Jeg har vært på tur i helga, og sykkelen er dekt av støv som sitter som støpt.
Har aldri vært borti noe lignende, Dvs sykkeln har vært like skitten flere ganger, men jeg har aldri før vært borti at støvet sitter som det sku vært blanda med sement.
Veiolje ? Salt ? Ingen aning.
Har fått vaska av det aller meste, men motorn og eksosanlegget har fremdeles et støvlag på alt som peker fremover.
Turtle Wax prewash tok det aller meste, finnes det noe middel som enkelt fjerner alt ?
HT-vask er selvfølgelig uaktuelt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

Vil tro vi har mer en det som er på hylla til en Hollywood frue:) i bunn og grunn er det jo bare såpe,vann og noen meter med hageslange som brukes for det meste:) men når en skal tilbringe kvalitets tid ned sykkelen bruker en jo og shine det meste med litt forskjellige produkter...

Men tørke sykkelen med en kjøretur? :O
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Reodor skrev: 22 jun 2017, 20:39 Pleier å skumlegge og spyle før vask med vaskehanske, men synes skummet forsvinner veldig fort. Bruker Karcher skumkanon og Bilt Hamber Autofoam som har mange anbefalinger på detailersclub.no.
Er det noen som har erfaring med denne såpen på en bedre skumkanon?
Bør kjøpe ny skumkanon eller er det andre såper som henger bedre før skummet oppløses?
Bilt Hamber Autofoam er ikke kjent for å skumme så mye, men renser veldig bra. Det er ikke slik at mer skum betyr mer renseeffekt. Bilt Hamber Autofoam skal blandes 1:100 - 5:100, men det er blandingen den skal ha når den treffer lakken. Husk at høytrykkspyleren også vanner ut enda mer da det også kommer vann derfra. Så og blande 1:100 etc. i kanonen vil gi en langt lavere renseeffekt på lakken.

For å finne ut hvor mye vann høytrykkspyleren din bruker så følg denne guiden:
https://www.detailersclub.no/forums/top ... ent-544956

Da kommer du frem til hvor mye produkt du faktisk bør ha i skumkanon for å få riktig mende produkt som treffer lakken. :thumleft

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

Jompa skrev: 22 jun 2017, 23:45 Jeg har vært på tur i helga, og sykkelen er dekt av støv som sitter som støpt.
Har aldri vært borti noe lignende, Dvs sykkeln har vært like skitten flere ganger, men jeg har aldri før vært borti at støvet sitter som det sku vært blanda med sement.
Veiolje ? Salt ? Ingen aning.
Har fått vaska av det aller meste, men motorn og eksosanlegget har fremdeles et støvlag på alt som peker fremover.
Turtle Wax prewash tok det aller meste, finnes det noe middel som enkelt fjerner alt ?
HT-vask er selvfølgelig uaktuelt.

Skulle tro denne skulle ta resten :)

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/an ... 2__3677412
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 22 jun 2017, 23:45 Jeg har vært på tur i helga, og sykkelen er dekt av støv som sitter som støpt.
Har aldri vært borti noe lignende, Dvs sykkeln har vært like skitten flere ganger, men jeg har aldri før vært borti at støvet sitter som det sku vært blanda med sement.
Veiolje ? Salt ? Ingen aning.
Har fått vaska av det aller meste, men motorn og eksosanlegget har fremdeles et støvlag på alt som peker fremover.
Turtle Wax prewash tok det aller meste, finnes det noe middel som enkelt fjerner alt ?
HT-vask er selvfølgelig uaktuelt.
Hva du bør bruke kommer litt an på hva slags skitt det er snakk om. Men vil tippe du får av dette med en sterk effektiv aavfetting som Prickbort eller en sterk blanding med Surfex HD. La stå så lenge som mulig uten at det tørker inn. Men ALDRI når motoren er varm! Vær forsiktig med evt. plastdeler da disse kan bli missfargede av sterke saker som dette.

