Vask, polering og detailing -tråden

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Riktig vask av motorsykkel er det mange meninger om og jeg har nok heller ingen fasit, men en ting er sikkert. Jeg har vært en ganske ivrig "detailer" for en tid tilbake hvor jeg leste meg opp som trente på både maskinpolering og alskens verktøy og midler, så litt kan jeg.

Men det er mange produkter der ute som gjør stort sett det samme, med bare noen ytterst små forskjeller, men det finnes også produkter som skiller seg vesentlig ut.

Dette er tråden for deg som ønsker og ta "avspylingen" av motorsykkelen ett lite skritt videre samt har et øye for detaljer når det kommer til vask, samt er nyskjerrig på hva som finnes der ute av produkter etc.

Jeg er som sagt ingen ekspert over hodet, men jeg tror jeg kan svare på en god del rundt vask og polering og hvilke produkter man bør satse på til de forskjellige oppgavene etc.

________

I Fredrikstad er vi så heldige og ha fått selveste Scandicshine butikk til oss. Denne butikken selger kun high end vaskeutstyr til motorsykler og biler og utvalget er enormt. Så klart er det også tellekanter i butikken. Butikken befinner seg på Dikeveien i Fredrikstad. Samme inngang som Bohus, ikke langt fra Østfoldhallen.

I dag var jeg en tur innom der og har kjøpt noen produkter som har fått uhyre mye skryt og som kan gjøre hverdagen min lettere med tanke på renhold av sykkelen.

Så i dag kjøpte jeg meg Følgende produkter:
Scholl Neo
Scholl Boost
Scholl Slime
Vaskehanske av ull

Bilde

Så hva gjør disse produktene?

Scholl Neo skal være veldig genial. Dette er en lakkforsegler/sealer som ikke bare kan brukes på lakk, men også på alt av plast, glass, metall etc. Man vasker først sykkelen, spyler av med rent vann og sprayer delene man vil forsegle med Scholl Neo, mens sykkelen er våt. Så venter man noen sekunder for så og spyle av med rent vann. VOILA! Ja, så enkelt kan det faktisk gjøres!

Scholl Boost skal være godt egnet på plastikk og denne skal få tilbake grå og falmet plastikk helt uten berøring. Jeg har ikke testet denne riktig ennå, men det skjer snart. Man bruker samme fremgangsmåte som Scholl Neo. Man vasker skikkelig rent først, så spyler man av med rent vann, for så og spraye plastdeler inn med Scholl Boost. Men her skal man ikke behøve og spyle av. Nå skal den bare tørke og man skal ikke få skjolder og all plast skal være fin etterpå!

Scholl Slime skal være et middel jeg kjøpte mest for å prøve. Den gjør mye av det samme som Boost, men denne må smøres på samt buffes av. Jeg kjøpte den mest i tillfelle Boost ikke skulle stå til forventningene.

Vaskehanske av ull kjøpte jeg rett og slett forde den så behagelig ut og den holder på mye vann samt er skånsom mot overflaten. Dessuten så er den jeg har fra før så skitten at den måtte pensjoneres.

Det blir artig å prøve dette! :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg vært ute og testet litt kjapt på en gammel oppripet sort plastdel fra min forrige sykkel som har ligget og støvet bort i garasjen i ca. 6mnd.

Slik var utgangspunktet...
Bilde

Slik ble det etter avspyling og vask med svamp...
Bilde

Jeg gjorde den vår igjen ved å spyle vann, for så og spraye på Scholl Boost. Her ser du bilde rett etter at Scholl Boost er sprayet på.
Bilde

Det var litt kjølig ute så jeg lot den ikke tørke helt så jeg spylte av etter ca. 3 minutter. Her er bilde rett etter avspylingen
Bilde

Jeg må baare si at jeg er skikkelig imponert! jeg så vannet prellet av samt perlet seg så det var tydelig at middelet hadde fått feste, og den er definitivt mye sortere enn den var. Selv etter bare tre minutter. HELT uten berøring! (bortsett fra den første vasken da)

For et produkt!! :twothumbs:

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Stian87 »

Naijs, supert tråd Bjerknez! Utrolig, skulle nesten ikke tro at det var samme ting!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

og her sitter jeg med engangsvamper fra biltema :D
Braaaaaap

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Rune75 »

Har prøvd mye rart på gråfalmet plastikk opp gjennom årene. Det som ser ut til å gi en mest langvarig effekt er baby oil. Billig er det også hvis du ikke absolutt må ha di mest kjente merkene som Johnson's eller Natusan. Til svampevask er det Pan Glans som er favoritten.
Sist redigert av Rune75 den 29 mai 2017, 19:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker parafin på motordeler, potte, felger etc. Da jeg mener det er billigst og best. Så bruker jeg Scholl Boost på plast og scholl nano som forsegling av hele sykkelen. Bare å spraye på og spyle av. Helt genialt! :)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

hva med wd40 vs parafin?
Braaaaaap

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 29 mai 2017, 19:50 hva med wd40 vs parafin?
Det funker nok det også, men parafin er billigere og minst like bra synes jeg :thumleft

