Vask, polering og detailing -tråden

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 03:01
overlay skrev: 29 mai 2017, 22:21
Relax skrev: 29 mai 2017, 21:28
Bjerknez skrev: 29 mai 2017, 19:28 Jeg bruker parafin på motordeler, potte, felger etc. Da jeg mener det er billigst og best. Så bruker jeg Scholl Boost på plast og scholl nano som forsegling av hele sykkelen. Bare å spraye på og spyle av. Helt genialt! :)
Scholl nano, er det det samme som Scholl S30+ ?
Scholl S30+ er ett veldig fin-kornet poleringsmiddel. Det bruker man for å øke "glansen" og eventuelt fjerne lette riper. Forsegling er noe man legger etterpå for å beskytte lakken, og holde den lettere ren :)

Edit: Tror Bjerknez mente "Neo" og ikke Nano :)
Helt riktig. Jeg mente Neo ja, og IKKE Nano :)
Nå er vel jeg å regne som en nybegynner, selv om jeg har polert med maskin i noen år, men S30+ bruker jeg for å fjerne kjørespor og hologrammer etter først å ha fjernet vaskeriper med S3+, kjørt over med S17+, for å gå lett over en siste gang med S30+
Ser det er ingen som har nevnt clay bar her, du må ikke finne på å kjøre over med maskin, før du har gått over med clay først.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Slik jeg har forstått det (og erfart) er at man ikke trenger og bruke alle rubbingene. Bruker man S3 bør man gå over med S30 ja, men S17 fungerer i mine øyne helt fint som eneste rubbing før man legger LSP.

Clay bar er ikke dumt, men på motorsykkel som stort sett går sommerstid og i fint vær er nok ikke dette veldig nødvendig tror jeg.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av KevinmsR6 »

Har dere noen tips til hva en kan bruke på svart motor/ramme for vask og "glans" etter vask? Sliter med at det fort blir skitten og at driten fester seg lett på disse områdene
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 12:39 Slik jeg har forstått det (og erfart) er at man ikke trenger og bruke alle rubbingene. Bruker man S3 bør man gå over med S30 ja, men S17 fungerer i mine øyne helt fint som eneste rubbing før man legger LSP.

Clay bar er ikke dumt, men på motorsykkel som stort sett går sommerstid og i fint vær er nok ikke dette veldig nødvendig tror jeg.
Kanskje ikke hver gang, men bør nok dra lett over av og til.

Nå bruker jeg roterende maskin, og da bør jeg gå over lett med DA og S30+ selv om jeg bare har brukt 17 ser jeg, når sola skinner.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jo ikke jeg så mange lakkerte flater lenger ned på sykkelen og de flatene som evt. trenger å clayes bestor stort sett av metall og dem tåler jo litt røffere behandling. Dessuten rekker sykkelen sjeldent å bli så skitten at dette blir noe problem. Vertfall ikke for min del :)

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Hansien »

Drar sjeldent over med claybar på kjøretøy i mitt eie, men der igjen har jeg nok en litt usunn holdning til vask og polering i følge folk flest..

Biler jeg polerer ellers så tar jeg fortløpende vurdering når skitt og smuss er vasket av bilen.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

En motorsykkel har jo ikke så mange lakkerte flater. Vertfall ikke streetfightere som jeg har hatt og siden dem også stort sett går i fint vær og blir vasket ganske ofte så tror jeg at claybar blir litt overkill.

På biler som kjører rundt i saltlake halve året med lakkerte planeler over alt og hel ned mot veien så ser jeg poenget dog.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Geiroe »

det er ikke så vanskelig å sjekke dette etter å ha vasket, bare bruke fingre å dra over, særlig nede hvor du får sprut fra hjula. Er det for ille etter å ha kjørt på nylagt asfalt går det jo an å bruke diesel også.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av vim »

Jeg hadde problemer med Gyeon Wetcoat, som la igjen hvit film på sort plast. Det gjør altså ikke Neo?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

vim skrev: 30 mai 2017, 15:31 Jeg hadde problemer med Gyeon Wetcoat, som la igjen hvit film på sort plast. Det gjør altså ikke Neo?
Scholl Neo la i vertfall ikke igjen noen hvit film på den sorte plasten jeg testet den på :thumleft
Sist redigert av Bjerknez den 30 mai 2017, 22:26, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av AJ »

Jeg har brukt denne på sort plast og synes resultatet ble veldig bra og holder på effekten lenge.

Bilde

http://owatrol.com/no/sortiment/9229-polytrol.html
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 30 mai 2017, 22:17 Jeg har brukt denne på sort plast og synes resultatet ble veldig bra og holder på effekten lenge.

Bilde

http://owatrol.com/no/sortiment/9229-polytrol.html
Ja, dette er et kjent produkt i bilpleie verdenen. Det har fått mye skryt. Men denne er laget mest for å gjenskape den orginale plasten og deen kan være litt mer vrien og påføre enn de mer hverdagslike midlene. Men bra, det er den! :thumleft

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 21:11
vim skrev: 30 mai 2017, 15:31 Jeg hadde problemer med Gyeon Wetcoat, som la igjen hvit film på sort plast. Det gjør altså ikke Neo?
Scholl Nano la i vertfall ikke igjen noen hvit film på den sorte plasten jeg testet den på :thumleft
*kremt*autocorrect*kremt*

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Det var som pokker!!

NEO!! Ikke NANO!! :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Det er snart helg, og bare fire uker igjen til sommerferie, så da tenker jeg det i løpet av helgen blir tid til å teste noen av produktene jeg har kjøpt. Noen rubbing er det ikke behov for enda, bortsett fra et lite merke etter tankvesken, men jeg er veldig spent på Scholl Boost og om denne faktisk bare kan sprayes på og spyles av plastikk for å gjøre den sort og fin. Det hadde i såfall spart meg for minst 20 minutter jobb!

Jeg er også veldig spent på Scholl Neo og om denne er så enkel i bruk som det står på flasken. Andre har hatt god erfaring med denne, så jeg krysser fingrene :)

Svar