Men du kommer nok uansett ikke unna en berøringsvask. Trafikkfilm klarer man ikke fjerne helt uten berøring. Så sant man da ikke har en god voks/sealer i bunn, noe man neppe har på motordeler.

Neste gang du vasker sykkelen og den er HELT ren, så spray på Scholl Neo mens den er våt etter siste avspyling og spyl av. Den vil legge igjen en beskyttende hinne og du ser selv resultatet med en gang når du spyler det av. Vannet preller av sykkelen med en gang. Men igjen...vent til sykkelen er kald.

Hvis det er motordeler det er snakk om så prøv også å dynk en fille i parafin og gnikk litt. Det pleier å ta det meste etter min erfaring.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

KevinmsR6 skrev: 23 jun 2017, 00:30
Men tørke sykkelen med en kjøretur? :O
Jepp! Fartsvind, varme i motor og bremser, samt bevegelse i kjedegang og hjul etc does the trick. Alternativet med en spesialstøvsuger i revers minner meg mer om en av disse Holywood-fruenes hårfønere. Her i gata tror jeg naboene ville fått latterkrampe hvis jeg begynte å føne kjøretøyene mine.....;-)
(Men dette ER fleip altså.....skjønner veldig godt at folk koser seg med stell av MC. God terapi:)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

:twothumbs: Bruker god gammeldags skinn fille:) da får en ikke vannmerker og en slipper at støvet fester seg til sykkelen når man tørker den med kjøretur:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

Stell av mc/bil til tider båt er terapi ja:) en kald en og stillhet:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 23 jun 2017, 00:47
KevinmsR6 skrev: 23 jun 2017, 00:30
Men tørke sykkelen med en kjøretur? :O
Jepp! Fartsvind, varme i motor og bremser, samt bevegelse i kjedegang og hjul etc does the trick. Alternativet med en spesialstøvsuger i revers minner meg mer om en av disse Holywood-fruenes hårfønere. Her i gata tror jeg naboene ville fått latterkrampe hvis jeg begynte å føne kjøretøyene mine.....;-)
(Men dette ER fleip altså.....skjønner veldig godt at folk koser seg med stell av MC. God terapi:)
Problemet er at i "fartsvinden" så finnes også pollen, støv, innsekter etc. Som treffer sykkelen. Skitt blandet med vann binder seg. Det skjer ikke i den grad når sykkelen er helt tørr (blåst tørr med "hårføner")

Men jeg ser jeg fleipen din og jeg skjønner også at noen synes dette sikkert ser rart ut. Men hva andre mener om tingene jeg gjør bryr jeg meg ikke så mye om :)

Når det er sagt så er "detailing" noe helt annet enn "vask" av sykkelen. Å vaske klarer de fleste. Det er MYE jobb og litt kunnskap som skal til for å få en sykkel til å bli kategorisert som ren av naboen til perfekt fra en detailer.

Når faren min står og vasker bil og ser seg ferdig etter en drøy time så er han meget tilfreds med resultatet. Naboene som går forbi kommenterer den blanke bilen og alle er fornøyde, bortsett fra meg. Alt jeg ser er helligdager, sliten lakk etter vaskeautomater, grå plastdetaljet og all skitten i hjulbuene etc. For meg er ikke bilen en gang halvferdig.

Så vi har nok alle sammen egne oppfatninger av hva som er "rent" når det kommer til dette. Alle klarer å spyle av en sykkel, vaske med svamp og kjøre den tørr. For meg så er ikke det å vaske. Det er noe jeg gjør når jeg er ute på langtur og skal spyle av den værste møkka. :)

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av WikingTnT »

Jompa skrev: 22 jun 2017, 23:45 Jeg har vært på tur i helga, og sykkelen er dekt av støv som sitter som støpt.
Har aldri vært borti noe lignende, Dvs sykkeln har vært like skitten flere ganger, men jeg har aldri før vært borti at støvet sitter som det sku vært blanda med sement.
Veiolje ? Salt ? Ingen aning.
Har fått vaska av det aller meste, men motorn og eksosanlegget har fremdeles et støvlag på alt som peker fremover.
Turtle Wax prewash tok det aller meste, finnes det noe middel som enkelt fjerner alt ?
HT-vask er selvfølgelig uaktuelt.
Da har jeg ville sjekket luft-filteret i samme slengen. Var på service i Nürnberg for et par-tre år siden og Tyskern lurte på om jeg bodde i et sandtak v siden av en sement-fabrikk :lol
Han hadde aldri sett noe lignende - det satt som et hæl.....