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Bjerknez skrev: 29 mai 2017, 19:52
AlleBrukernavnErTatt skrev: 29 mai 2017, 19:50 hva med wd40 vs parafin?
Det funker nok det også, men parafin er billigere og minst like bra synes jeg :thumleft
Ja var det kanskje du på dette forumet som hadde en megadunk med parafin? :P

Edit: tenkte kanskje parafin ble litt tørt?
Braaaaaap

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 29 mai 2017, 19:28 Jeg bruker parafin på motordeler, potte, felger etc. Da jeg mener det er billigst og best. Så bruker jeg Scholl Boost på plast og scholl nano som forsegling av hele sykkelen. Bare å spraye på og spyle av. Helt genialt! :)
Scholl nano, er det det samme som Scholl S30+ ?
"Do the right thing"

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av overlay »

Relax skrev: 29 mai 2017, 21:28
Bjerknez skrev: 29 mai 2017, 19:28 Jeg bruker parafin på motordeler, potte, felger etc. Da jeg mener det er billigst og best. Så bruker jeg Scholl Boost på plast og scholl nano som forsegling av hele sykkelen. Bare å spraye på og spyle av. Helt genialt! :)
Scholl nano, er det det samme som Scholl S30+ ?
Scholl S30+ er ett veldig fin-kornet poleringsmiddel. Det bruker man for å øke "glansen" og eventuelt fjerne lette riper. Forsegling er noe man legger etterpå for å beskytte lakken, og holde den lettere ren :)

Edit: Tror Bjerknez mente "Neo" og ikke Nano :)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Ronning »

Fin info dette. Har scandicshine i Trondheim også, så da går nok turen dit snart. Hvordan kan man få plastdeksler til å "skinne" da, er det nok med lakkforsegler, eller må man påføre noe slags voks?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

Ronning skrev: 29 mai 2017, 23:21 Fin info dette. Har scandicshine i Trondheim også, så da går nok turen dit snart. Hvordan kan man få plastdeksler til å "skinne" da, er det nok med lakkforsegler, eller må man påføre noe slags voks?
Skal man behandle plast slik at det "skinner" så bør du kjøpe et produkt som er egnet for dette. Scholl Neo er kun en forsegler. Altså en beskyttelse. Så grå plast vil bare bli beskyttet grå plast etter påføring.

Det er her Scholl Boost kommer inn i bildet. Først Scholl Boost, også evt. Neo over for beskyttelse. Evt. kan du prøve Scholl Slime hvis du ønsker å prøve noe aannet. Denne skal dog smøres på for hånd.

Men uansett om du bruker Neo eller Boost, så husk at underlaget må være rent først :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

overlay skrev: 29 mai 2017, 22:21
Relax skrev: 29 mai 2017, 21:28
Bjerknez skrev: 29 mai 2017, 19:28 Jeg bruker parafin på motordeler, potte, felger etc. Da jeg mener det er billigst og best. Så bruker jeg Scholl Boost på plast og scholl nano som forsegling av hele sykkelen. Bare å spraye på og spyle av. Helt genialt! :)
Scholl nano, er det det samme som Scholl S30+ ?
Scholl S30+ er ett veldig fin-kornet poleringsmiddel. Det bruker man for å øke "glansen" og eventuelt fjerne lette riper. Forsegling er noe man legger etterpå for å beskytte lakken, og holde den lettere ren :)

Edit: Tror Bjerknez mente "Neo" og ikke Nano :)
Helt riktig. Jeg mente Neo ja, og IKKE Nano :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av Bjerknez »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 29 mai 2017, 19:57
Bjerknez skrev: 29 mai 2017, 19:52
AlleBrukernavnErTatt skrev: 29 mai 2017, 19:50 hva med wd40 vs parafin?
Det funker nok det også, men parafin er billigere og minst like bra synes jeg :thumleft
Ja var det kanskje du på dette forumet som hadde en megadunk med parafin? :P

Edit: tenkte kanskje parafin ble litt tørt?
Ja, jeg har en stor dunk med parafafin som jeg bruker som en slags avfetting. Jeg sprayer på og bruker en pensel/kost for å komme til i kriker og kroker. Paarafin er jo ikke tørt. Heller motsatt. Parafin er nesten det samme som Diesel og man kan sikkert bruke Diesel også, men det lukter noe så hinnsides.

Parafinen jeg bruker er en eldgammel fyringsparafin som har stått på fat i mange år. Mer enn bra nok for å løsne skitt og olje etc. :thumleft

Svar