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 23 jun 2017, 05:58
cannon skrev: 23 jun 2017, 00:47
KevinmsR6 skrev: 23 jun 2017, 00:30
Men tørke sykkelen med en kjøretur? :O
Jepp! Fartsvind, varme i motor og bremser, samt bevegelse i kjedegang og hjul etc does the trick. Alternativet med en spesialstøvsuger i revers minner meg mer om en av disse Holywood-fruenes hårfønere. Her i gata tror jeg naboene ville fått latterkrampe hvis jeg begynte å føne kjøretøyene mine.....;-)
(Men dette ER fleip altså.....skjønner veldig godt at folk koser seg med stell av MC. God terapi:)
Problemet er at i "fartsvinden" så finnes også pollen, støv, innsekter etc. Som treffer sykkelen. Skitt blandet med vann binder seg. Det skjer ikke i den grad når sykkelen er helt tørr (blåst tørr med "hårføner")

Men jeg ser jeg fleipen din og jeg skjønner også at noen synes dette sikkert ser rart ut. Men hva andre mener om tingene jeg gjør bryr jeg meg ikke så mye om :)

Når det er sagt så er "detailing" noe helt annet enn "vask" av sykkelen. Å vaske klarer de fleste. Det er MYE jobb og litt kunnskap som skal til for å få en sykkel til å bli kategorisert som ren av naboen til perfekt fra en detailer.

Når faren min står og vasker bil og ser seg ferdig etter en drøy time så er han meget tilfreds med resultatet. Naboene som går forbi kommenterer den blanke bilen og alle er fornøyde, bortsett fra meg. Alt jeg ser er helligdager, sliten lakk etter vaskeautomater, grå plastdetaljet og all skitten i hjulbuene etc. For meg er ikke bilen en gang halvferdig.

Så vi har nok alle sammen egne oppfatninger av hva som er "rent" når det kommer til dette. Alle klarer å spyle av en sykkel, vaske med svamp og kjøre den tørr. For meg så er ikke det å vaske. Det er noe jeg gjør når jeg er ute på langtur og skal spyle av den værste møkka. :)
Helt enig. Når målet er en utseendemessig ren sykkel på detaljnivå så må du nok gå grundig til verks.
Min versjon av "Detailing"er av mer teknisk art. Hensikten er todelt; gjennomgang som avslører løse/defekte deler, samt å oppnå en teknisk velfungerende sykkel som er enkel å vedlikeholde fordi den er ren innenfra og ut.
Dette betyr av med kåper, deksler, tank, hjul og bremsekalippere. Skift av alle væsker, oljeskift, nøye rengjøring og smøring av alle bevegelige utenpåliggende deler (hendler, wirer, giroverføring, støtte, bremsepedal, kalippere etc). Hvert 2./3. år smøring av baksving-lager og styrelager. Innvendig rengjøring og oljeskift på gaffelben hvert andre år. Sjekk av alle slanger og koblinger. Tømming av tank og rengjøring av bensinfilter/bensinpumpe.
Til all vask/rengjøring bruker jeg Turtle Nanotech Prewash(tror jeg det heter). Den er effektiv, biologisk nedbrytbar og nærmes luktfri. Koster litt, men varer lenge og utgjør en mikroskopisk andel av MC-kostnadene :)
På RR-syklene brukes en noe utvidet variant av dette opplegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av cannon »

De som ønsker å se skikkelig detailing kan sjekke MotoGP sine FB-sider. Se filmen fra 22/6 med tittel (lik slagordet) "Perfect Preparation Prevents Poor Performance".
GP-syklene får slik behandling etter hver løpshelg :)

Svar